Dagens barn og unge vokser opp i et samfunn som digitaliseres og preges av ny teknologi. Skolen bør ruste elevene til å bli kreative skapere av teknologi og ikke bare til å bli kompetente brukere. Den pågående Fagfornyelsen av grunnopplæringen peker i denne retningen ved å vektlegge dybdelæring og mer praktisk arbeid for elevene, og programmering kommer inn i flere fag. Dette skaper også utfordringer for skoler og lærere i å realisere et nytt innhold i læreplanene.
Prosjektet KreTek møter disse utfordringene ved å utvikle forskningsbaserte undervisningsdesign som kombinerer dybdelæring i fag med kreativitet og utvikling av digital teknologi gjennom programmering. For å sikre at innovasjonen er levedyktig over tid, inkluderer den utvikling av en modell for vurderingspraksis som hensyntar elevenes kreativitet og innovative kompetanser, og etablering av samarbeidsstrukturer mellom skoler og lærere gjennom digitale arenaer og nettverk.
Prosjektet gjennomføres med Design-Based Research (DBR) som metodisk ramme. DBR kjennetegnes av at utvikling i praksisfeltet kombineres med forskning i flere sykler og med systematiske analyser slik at resultater får gyldighet utenfor konteksten hvor utviklingen foregår. Prosjektet vil således bidra til videreutvikling av realfags- og teknologididaktikk som forskningsfelt internasjonalt.
Det gjennomføres 3 DBR-sykler i 4 piloskoler. Utviklingen gjøres i samarbeid mellom lærere fra pilotskolene, forskere i realfagsdidaktikk og eksperter fra teknologimiljøene ved NTNU. Øvrige samarbeidsrelasjoner er Vitensenteret i Trondheim, NAROM og en nordisk ekspertgruppe.
Utviklingen skal resultere i undervisningsressurser og lærerveiledninger i form av videoer og skriftlig materiell som gjøres digitalt tilgjengelige for alle skoler. Spredning til skoler nasjonalt vil også gjøres gjennom formidling på konferanser for lærere, digitale plattformer og tiltak innenfor den nye modellen for desentralisert kompetanseutvikling for lærere.