Cristin-prosjekt-ID: 2500919
Sist endret: 20. desember 2023, 08:31

Cristin-prosjekt-ID: 2500919
Sist endret: 20. desember 2023, 08:31
Prosjekt

Barnehagelærerutdanningens uteundervisning og studentenes naturtilknytning

prosjektleder

Synnøve Smebye Botnen
ved OsloMet - storbyuniversitetet

prosjekteier / koordinerende forskningsansvarlig enhet

  • OsloMet - storbyuniversitetet

Klassifisering

Vitenskapsdisipliner

Pedagogiske fag • Fagdidaktikk

Emneord

Realfag i barnehagen • Barnehagens fysiske miljø • Bærekraft • Mangfold • Barnehagelærerutdanning

Kategorier

Prosjektkategori

  • Anvendt forskning
  • Pedagogisk utviklingsarbeid

Tidsramme

Aktivt
Start: 12. januar 2021 Slutt: 31. januar 2025

Beskrivelse Beskrivelse

Tittel

Barnehagelærerutdanningens uteundervisning og studentenes naturtilknytning

Vitenskapelig sammendrag

Formålet med studien er å utvikle fagdidaktikk og studentengasjerende læringsformer ute knyttet til arbeid med tilknytning til naturen i barnehagelærerutdanningen. Studien blir utført av forskergruppa "Livskvalitet i barnehagen" ved OsloMet (https://www.oslomet.no/forskning/forskningsgrupper/livskvalitet-barnehage)

Kunnskapsområdet Natur, Helse og Bevegelse i barnehagelærerutdanningen omfatter naturkunnskap, bærekraft, bevegelse, mat og helse. Evnen til å legge til rette for barns naturopplevelser, utforsking og bevegelse i natur står sentralt. (Kunnskapsdepartementet, 2018).  

Barnehagen skal bidra til at barn får naturopplevelser og opplever tilhørighet til naturen. Bærekraftig utvikling er en del av barnehagens verdigrunnlag. Barn i barnehagen skal lære å ta vare på seg selv, hverandre og naturen. Tidlige gode opplevelser og erfaringer i natur er viktig for tilknytning til- og ønske om å ta vare på naturen. Barna skal kunne bevege seg trygt ute og erfare mestring og glede ved å være ute.  (Utdanningsdirektoratet, 2017). 

I undervisningen som studien omfatter skal studentene tilegne seg ferdigheter og kunnskap i didaktikk, ferdsel i natur, helse og friluftsliv.  De skal bli kjent i naturlandskap, med hva som lever der, få erfaring med naturfenomener og kunne vurdere egnede steder for kroppslig og spenningsfylt lek.   

 

Studiens overordnede forskningsspørsmål er: Hvordan kan vi arbeide med egen undervisningspraksis, og studentenes bevisstgjøring omkring egen naturtilknytning og valg de tar i hverdagen? 

 

Metode

Omfang 

  • Spørreundersøkelse med nettskjema om naturtilknytning

Vi gjennomfører undersøkelsen ved begynnelsen og slutten av semesteret.  

  • Intervjuer omkring sentrale tema i spørreundersøkelsen

  • Intervjuer om erfaringer i natur og med undervisning ute. 

Vi gjennomfører undersøkelsen ved begynnelsen og slutten av semesteret.  

 

Resultater av disse undersøkelsen blir et utgangspunkt for forskergruppen for å utvikle deltakende arbeidsformer. Spørreundersøkelse og intervjuer skal gjentas med nye kull studenter parallelt med utvikling av fagdidaktikk i uteundervisningen. 

prosjektdeltakere

prosjektleder

Synnøve Smebye Botnen

  • Tilknyttet:
    Prosjektleder
    ved OsloMet - storbyuniversitetet

Ida Margrethe Uggerud

  • Tilknyttet:
    Prosjektdeltaker
    ved OsloMet - storbyuniversitetet

Elly Herikstad Tuset

  • Tilknyttet:
    Prosjektdeltaker
    ved OsloMet - storbyuniversitetet

Evi Petersen

  • Tilknyttet:
    Prosjektdeltaker
    ved OsloMet - storbyuniversitetet

Evi Christin Petersen

  • Tilknyttet:
    Prosjektdeltaker
    ved OsloMet - storbyuniversitetet
1 - 5 av 13 | Neste | Siste »

Resultater Resultater

Påstandsspill som et verktøy i undervisning om bærekraftig utvikling i barnehagelærerutdanningen.

Botnen, Synnøve Smebye; Sandbakken, Mari. 2023, Nordisk barnehageforskning. OSLOMETVitenskapelig artikkel
1 - 1 av 1