Satsingen Det er lærer du skal bli har lagt en viktig ramme for å styrke forskningsaktiviteter på et prioritert område for fakultetet. Gjennom økt tverrdisiplinært samarbeid, bedre kjennskap til hverandre og fokusering på metodeutvikling har satsingen også medført felles spissing av nytt kunnskapsområde metodologi for å forske på læreres pedagogiske interaksjonskompetanse. Programmet tok utgangspunktet i tre delprosjekter med naturlige tangeringspunkter som skulle videreutvikles til forpliktende samarbeid. Det tverrdisiplinære samarbeidet har gitt nye data, identifisert kunnskapshull og løftet nytt forskningsområde der USN er nasjonalt ledende og kan ta internasjonal posisjon. Det har tatt tid å forankre, involvere og identifisere et felles spisset satsingsområde, noe som har medført redusert forskningsproduksjon og aktivitet til nå. Satsingen vil bidra til at GLU styrkes gjennom faglig fornyelse og et tydelig fokus på lærerens rolle og undervisningspraksis. Videre er det et mål å videreutvikle lærernes pedagogiske interaksjonskompetanse, profesjonsverksted og forskningssirkler, herunder styrke kunnskapsgrunnlaget for på lengre sikt å oppnå policy change.