Cristin-prosjekt-ID: 2044174
Sist endret: 18. januar 2024, 15:21

Cristin-prosjekt-ID: 2044174
Sist endret: 18. januar 2024, 15:21
Prosjekt

Kunst som kunnskapsåpner

prosjektleder

Elisabeth Hovde Johannesen
ved Institutt for språk og litteratur ved Universitetet i Sørøst-Norge

prosjekteier / koordinerende forskningsansvarlig enhet

  • Universitetet i Sørøst-Norge

Klassifisering

Vitenskapsdisipliner

Humaniora

Emneord

Estetikk • Bildebøker • Dramapedagogikk • Estetiske læringsprosesser • Tverrfaglighet • Teater • Kunst • Profesjonskunnskap • Litteratur og film • Estetiske fag • Etikk • Fiksjon og virkelighet • Følelser • Estetiske læreprosesser

Kontaktinformasjon

Telefon
35026393
Sted
Elisabeth Hovde Johannesen

Tidsramme

Avsluttet
Start: 3. desember 2018 Slutt: 31. desember 2023

Beskrivelse Beskrivelse

Tittel

Kunst som kunnskapsåpner

Populærvitenskapelig sammendrag

Prosjektet "Kunst som kunnskapsåpner" går ut på å utforske hvilke muligheter arbeid med kunst (som metode og innhold) kan ha i barn, elever og studenters læreprosesser. 

Vitenskapelig sammendrag

Med prosjektet "Kunst som kunnskapsåpner" ønsker vi å utforske hvilket potensial kunst kan ha i en lærende prosess hvor teorier, forforståelser, holdninger, følelser, etikk og verdier kan aktiveres, artikuleres og utfordres. Kunst åpner for andre perspektiver, utfordrer eksisterende forestillinger og kan brukes som inngang til viktige samtaler og refleksjoner.

«Den affektive vendinga» er et ekspanderende forsknings- og kunnskapsfelt, både nasjonalt og internasjonalt. Kunst evner å vekke tvisyn, følelser og engasjement hos publikum. Den er derfor effektfull og relevant i profesjonsutdanninger.

 

 

prosjektdeltakere

prosjektleder

Elisabeth Hovde Johannesen

  • Tilknyttet:
    Prosjektleder
    ved Institutt for språk og litteratur ved Universitetet i Sørøst-Norge

Tone Cronblad Krosshus

  • Tilknyttet:
    Prosjektdeltaker
    ved Institutt for estetiske fag ved Universitetet i Sørøst-Norge

Anne Torill Kimerud

  • Tilknyttet:
    Prosjektdeltaker
    ved Institutt for pedagogikk ved Universitetet i Sørøst-Norge

Ingvild M Birkeland

  • Tilknyttet:
    Prosjektdeltaker
    ved Institutt for estetiske fag ved Universitetet i Sørøst-Norge
1 - 4 av 4

Resultater Resultater

Tvisyn og estetiske læreprosesser.

Krosshus, Tone Cronblad. 2023, EMAL og ForEst deler forskningsprosjekter. USNFaglig foredrag

Hjelp! DKS kommer. Hva gjør jeg?

Krosshus, Tone Cronblad; Johannesen, Elisabeth Hovde. 2023, USNDigitale læremidler

Kunstopplevelser og danningsprosesser.

Johannesen, Elisabeth Hovde; Krosshus, Tone Cronblad. 2023, USNDigitale læremidler

Kunst som kunnskapsåpner: Om tvisyn som didaktisk begrep, mellommenneskelige fenomen og estetiske læreprosesser i barnehagelærerutdanningen.

Krosshus, Tone Cronblad. 2023, Journal for Research in Arts and Sports Education. USNVitenskapelig artikkel
1 - 5 av 12 | Neste | Siste »