Cristin-prosjekt-ID: 2042992
Sist endret: 14. mars 2024, 18:43

Cristin-prosjekt-ID: 2042992
Sist endret: 14. mars 2024, 18:43
Prosjekt

LASTING: Sustainable prosperity through product durability

prosjektleder

Kirsi Laitala
ved Forbruksforskningsinstituttet SIFO ved OsloMet - storbyuniversitetet

prosjekteier / koordinerende forskningsansvarlig enhet

  • Forbruksforskningsinstituttet SIFO ved OsloMet - storbyuniversitetet

Finansiering

  • Norges forskningsråd
    Prosjektkode: 303080

Klassifisering

Vitenskapsdisipliner

Industri- og produktdesign • Materialteknologi • Miljøteknologi • Sosialantropologi • Statsvitenskap og organisasjonsteori • Sosiologi

Emneord

Industriell økologi • Environmental economics • Brukermedvirkning i design • Bruker involvering • Forbrukermarkeder • EE-produkter • Forbrukerpraksis • Furniture • Forbruksforskning • Produktdesign • Lovgivning • Design og produksjon av klær • Bærekraftig forbruk • Møbeldesign • Delingsøkonomi • Miljø politikk, framing • Klesforbruk • Miljøanpassad produktutvikling • Produkters fotavtrykk • Miljø-bærekraftighet

Tidsramme

Aktivt
Start: 20. desember 2019 Slutt: 30. september 2024

Beskrivelse Beskrivelse

Tittel

LASTING: Sustainable prosperity through product durability

Populærvitenskapelig sammendrag

How can the lifespans of consumer goods be increased?

The question is critical because evidence suggests that longer lasting products lead to less materials extraction, lower levels of pollution and less energy use in all the phases of a product's life, including transportation.

Yet despite this product longevity has been largely absent in the environmental discourse and public debate, nor does it figure on the top of the agendas of industries or private households. Indeed, the present system encourages replacement of existing goods with new products rather than maintaining, repairing or adjusting the current ones.

Through studying clothing and textiles, furniture and home appliances, LASTING will investigate how to keep the value of products, materials and resources high for as long as possible through a holistic approach including policies and regulations, production and design, and consumer practices. It will also promote lifespans of products as a crucial element of the environmental discourse, and by influencing central actors and decision makers to implement effective political means enforcing product quality and consumer rights.

The project will generate interdisciplinary knowledge to measure the significance of product durability. Moreover, it will unite businesses that focus on product durability, develop new ideas and prospects, and demonstrate how lifespans can be part of a sustainable business models.

prosjektdeltakere

prosjektleder
Aktiv cristin-person

Kirsi Laitala

  • Tilknyttet:
    Prosjektleder
    ved Forbruksforskningsinstituttet SIFO ved OsloMet - storbyuniversitetet
Aktiv cristin-person

Harald Throne-Holst

  • Tilknyttet:
    Prosjektdeltaker
    ved Forbruksforskningsinstituttet SIFO ved OsloMet - storbyuniversitetet

Lisbeth Løvbak Berg

  • Tilknyttet:
    Prosjektdeltaker
    ved Forbruksforskningsinstituttet SIFO ved OsloMet - storbyuniversitetet

Henry Mainsah

  • Tilknyttet:
    Prosjektdeltaker
    ved Forbruksforskningsinstituttet SIFO ved OsloMet - storbyuniversitetet

Nina Heidenstrøm

  • Tilknyttet:
    Prosjektdeltaker
    ved Forbruksforskningsinstituttet SIFO ved OsloMet - storbyuniversitetet
1 - 5 av 9 | Neste | Siste »

Resultater Resultater

Beyond Fast Fashion.

Paalgard, Ellen Munden; Laitala, Kirsi. 2024, Utstilling "Beyond Fast Fashion". OSLOMETMuseumsutstilling

Åpning av utstilling "Beyond Fast Fashion".

Laitala, Kirsi. 2024, Utstillingsåpning. OSLOMETFaglig foredrag

The Impact of Modes of Acquisition on Clothing Lifetimes.

Laitala, Kirsi; Klepp, Ingun Grimstad; Løvbak Berg, Lisbeth . 2024, CRC Press. OSLOMETVitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel

Professional and private clothing repair in Norway: scale and price examples.

Løvbak Berg, Lisbeth ; Laitala, Kirsi. 2023, OsloMet - storbyuniversitetet. OSLOMETRapport

Consumer views on increasing product lifetimes.

Laitala, Kirsi. 2023, Lost in the masses: is product longevity the solution? Lasting final seminar. OSLOMETVitenskapelig foredrag
1 - 5 av 55 | Neste | Siste »