Cristin-prosjekt-ID: 2522842
Sist endret: 5. november 2021, 11:27

Cristin-prosjekt-ID: 2522842
Sist endret: 5. november 2021, 11:27
Prosjekt

Co-Creative Spaces

prosjektleder

Notto Johannes Windju Thelle
ved Norges musikkhøgskole

prosjekteier / koordinerende forskningsansvarlig enhet

  • Norsk kulturråd

Klassifisering

Vitenskapsdisipliner

Musikkvitenskap

Emneord

Musikkpraksis • Eksperimentell musikk • Musikkteknologi

Kategorier

Prosjektkategori

  • Program for kunstnerisk utviklingsarbeid
  • Oppdragsprosjekt

Tidsramme

Avsluttet
Start: 8. september 2021 Slutt: 31. august 2022

Beskrivelse Beskrivelse

Tittel

Co-Creative Spaces

Populærvitenskapelig sammendrag

Co-Creative Spaces har som mål å belyse problemstillinger og utforske muligheter tilknyttet nye former for musikalsk samskaping der kunstig intelligens inngår i det kreative kretsløpet. Maskinen overtar ikke – den spiller med. Musikk er og blir et grunnleggende menneskelig fenomen. Samtidig gjør verktøyene noe med oss, fordi det er det vi vil – vi vil utfordres, vi vil overraskes, vi vil at nye ideer skal frem. Den tradisjonelle komponistrollen blir ikke underminert – den blir beriket og utvidet.

Vitenskapelig sammendrag

Co-Creative Spaces skal følge fire musikere – Morten Qvenild, Bernt Isak Wærstad, Labdi Ommes og Gyrid Kaldestad – gjennom en seks måneder lang samskapende prosess og frem til en avsluttende konsert. Musikerne skal skape ny musikk ved å spille med hverandre og med kunstige agenter basert på maskinlæring. De kunstige agentene vil være modellert på eget materiale som musikerne selv samler i løpet av en innledende prosjektfase.

Forskningsspørsmålet er:

  • Hva skjer med musikalsk samskaping når maskinlæring inngår i det kreative kretsløpet?

Prosjektet er fundert på ideen om at kreativitet er et fenomen som oppstår i relasjoner – ikke isolert i mennesker, men mellom mennesker og sine omgivelser. Det oppstår kreative rom der ideer trer frem som en effekt av samhandling – mellom musiker og instrument; mellom hånd, blyant og papir; mellom samarbeidende mennesker. Å skape er å oppdage potensialer disse rommene tilbyr og å foredle dem. Maskinlæring er en metode for programmering der datamaskinen «lærer» gjennom datasett med eksempler i stedet for å bli gitt eksplisitte kommandoer. Modellene som skapes gjennom maskinlæring kan være finurlige nok til å fremstå som kreative agenter med varierende grader av tilsynelatende autonomitet. Med Co-Creative Spaces ønsker vi å utfordre forestillingen om at musikalsk samskaping er noe som skjer kun mellom mennesker. Instrumenter og teknologi er aktører i et samskapende nettverk.

Prosjektet har to tråder: 1) vitenskapelig og 2) kunstnerisk utvikling (KU). Kapittelet som skal skrives til Norsk kulturråds publikasjon blir en presentasjon av det vitenskapelige bidraget, som har to anliggender. Det ene er å bruke samskapingen mellom mennesker og maskinagenter som et bidrag til en oppdatert diskurs rundt eierskap, åndsverk og opphavsrett. Det andre er å undersøke rollen maskinlæring kan ha i å skape hybride rom der treningsmateriale fra ulike kulturer slås sammen. KU-tråden har som formål å demystifisere teknologi og vise at den har reelt kunstnerisk potensial. En avgrensning som har ligget til grunn siden prosjektets unnfangelse er at KU-eksposisjonen ikke figurerer eksplisitt i det vitenskapelige kapittelet. Kapittelet vil derfor ha en forholdsvis tradisjonell vitenskapelig utforming som baserer seg hovedsakelig på tekst. Kapittelet vil likevel inneholde musikkeksempler både fra utviklingsprosessen og fra avslutningskonserten, og kan gi et innblikk det kunstneriske resultatet. Den øvrige KU-eksposisjonen blir en annen publikasjon.

Metode

Den metodiske tilnærmingen er kvalitativ. Vi vil ta i bruk diskursanalyse for å undersøke hva språket kan avsløre om samarbeidspartnernes holdninger til utviklingen av et felles åndsverk, der også teknologien anses å være en kreativ aktør. I og med at musikerne kommer fra forskjellige verdensdeler vil diskursanalyse også kunne sette et aktuelt fokus på kulturelle verdier og konvensjoner, og rette et kritisk blikk på teknologiens potensielle kulturelle slagsider. Datamaterialet til artikkelen vil komme fra fokusgruppesamtaler i forbindelse med to fem-dagers workshops og transkripsjon av en samtale mellom Co-Creative Spaces-gruppen og en utenforstående moderator i forbindelse med avslutningskonserten.

Den første workshopen skjer i desember og vil være fokusert på samspill og opptak av lydmateriale som skal brukes til å trene maskinlæringsmodellene. I løpet av denne workshopen vil hver av de fem dagene avsluttes med en 20-minutters fokusgruppesamtale som skal fokusere på temaer som dukket opp i løpet av dagen, og som prosjektleder og delvis utenforstående observatør Notto Thelle har notert knytter seg til forskningsspørsmålet og underspørsmål. Den andre workshopen blir i mai, og vil ha tilsvarende fokusgruppesamtaler som den første. Tiden mellom disse to workshopene regnes i hovedsak som fokusert på KU-tråden som ikke inngår i den vitenskapelige artikkelen, Vi holder imidlertid åpent for at korrespondanse mellom samarbeidspartene i denne perioden også kan bli brukt som datamateriale dersom det peker seg ut som relevant. Denne korrespondansen vil i så fall være i form av e-poster og skriftlige innlegg i et dedikert online-forum.

Den kunstneriske utviklingen vil ta i bruk en variant av deltakende aksjonsforskning der teknologiske og kunstneriske behov informerer hverandre i en iterativ, sirkulær prosess. Musikalsk dannes en feedback-sløyfe der samspill, materialforming og strukturering påvirker hverandre i en prosessuell flux. Utvikling av det kunstige agentmiljøet skjer som en parallell prosess utført av Thelle og Wærstad.

prosjektdeltakere

prosjektleder

Notto Johannes Windju Thelle

  • Tilknyttet:
    Prosjektleder
    ved Norges musikkhøgskole

Bernt Isak Grave Wærstad

  • Tilknyttet:
    Prosjektdeltaker
    ved Norges teknisk-naturvitenskapelige universitet

Gyrid Nordal Kaldestad

  • Tilknyttet:
    Prosjektdeltaker
    ved NTNU Handelshøyskolen ved Norges teknisk-naturvitenskapelige universitet

Morten Qvenild

  • Tilknyttet:
    Prosjektdeltaker
    ved Norges musikkhøgskole
1 - 4 av 4