Populærvitenskapelig sammendrag
Bakgrunn:
Norsk forskning om hørselshemmede barn og unges psykososiale levekår har store kunnskapshull. Det er forskningsmessig belegg for 1) at hørselshemmede barn og unge oppnår dårligere resultater på skolen sammenlignet med jevnaldrende og 2) at de har større psykososiale helseutfordringer, er mer ensomme og utsatt for utestengelse.
Problemstilling:
På hvilken måte påvirker hørselshemmedes barn og unges opplæringstilbud gruppens psykiske og fysiske helse og læringsutbytte?
Metode:
Prosjektet designes som en longitudinell kvantitativ og kvalitativ studie hvor målet er å spørre hørselshemmede barn og unge ved faste intervaller gjennom oppveksten fra barnehage og til de entrer arbeidsliv/forlater utdanning.
Organisering:
Prosjektet gjennomføres i samarbeid mellom HLF Briskeby FoU, NTNU Samfunnsforskning og NTNU, Inst. for Psykisk Helse. Hørselshemmedes Landsforbund har opprettet HLF Briskeby FoU som uavhengig forskningsavdeling som skal fremme forskning relevant for HLFs medlemmer.
Vis fullstendig beskrivelse