Cristin-prosjekt-ID: 2501191
Sist endret: 13. april 2024, 12:41

Cristin-prosjekt-ID: 2501191
Sist endret: 13. april 2024, 12:41
Prosjekt

MoVeM: Multimodal Veiledning i Musikklærerutdanning

prosjektleder

Jens Knigge
ved Fakultet for lærerutdanning og kunst- og kulturfag ved Nord universitet

prosjekteier / koordinerende forskningsansvarlig enhet

  • Fakultet for lærerutdanning og kunst- og kulturfag ved Nord universitet

Finansiering

  • TotalbudsjettNOK 4.831.000
  • Direktoratet for internasjonalisering og kvalitetsutvikling i høgare utdanning
    Prosjektkode: KPL-2020/10018

Klassifisering

Vitenskapsdisipliner

Musikkpedagogikk • Fagdidaktikk

Emneord

Faglærerutdanning i musikk • Veiledningsverktøy • Veiledningspedagogikk • Faglig veiledning • Digital kompetanse • Medstudentveiledning

Kategorier

Prosjektkategori

  • Anvendt forskning
  • Pedagogisk utviklingsarbeid

Tidsramme

Avsluttet
Start: 20. januar 2021 Slutt: 31. mars 2024

Beskrivelse Beskrivelse

Tittel

MoVeM: Multimodal Veiledning i Musikklærerutdanning

Vitenskapelig sammendrag

Hovedmålet i MoVeM-prosjektet, er å prøve ut en digital veiledningsteknologi for å utvikle og stimulere til kvalitetsheving av veiledningspraksis ved musikklærerutdanninger i Norge.

                Heterogeniteten i praksisopplæringen for våre musikkstudenter er stor. Dette inkluderer blant annet praksis i ulike skoleslag, kulturskole og prosjektpraksis med musikkprosjekter i samfunnet. Et særlig behov musikkstudenter har i forbindelse med musikkundervisning er veiledning av praktisk (dvs. kunstnerisk handlende) forberedelse, observasjon og refleksjon. Tradisjonell praksisveiledning (muntlig/tekstlig) fremstår i denne sammenhengen som mangelfull, og MoVeM retter derfor fokus på multimodale tilnærminger, som kan gi en rikere tilgang til det nonverbale som skjer i musikkundervisningen. I lys av MoVeM-prosjektet ser vi et behov for å innføre en tilsvarende multimodal veiledningsteknologi og likeså å heve digital kompetanse hos universitetsansatte og samarbeidspartnere fra praksisfeltet. 

                Implementering av MoVeM er planlagt for studenter og lærere tilknyttet tre klasser ved musikklærerutdanning ved Nord universitet, som følger prosjektet i fire semester. Prosjektet følger studiets oppbygging relatert til ulike praksisarenaer (grunnskole, kulturskole, videregående og prosjektpraksis). MoVeM består derfor av praksislærere i de respektive skolene/institusjonene, studenter og universitetslærere. 

                Forskningsteamet gjennomfører en omfattende formativ og summativ evalueringsstudie der bruk og implikasjoner av MoVeM_tek blir undersøkt. Evalueringen er integrert i et «design based research»-design og danner grunnlaget for evidensbaserte formuleringer av den endelige modellen/teknologien.

Tittel

Multimodal Mentoring in Music Teacher Training (MoVeM)

Vitenskapelig sammendrag

The main objective of the MoVeM project is to implement and evaluate a digital mentoring technology to develop and stimulate quality improvement of mentoring practices at music teacher training institutions in Norway.

                Heterogeneity in practice phases for our music students is high. This includes practice in different schools (primary, lower/upper secondary), schools of music and performing arts (“kulturskole”) and project practice within music projects in society. A special need music students have, is the supervision of practical (i.e. artistic) preparation, observation and reflection. Traditional practice supervision (verbal/written) appears in this context as insufficient, and MoVeM therefore focuses on multimodal approaches, which can provide a richer approach to the non-verbal that occurs in music education. In the light of the MoVeM project, we see a need to introduce a similar multimodal mentoring technology and thus to raise the digital competence of university staff and partners from the practice field.

                Implementation of MoVeM is planned for students and teachers affiliated to three cohorts at the music teacher training at North University (campus Levanger), who follow the project for four semesters. The project follows the structure of the study programs related to different practice arenas (primary/secondary school, school of music and performing art, and project practice). MoVeM therefore consists of practitioners in the respective schools/institutions, students and university teachers.

                The research team is conducting a comprehensive formative and summative evaluation study to examine the use and implications of MoVeM_tek (mentoring technology and didactics). The evaluation is integrated in a “design based research” study and forms the basis for evidence-based formulations of the final mentoring model/technology.

prosjektdeltakere

prosjektleder
Aktiv cristin-person

Jens Knigge

  • Tilknyttet:
    Prosjektleder
    ved Fakultet for lærerutdanning og kunst- og kulturfag ved Nord universitet

Ola Marius Ryan

  • Tilknyttet:
    Prosjektdeltaker
    ved Fakultet for lærerutdanning og kunst- og kulturfag ved Nord universitet

Anders Dalane

  • Tilknyttet:
    Prosjektdeltaker
    ved Fakultet for lærerutdanning og kunst- og kulturfag ved Nord universitet

Ola Buan Øien

  • Tilknyttet:
    Prosjektdeltaker
    ved Fakultet for lærerutdanning og kunst- og kulturfag ved Nord universitet

Laila Grendahl

  • Tilknyttet:
    Prosjektdeltaker
    ved Fakultet for lærerutdanning og kunst- og kulturfag ved Nord universitet
1 - 5 av 7 | Neste | Siste »

Resultater Resultater

Multimodal Veiledning i Musikklærerutdanning - blogg og formidlingsside.

Knigge, Jens; Grendahl, Laila; Mathisen, Tony. 2024, NORDNettsider (opplysningsmateriale)

«Muligheter og utfordringer i praksisveiledning» – Panelsamtale.

Aarmo, Klara Vik; Mathisen, Tony; Seloter, Rasmus; Bratsberg, Bjørn; Jenssen, Runa Hestad; Grendahl, Laila; Kolaas, Solveig Salthammer. 2024, Nasjonal fagdag for veiledning . NORDFaglig foredrag

Resultater fra prosjektet «Multimodal Veiledning i Musikklærerutdanning» (MoVeM).

Knigge, Jens; Aarmo, Klara; Bratsberg , Bjørn; Grendahl, Laila; Kolaas, Solveig Salthammer; Mathisen, Tony; Ryan, Ola Marius; Seloter, Rasmus; Stattin, Maria; Øien, Ola Buan. 2024, Nasjonal fagdag for veiledning . NORDFaglig foredrag

Multimodal praksisveiledning i musikklærerutdanning – en studie om brukeropplevelser av digital veiledningsteknologi.

Kolaas, Solveig Salthammer; Knigge, Jens; Ryan, Ola Marius; Øien, Ola Buan. 2023, MiU23: Utfordringer og muligheter innen musikk og utdanning. NORDVitenskapelig foredrag

Multimodal app-based Mentoring in Music Teacher Training.

Knigge, Jens; Grendahl, Laila; Kolaas, Solveig Salthammer; Ryan, Ola Marius; Øien, Ola Buan. 2023, 23rd NNRME conference. NORD, NTNUVitenskapelig foredrag
1 - 5 av 7 | Neste | Siste »