Formålet med studien er å utvikle fagdidaktikk og studentengasjerende læringsformer ute knyttet til arbeid med tilknytning til naturen i barnehagelærerutdanningen. Studien blir utført av forskergruppa "Livskvalitet i barnehagen" ved OsloMet (https://www.oslomet.no/forskning/forskningsgrupper/livskvalitet-barnehage)
Kunnskapsområdet Natur, Helse og Bevegelse i barnehagelærerutdanningen omfatter naturkunnskap, bærekraft, bevegelse, mat og helse. Evnen til å legge til rette for barns naturopplevelser, utforsking og bevegelse i natur står sentralt. (Kunnskapsdepartementet, 2018).
Barnehagen skal bidra til at barn får naturopplevelser og opplever tilhørighet til naturen. Bærekraftig utvikling er en del av barnehagens verdigrunnlag. Barn i barnehagen skal lære å ta vare på seg selv, hverandre og naturen. Tidlige gode opplevelser og erfaringer i natur er viktig for tilknytning til- og ønske om å ta vare på naturen. Barna skal kunne bevege seg trygt ute og erfare mestring og glede ved å være ute. (Utdanningsdirektoratet, 2017).
I undervisningen som studien omfatter skal studentene tilegne seg ferdigheter og kunnskap i didaktikk, ferdsel i natur, helse og friluftsliv. De skal bli kjent i naturlandskap, med hva som lever der, få erfaring med naturfenomener og kunne vurdere egnede steder for kroppslig og spenningsfylt lek.
Studiens overordnede forskningsspørsmål er: Hvordan kan vi arbeide med egen undervisningspraksis, og studentenes bevisstgjøring omkring egen naturtilknytning og valg de tar i hverdagen?