Cristin-prosjekt-ID: 2501196
Sist endret: 28. mars 2024, 12:45

Cristin-prosjekt-ID: 2501196
Sist endret: 28. mars 2024, 12:45
Prosjekt

OutMus: Outcomes of Instrumental Tuition and Playing in an Ensemble - Teaching Music in Cooperation Between Primary and Music Schools

prosjektleder

Jens Knigge
ved Fakultet for lærerutdanning og kunst- og kulturfag ved Nord universitet

prosjekteier / koordinerende forskningsansvarlig enhet

  • Fakultet for lærerutdanning og kunst- og kulturfag ved Nord universitet

Finansiering

  • TotalbudsjettNOK 11.834.000
  • Norges forskningsråd
    Prosjektkode: 320141

Klassifisering

Vitenskapsdisipliner

Musikkpedagogikk • Andre psykologiske fag • Musikkvitenskap

Emneord

Musikalitet • Læringsstrategier instrumentalundervisning • Musikklærere i grunnskole og kulturskole • Kulturskole • musikalsk kompetanse • Barn og ungdoms deltakelse og kompetanseutvikling • Grunnskolen

Kategorier

Prosjektkategori

  • Anvendt forskning
  • Pedagogisk utviklingsarbeid
  • Doktorgradsprosjekt
  • Grunnforskning

Tidsramme

Aktivt
Start: 1. juni 2021 Slutt: 30. september 2024

Beskrivelse Beskrivelse

Tittel

OutMus: Outcomes of Instrumental Tuition and Playing in an Ensemble - Teaching Music in Cooperation Between Primary and Music Schools

Vitenskapelig sammendrag

OutMus seeks to understand how different forms of music education affects the student. On the basis of music curricula/legal documents it is obvious that main goals of music education in primary schools are to enable children to experience, reflect on, understand, and participate in musical activities. To fulfill these goals, the development of musical knowledge and competencies are crucial dimensions in terms of learning outcomes. Hence, the project‘s primary objective is the assessment of learning outcomes according to different concepts of music instruction (music lessons centered on the learning and playing of an instrument vs. “ordinary” music lessons in primary school). At the student level, we understand quality as the fulfilment of learning outcomes defined by the curriculum, especially musical competencies. More generally, quality can be viewed as positive effects on music-related and non-musicrelated personal traits (e.g. musical self-concept, social skills) as well as group behaviour (e.g. improved classroom climate). Thus, we ask generally (1) what kind of learning outcomes are achieved by music instruction over one year; and more specifically (2) do variations in the type of instruction cause differences in the amount and structure of the learning outcomes? The “Supply-use-model of teaching and learning” (Seidel, 2014) serves as a theoretical framework for the selection of variables regarding the dimensions of learning opportunities, the individual use of the opportunities, and learning outcomes. The study follows a quasi-experimental 3x3 factorial design, while measurements are scheduled for three time points (pre, post, follow-up) and distributed over 12 months. The design includes two experimental groups (violin vs. dood tuition) and one control group. Data allows to investigate the learning outcome differences between the groups and, moreover, the effect structure and the interactions between the different dependent and independent variables.

Tittel

OutMus: Outcomes of Instrumental Tuition and Playing in an Ensemble - Teaching Music in Cooperation Between Primary and Music Schools

Vitenskapelig sammendrag

I OutMus forsøker vi å forstå bedre hvordan forskjellige former for musikkundervisning påvirker eleven. I grunnskolens rammeplan er noen av målene for musikkundervisningen at eleven skal både oppleve, reflektere, forstå og deltar i musikalske aktiviteter. For å nå disse målene er læringsutbytte i form av økt musikalsk kunnskap og kompetanse viktig. Derfor vil vi i dette prosjektet måle hvordan forskjellige former for musikkundervisning påvirker dette læringsutbyttet.

På elevnivå måler vi kvaliteten i læringsutbyttet gjennom å bruke konkrete læringsmål fra læreplanen, i særdeleshet de som har med musikalske kompetanser å gjøre. Mer generelt kan kvalitet sees på som positive effekter på musikkrelaterte og ikke-musikkrelaterte personlige trekk (f.eks. selvkonsept, sosiale evner) så vel som gruppeatferd (f.eks. påvirkning av klassemiljøet). Overordnet spør vi i dette prosjektet: (1) Hvilket læringsutbytte oppnås etter ett år med musikkundervisning, og (2) Hvilke forskjeller finner vi i læringsutbyttet i forskjellige former for undervisning? I tillegg gir prosjektet også innsikt i, og erfaringer med, samarbeid mellom to skoleslag – kulturskolen og grunnskolen – idet både organisasjonelt samarbeid og pedagogisk utviklingsarbeid følges i en prosessevaluering.

Undersøkelsen er kvasi-eksperimentell, og vi følger to eksperimentgrupper gjennom ett skoleår der elevene lærer dood eller fiolin, og en kontrollgruppe som får «ordinær» musikkundervisning.

prosjektdeltakere

prosjektleder
Aktiv cristin-person

Jens Knigge

  • Tilknyttet:
    Prosjektleder
    ved Fakultet for lærerutdanning og kunst- og kulturfag ved Nord universitet

Kirsti Nørstebø

  • Tilknyttet:
    Prosjektdeltaker
    ved Fakultet for lærerutdanning og kunst- og kulturfag ved Nord universitet
Aktiv cristin-person

Elin Angelo

  • Tilknyttet:
    Prosjektdeltaker
    ved Institutt for lærerutdanning ved Norges teknisk-naturvitenskapelige universitet

Anders Rønningen

  • Tilknyttet:
    Prosjektdeltaker
    ved Institutt for estetiske fag ved Universitetet i Sørøst-Norge

Mali Hauen

  • Tilknyttet:
    Prosjektdeltaker
    ved Universitetet i Agder
1 - 5 av 7 | Neste | Siste »

Resultater Resultater

Leading Collaboration Between Primary School and Kulturskole.

Rønningen, Anders; Angelo, Elin. 2024, NNRME Conference. USN, NORD, NTNUVitenskapelig foredrag

(Far and near) transfer effects of participation in primary and secondary school music classes – Symposium.

Knigge, Jens; Krupp, Valerie; Nonte, Sonja; Nørstebø, Kirsti. 2024, NNRME Conference. NORD, NTNUVitenskapelig foredrag

OutMus resultater «teachers’ & leaders’ experiences».

Angelo, Elin; Aubert, Jean; Hauen, Mali; Nørstebø, Kirsti; Øien, Ola Buan. 2024, OutMus Forskningsformidlingsseminar. NORD, NTNU, UIAFaglig foredrag

Hva er OutMus? Prosjektets problemstillinger , innhold og design.

Knigge, Jens; Rønningen, Anders. 2024, OutMus Forskningsformidlingsseminar. USN, NORDFaglig foredrag
1 - 5 av 18 | Neste | Siste »