Cristin-prosjekt-ID: 2059670
Sist endret: 21. januar 2021, 15:38

Cristin-prosjekt-ID: 2059670
Sist endret: 21. januar 2021, 15:38
Prosjekt

KreTek - Kreativ teknologi og samskaping på ungdomstrinnet

prosjektleder

Berit Bungum
ved Norges teknisk-naturvitenskapelige universitet

prosjekteier / koordinerende forskningsansvarlig enhet

  • Trondheim kommune

Finansiering

  • TotalbudsjettNOK 7.000.000
  • Norges forskningsråd
    Prosjektkode: 295654

Klassifisering

Vitenskapsdisipliner

Fagdidaktikk

Emneord

Teknologi i skolen

Kategorier

Prosjektkategori

  • Anvendt forskning

Tidsramme

Avsluttet
Start: 1. august 2019 Slutt: 31. desember 2022

Beskrivelse Beskrivelse

Tittel

KreTek - Kreativ teknologi og samskaping på ungdomstrinnet

Populærvitenskapelig sammendrag

Prosjektet kombinerer forskning med utvikling i 8 pilotskoler i et samarbeid mellom lærere og forskere. Gjennom dette samarbeidet utvikles undervisning, vurderingsformer og samarbeidsstrukturer for å kombinere kreativitet med digital teknologi og faglig læring i matematikk og naturfag for elever på ungdomstrinnet.

Vitenskapelig sammendrag

Dagens barn og unge vokser opp i et samfunn som digitaliseres og preges av ny teknologi. Skolen bør ruste elevene til å bli kreative skapere av teknologi og ikke bare til å bli kompetente brukere. Den pågående Fagfornyelsen av grunnopplæringen peker i denne retningen ved å vektlegge dybdelæring og mer praktisk arbeid for elevene, og programmering kommer inn i flere fag. Dette skaper også utfordringer for skoler og lærere i å realisere et nytt innhold i læreplanene.
Prosjektet KreTek møter disse utfordringene ved å utvikle forskningsbaserte undervisningsdesign som kombinerer dybdelæring i fag med kreativitet og utvikling av digital teknologi gjennom programmering. For å sikre at innovasjonen er levedyktig over tid, inkluderer den utvikling av en modell for vurderingspraksis som hensyntar elevenes kreativitet og innovative kompetanser, og etablering av samarbeidsstrukturer mellom skoler og lærere gjennom digitale arenaer og nettverk.
Prosjektet gjennomføres med Design-Based Research (DBR) som metodisk ramme. DBR kjennetegnes av at utvikling i praksisfeltet kombineres med forskning i flere sykler og med systematiske analyser slik at resultater får gyldighet utenfor konteksten hvor utviklingen foregår. Prosjektet vil således bidra til videreutvikling av realfags- og teknologididaktikk som forskningsfelt internasjonalt.
Det gjennomføres 3 DBR-sykler i 4 piloskoler. Utviklingen gjøres i samarbeid mellom lærere fra pilotskolene, forskere i realfagsdidaktikk og eksperter fra teknologimiljøene ved NTNU. Øvrige samarbeidsrelasjoner er Vitensenteret i Trondheim, NAROM og en nordisk ekspertgruppe.
Utviklingen skal resultere i undervisningsressurser og lærerveiledninger i form av videoer og skriftlig materiell som gjøres digitalt tilgjengelige for alle skoler. Spredning til skoler nasjonalt vil også gjøres gjennom formidling på konferanser for lærere, digitale plattformer og tiltak innenfor den nye modellen for desentralisert kompetanseutvikling for lærere.

Metode

Prosjektet anvender design-based research som metodisk ramme. Datainnsamling gjøres gjennom intervjuer, videoopptak fra klasserom og dokumentasjon av elevprodukter.

prosjektdeltakere

prosjektleder

Berit Bungum

  • Tilknyttet:
    Prosjektleder
    ved Norges teknisk-naturvitenskapelige universitet

Nils Kristian Rossing

  • Tilknyttet:
    Prosjektdeltaker
    ved Norges teknisk-naturvitenskapelige universitet
Aktiv cristin-person

Anders Sanne

  • Tilknyttet:
    Prosjektdeltaker
    ved Norges teknisk-naturvitenskapelige universitet

Per-Odd Eggen

  • Tilknyttet:
    Prosjektdeltaker
    ved Norges teknisk-naturvitenskapelige universitet

Astrid Johansen

  • Tilknyttet:
    Prosjektdeltaker
    ved Norges teknisk-naturvitenskapelige universitet
1 - 5 av 12 | Neste | Siste »

Resultater Resultater

Teknologi, kreativitet og vurdering.

Bungum, Berit; Voll, Liv Oddrun; Vinnervik, Peter; Bodin, Madelen; Eggen, Per-Odd. 2020, KreTek: seminar om teknologi, kreativitet og vurdering. NTNU, UIOFaglig foredrag

Programmering og kreativitet i matematikk. .

Høyland, Joakim; Mogstad, Erik; Espen Standal, Wangen; Eirin, Nordtømme; Bungum, Berit. 2020, KreTek: Temadag for lærere.. NTNUFaglig foredrag

Programmering i matematikk og naturfag: Hvordan kombinere programmering i Scratch med elevenes arbeid med fagstoff?

Støvneng, Anna; Ingrid, Næss; Bungum, Berit. 2020, KreTek nett-workshop for lærere. NTNUFaglig foredrag

Vurdering av kreativitet og innovative kompetanser.

Bungum, Berit; Eggen, Per-Odd; Mogstad, Erik; Nielsen, Jan Alexis; Vucic, Zeljko. 2020, Nettseminar om vurderingsmodell - KreTek. NTNUFaglig foredrag

Programmering i matematikk og naturfag: Hvordan kombinere programmering i Scratch med elevenes arbeid med fagstoff?

Bungum, Berit; Støvneng, Anna; Næss, Ingrid. 2020, NTNUDigitale læremidler
1 - 5 av 7 | Neste | Siste »