Cristin-prosjekt-ID: 2510697
Sist endret: 14. juni 2021, 22:34

Cristin-prosjekt-ID: 2510697
Sist endret: 14. juni 2021, 22:34
Prosjekt

Evaluation of social media campaign to increase COVID-19 testing in migrant groups: A cluster randomised trial

prosjektleder

Ingeborg Hess Elgersma
ved Folkehelseinstituttet

prosjekteier / koordinerende forskningsansvarlig enhet

  • Folkehelseinstituttet

Klassifisering

Vitenskapsdisipliner

Helsefag • Forebyggende medisin

Emneord

Gruppe-randomisert studie • Sosiale medier • Covid-19

HRCS-helsekategori

  • Andre

HRCS-forskningsaktivitet

  • 8 Helse- og sosialtjenesteforskning

Kategorier

Prosjektkategori

  • Anvendt forskning

Kontaktinformasjon

Sted
Ingeborg Hess Elgersma

Tidsramme

Avsluttet
Start: 19. mai 2021 Slutt: 30. september 2021

Beskrivelse Beskrivelse

Tittel

Evaluation of social media campaign to increase COVID-19 testing in migrant groups: A cluster randomised trial

Populærvitenskapelig sammendrag

We will assess whether a social media campaign targetted at migrants leads to increase testing for SARS-CoV-2 (COVID-19).

Vitenskapelig sammendrag

We wish to assess whether a targetted campaign towards migrants will lead to increase testing for SARS-CoV-2 (COVID-19. Migrants living in half of Norway's municipalties, allocated by randomisation, will be targetted through social media, with a message encouraging everyone to get a COVID-19 test. To measure the impact of the campaign, we will compare testing rates among migrants living in these municipalities, with migrants lving in the remaining municipaltites, where we will not be running a social media campaign. Data on country of birth, address (municipality), and testing will be extracted from the Norwegian Emergency Register for COVID-19.

Metode

Cluster randomised trial (randomisation of municipalitites).

Utstyr

-

Tittel

Evaluering av kampanje i sosiale medier for å økt testing for covid-19 blant innvandrere: klyngerandomisert forsøk.

Populærvitenskapelig sammendrag

Vi vil undersøke om en målrettet kampanje i sosiale medier bidrar til at flere innvandrere tester seg for SARS-CoV-2 (covid-19). 

Vitenskapelig sammendrag

Vi vil undersøke om en målrettet kampanje for innvandrere fører til at flere i målgruppen tester seg for SARS-CoV-2 (covid-19). Innvandrere som bor i halvparten av norske kommuner/bydeler, fordelt ved randomisering, vil motta beskjeder gjennom sosiale medier, der de oppfordres til å ta en covid-19-test. For å måle effekten av kampanjen vil vi sammenlikne testhyppighet blant innvandrere som bor i disse kommunene/bydelene med dem som bor i den andre halvparten av kommunene/bydlene, hvor vi ikke vil gjennomføre kampanje i sosiale medier. Informasjon om fødeland, adress (kommune/bydel) og covid-19-testing vil vi hente fra det norske beredskapsregisteret, BEREDT-C19.

Metode

Klyngerandomisert studie (randomisering av kommuner og bydeler).

Utstyr

-

prosjektdeltakere

prosjektleder

Ingeborg Hess Elgersma

  • Tilknyttet:
    Prosjektleder
    ved Folkehelseinstituttet

Thor Indseth

  • Tilknyttet:
    Prosjektdeltaker
    ved Avdeling for forskning og analyse av helsetjenesten ved Folkehelseinstituttet
Aktiv cristin-person

Atle Fretheim

  • Tilknyttet:
    Prosjektdeltaker
    ved Helsetjenester ved Folkehelseinstituttet
  • Tilknyttet:
    Prosjektdeltaker
    ved Fakultet for helsevitenskap ved OsloMet - storbyuniversitetet
1 - 3 av 3