Teamarbeid er viktig for å ivareta et effektivt og sikkert helsetilbud til pasientene. Dagens helsevesen er komplekst, det er mange ulike profesjoner som er nødvendig for å ivareta gode helsetjenester på de ulike omsorgsnivåer hvor pasienten til enhver tid får sin hjelp. Forskning viser at feil og uønskede hendelser ofte har sin årsak i manglede og utilstrekkelig teamarbeid, mer enn i manglede fagkompetanse hos den enkelte helsearbeider. Kompetanse i teamarbeid er derfor viktig at blir en del av utdanningen av helsepersonell for å ivareta et sikkert og effektivt helsetilbud til befolkningen. Teamtrening har i liten grad vært implementert i helsefagutdanningene fram til nå.
Team strategier og verktøy for bedre teamarbeid og pasientsikkerhet (TeamSTEPPS) er et kunnskapsbasert teamtrenings program som legger vekt på teamstrukturen og fire teamferdigheter som kan læres og trenes på. Det er kommunikasjon, ledelse, situasjonsovervåkning og gjensidig støtte.
Dette prosjektet har til hensikt å implementere TeamSTEPPS i en bachelorutdanning i sykepleie gjennom å bruke en åtte trinns modell for å gjennomføre endring av John Kotter. Teamtreningen ledes av et endringsteam av sentrale faglig ansatte ved sykepleieutdanningen og flettes i størst mulig grad inn i allerede eksisterende fag og øvelser som utdanningen består av.
Målet er at sykepleiestudenter skal få økt sine ferdigheter i å jobbe i team samt få gode holdninger til teamarbeid i helsetjenesten.