Cristin-prosjekt-ID: 2502524
Sist endret: 29. januar 2021, 08:40

Cristin-prosjekt-ID: 2502524
Sist endret: 29. januar 2021, 08:40
Prosjekt

Interview training of child-welfare and law-enforcement professionals interviewing maltreated children supported via artificial avatars

prosjektleder

Gunn Astrid Baugerud
ved OsloMet - storbyuniversitetet

prosjekteier / koordinerende forskningsansvarlig enhet

  • OsloMet - storbyuniversitetet

Finansiering

  • TotalbudsjettNOK 12.000.000
  • Norges forskningsråd
    Prosjektkode: 314690

Klassifisering

Vitenskapsdisipliner

Psykologi

Emneord

Kunstig intelligens

Kategorier

Prosjektkategori

  • Anvendt forskning

Kontaktinformasjon

Telefon
+1 48031783
Sted
Gunn Astrid Baugerud

Tidsramme

Avsluttet
Start: 1. april 2021 Slutt: 31. mars 2024

Beskrivelse Beskrivelse

Tittel

Interview training of child-welfare and law-enforcement professionals interviewing maltreated children supported via artificial avatars

Populærvitenskapelig sammendrag

Forebygging av vold, seksuelle overgrep og omsorgssvikt mot barn er et stort samfunnsproblem og et politisk satsningsområde. Bare i Europa alene anslår man at 118 millioner barn utsettes for overgrep hvert år. Å være utsatt for vold og overgrep øker risikoen for alvorlige psykiske, psykososiale, og somatiske helseproblemer.  Avdekking og forebygging av vold og seksuelle overgrep mot barn og unge er derfor høyt prioritert av barnevern og politi. Disse sakene er krevende og kvaliteten på samtaler og avhør som barnevern og politi gjennomfører med disse barna må være høy. Imidlertid viser både norsk og internasjonal forskning at på tross av investeringer i videreutdanning i samtalemetodikk, har man ikke oppnådd den ønskede kvaliteten for slike samtaler og avhør.

 

I dette prosjektet vil vi derfor utvikle et digitalt opplæringsprogram basert på kunnskap fra utviklingspsykologi og kunstig intelligens. Opplæringsprogrammet vil inneholde en interaktiv avatar (et virtuelt barn) som responderer som et virkelig barn under en avhørs eller samtalesituasjon. Deretter vil vi undersøke om en slik digital trening fører til bedre intervjuferdigheter blant barnevern- og politiansatte både på kortere og lengre sikt.  Prosjektet vil bidra til tjenesteinnovasjon og forskningsbasert intervjukompetanse i barnevern og politi. Prosjektet har stort potensiale for mer effektiv bruk av ressurser i opplæring og kompetanseheving ved at denne avhørs og samtaletreningen kan foregå digitalt og på tvers av sektorer (barnevern og politi). Imidlertid fremfor alt har prosjektresultatene basert på opplæringen potensiale til å gi ansatte i barnevern og politi bedre evne til å avdekke vold og overgrep blant barn og unge.

Vitenskapelig sammendrag

Maltreatment and abuse of children is a significant societal problem and with serious damaging effects on children’s behavior, psychological development and adjustment. Both Child Protective Services (CPS) and law enforcement play important roles in protecting and assisting mistreated children. In their roles as investigators, they must elicit from children detailed, coherent and reliable
accounts of their experiences. Researchers and professionals have developed best-practice guidelines for interviewing children to maximize narrative details. But despite huge investments in training programs, practitioners routinely fail to follow best-practices guidelines (Lamb, 2016). Recent studies show that interactive, computer-based learning activities can improve an investigator’s
interviewer performance (Powell et al., 2016). This project seeks to create an empirically based interview-training system using realistic avatars and to determine if such a system can effectively train CPS and law enforcement professionals to conduct interviews of consistently high quality. To achieve this goal, an interdisciplinary team of psychologists and AI experts with expertise studying and working with at-risk children will use extant AI technologies and data from past investigative interviews with maltreated children to create a real-looking child avatar capable of expressing emotion and apparently spontaneous responses. This avatar will become part of an interview-training system that will be implemented with the cooperation of the CPS and police, and studied by the project team. The an interview-training system that will be implemented with the cooperation of the CPS and police, and studied by the project team. The
training system will then be evaluated, using pre-training and post-training and long-term post-training assessments, to determine
effectiveness.

Metode

The project will use a prospective pre-post design to assess the
effectiveness of simulated interview-training on CPS workers´s and police officers´ interviewing skills. In addition, it will employ a co-design approach, undertaken by an equal collaboration between the researchers
and participants (CPS workers and police) in the study, when developing and testing the simulated interview training. In this way, the project will explore what the learning benefits for the participants are and how to evaluate them. Extensive collaboration with the users CPS and police, and incorporating their
experiences and views is essential to planning and successful implementation of an interactive avatar as a future training device.

Utstyr

Digital tools

prosjektdeltakere

prosjektleder
Aktiv cristin-person

Gunn Astrid Baugerud

  • Tilknyttet:
    Prosjektleder
    ved OsloMet - storbyuniversitetet
Aktiv cristin-person

Miriam Sinkerud Johnson

  • Tilknyttet:
    Prosjektdeltaker
    ved OsloMet - storbyuniversitetet
Aktiv cristin-person

Pål Halvorsen

  • Tilknyttet:
    Prosjektdeltaker
    ved Simula Metropolitan Center for Digital Engineering

Michael Alexander Riegler

  • Tilknyttet:
    Prosjektdeltaker
    ved Simula Metropolitan Center for Digital Engineering

Ragnhild Klingenberg Røed

  • Tilknyttet:
    Prosjektdeltaker
    ved OsloMet - storbyuniversitetet
1 - 5 av 6 | Neste | Siste »