Cristin-prosjekt-ID: 2495133
Sist endret: 23. oktober 2023, 09:07

Cristin-prosjekt-ID: 2495133
Sist endret: 23. oktober 2023, 09:07
Prosjekt

Implementing the TeamSTEPPS® team-training program in a Bachelor of Nursing education

prosjektleder

Randi Ballangrud
ved Institutt for helsevitenskap Gjøvik ved Norges teknisk-naturvitenskapelige universitet

prosjekteier / koordinerende forskningsansvarlig enhet

  • Norges teknisk-naturvitenskapelige universitet

Klassifisering

Vitenskapsdisipliner

Medisinske fag • Sykepleievitenskap

Emneord

Pasientsikkerhetskultur • Teamarbeid • Bachelorutdanning

Kategorier

Prosjektkategori

  • Doktorgradsprosjekt

Tidsramme

Avsluttet
Start: 1. november 2017 Slutt: 8. februar 2022

Beskrivelse Beskrivelse

Tittel

Implementing the TeamSTEPPS® team-training program in a Bachelor of Nursing education

Populærvitenskapelig sammendrag

Teamarbeid er viktig for å ivareta et effektivt og sikkert helsetilbud til pasientene. Dagens helsevesen er komplekst, det er mange ulike profesjoner som er nødvendig for å ivareta gode helsetjenester på de ulike omsorgsnivåer hvor pasienten til enhver tid får sin hjelp. Forskning viser at feil og uønskede hendelser ofte har sin årsak i manglede og utilstrekkelig teamarbeid, mer enn i manglede fagkompetanse hos den enkelte helsearbeider. Kompetanse i teamarbeid er derfor viktig at blir en del av utdanningen av helsepersonell for å ivareta et sikkert og effektivt helsetilbud til befolkningen. Teamtrening har i liten grad vært implementert i helsefagutdanningene fram til nå. 

Team strategier og verktøy for bedre teamarbeid og pasientsikkerhet (TeamSTEPPS) er et kunnskapsbasert teamtrenings program som legger vekt på teamstrukturen og fire teamferdigheter som kan læres og trenes på. Det er kommunikasjon, ledelse, situasjonsovervåkning og gjensidig støtte. 

Dette prosjektet har til hensikt å implementere TeamSTEPPS i en bachelorutdanning i sykepleie gjennom å bruke en åtte trinns modell for å gjennomføre endring av John Kotter. Teamtreningen ledes av et endringsteam av sentrale faglig ansatte ved sykepleieutdanningen og flettes i størst mulig grad  inn i allerede eksisterende fag og øvelser som utdanningen består av. 

Målet er at sykepleiestudenter skal få økt sine ferdigheter i å jobbe i team samt få gode holdninger til teamarbeid i helsetjenesten.

Vitenskapelig sammendrag

Background and study aims
Teamwork performance is a core competency for professional healthcare workers to offer safe and effective care and treatment. The healthcare system is rapidly changing, and the development of new technology, increased complexity and specialization create a need to work in teams. Teamwork must be focused on early in healthcare workers' education, in this context, both in theoretical and practical studies in nursing education.
The overall aim of the project is to evaluate the impact of the implementation of a teamwork program in a Bachelor of Nursing curriculum regarding students' attitudes toward teamwork, team performance, and perceptions of the teamwork program and transfer of learned teamwork skills to clinical placement.

Who can participate?
Bachelor of nursing students at a Norwegian multicampus university in their first, second, and third years of the bachelor’s program in Autumn 2018.

What does the study involve?
This study involves the implementation of the TeamSTEPPS® teamwork program in a Bachelor of Nursing program at one campus of a multicampus university. The intervention consists of training the students in teamwork skills using lectures, role play, digital learning tools, simulated patient scenarios, and hours of reflection in clinical placements over a two-and-a-half-year period of their three-year education program. Various instruments measure the outcome of the implementation. The students are invited to respond to the TeamSTEPPS Teamwork Attitude Questionnaire (T-TAQ) to measure their attitudes towards teamwork in healthcare. The survey is administered three times in all three groups of students: before the intervention, after one year of their bachelor's program, and after two years of their bachelor's program. Teamwork performance is measured using the TeamSTEPPS® teamwork performance observation tool (TPOT) by both students and expert raters. The students in the intervention group are invited to take part in a simulated patient scenario and score their own team's performance. Expert raters score the teams while watching videos of the scenarios. The simulated scenarios take place in the students' third year of the bachelor's program. Perceptions of teamwork program and the students' perceptions of the transfer of learned teamwork skills in clinical placements are described using focus group interviews after two and half years of the intervention.

What are the possible benefits and risks of participating?
The benefits of the participants are enhanced teamwork attitudes and skills.
There are no risks to participating.

Where is the study run from?
This study is run from the Norwegian University of Science and Technology (Norway) and takes place at three campuses.

When is the study starting and how long is it expected to run for?
November 2017 to December 2020
 

Metode

Studien har et pre og post design. 

Holdninger til teamarbeid i helsetjenesten måles tre ganger i løpet av intervensjonen, før, etter et år og etter to år. 

Intervensjonen utføres ved en campus i et universitet som tilbyr bachelorutdanning i sykepleie ved tre campus. Holdninger til teamarbeid måles ved alle tre campus, hvor to campus blir kontrollgrupper 

prosjektdeltakere

prosjektleder

Randi Ballangrud

  • Tilknyttet:
    Prosjektleder
    ved Institutt for helsevitenskap Gjøvik ved Norges teknisk-naturvitenskapelige universitet

Tore Karlsen

  • Tilknyttet:
    Lokalt ansvarlig
    ved Institutt for helsevitenskap Gjøvik ved Norges teknisk-naturvitenskapelige universitet

Märtha K Marie-Louise Hall Lord

  • Tilknyttet:
    Prosjektdeltaker
    ved Institutt for helsevitenskap Gjøvik ved Norges teknisk-naturvitenskapelige universitet

Sigrid Wangensteen

  • Tilknyttet:
    Prosjektdeltaker
    ved Institutt for helsevitenskap Gjøvik ved Norges teknisk-naturvitenskapelige universitet
1 - 4 av 4

Resultater Resultater

Bachelor of nursing students' experiences of a longitudinal team training intervention and the use of teamwork skills in clinical practice—A qualitative descriptive study.

Karlsen, Tore; Hall Lord, Märtha K Marie-Louise; Wangensteen, Sigrid; Ballangrud, Randi. 2023, Nursing Open. NTNU, KAUVitenskapelig artikkel

Bachelor of nursing students' attitudes toward teamwork in healthcare: The impact of implementing a teamSTEPPS® team training program — A longitudinal, quasi-experimental study.

Karlsen, Tore; Hall Lord, Märtha K Marie-Louise; Wangensteen, Sigrid; Ballangrud, Randi. 2021, Nurse Education Today. NTNU, KAUVitenskapelig artikkel

Reliability and structural validity of the Norwegian version of the TeamSTEPPS Teamwork Attitudes Questionnaire: A cross‐sectional study among Bachelor of Nursing students.

Karlsen, Tore; Hall-Lord, Marie Louise; Wangensteen, Sigrid; Ballangrud, Randi. 2020, Nursing Open. NTNU, KAUVitenskapelig artikkel
1 - 3 av 3