Cristin-prosjekt-ID: 2526811
Sist endret: 13. mars 2023, 10:36

Cristin-prosjekt-ID: 2526811
Sist endret: 13. mars 2023, 10:36
Prosjekt

Døv og kvinne i et nytt land

prosjektleder

Elisabet Trengereid-Olsen
ved Høgskulen på Vestlandet

prosjekteier / koordinerende forskningsansvarlig enhet

  • Høgskulen på Vestlandet

Klassifisering

Vitenskapsdisipliner

Humaniora

Emneord

Døve i samfunnet

Kategorier

Prosjektkategori

  • Doktorgradsprosjekt

Kontaktinformasjon

Sted
Elisabet Trengereid-Olsen

Tidsramme

Aktivt
Start: 1. august 2021 Slutt: 1. august 2024

Beskrivelse Beskrivelse

Tittel

Døv og kvinne i et nytt land

Populærvitenskapelig sammendrag

Dette ph.d. prosjektet er en kvalitativ studie som gir innsikt i døve kvinnelige innvandreres liv i Norge. Prosjektet er kvalitativt både i teoretisk tilnærming, vitenskapelig posisjonering og i datahåndtering. Fra et sosialkonstruktivistisk ståsted undersøker studien hvordan nasjonale integreringstiltak, eksempelvis kommunale introduksjonsprogram, fungerer for døve kvinnelige deltakere. Denne gruppen er viet liten plass i tidligere akademiske studier, og prosjektet gir et viktig kunnskapsbidrag om en minoritet, fra en minoritet. Datamaterialet søker å identifisere muligheter og hindringer i systemet som skal ivareta døve innvandreres inklusjon i det norske samfunnet.

Prosjektet er også del av arbeidspakke 3 i DEPICT prosjektet ved HVL (https://www.hvl.no/forsking/prosjekt/depict/). Denne delen av DEPICT prosjektet undersøker døve kvinnelige innvandreres kommunikasjonsstrategier i tegnspråklig interaksjon, med fokus på deltakernes bruk av avbildning.

Vitenskapelig sammendrag

Prosjektet søker å forstå og få innsikt i døve kvinnelige innvandreres erfaringer med å etablere et liv i Norge, og har et spesielt fokus på læringsarenaen de er en del av ved kommunale introduksjonsprogram.

Prosjektet er teoretisk og metodologisk kvalitativt. Studien bygger på deltakernes tanker om situasjonen som utforskes, og prosjektet trekker veksler på Narratologi som metodologisk verktøy. I henhold til narrativ forskning har prosjektet en flermetodisk tilnærming til datainnsamling, der individuelle dybdeintervjuer og observasjoner i feltarbeid ved ulike introduksjonsprogram, brukes for å fremskaffe empiri. Målet er å bidra til økt kunnskap om situasjonen for denne minoriteten, ved å både undersøke deltakernes narrativer og konteksten de blir fortalt i.

Prosjektets foreløpige hovedproblemstilling er; Hvilke former for danning skjer når døve kvinner deltar på kommunale introduksjonsprogram, og hvilke faktorer påvirker danningsprosessene? 

Foreløpige forskningsspørsmål: 

Hva forteller døve, kvinnelige deltakere ved kommunale introduksjonsprogram om sin opplæringssituasjon, og hvilke faktorer sies å påvirke opplæringssituasjonen?

Hvilke erfaringer har døve kvinner med å etablere et nytt liv i Norge, og hva kan vi lære av disse erfaringene?

 

Metode

Prosjektet er en kvalitativ studie. Problemstilling med forskningsspørsmål besvares ved deltakende observasjon i feltarbeid ved kommunale introduksjonsprogram, samt individuelle dybdeintervjuer av deltakerne ved programmene.

I etterarbeidet inngår renskriving av feltnotater og transkribering av intervjuer. Disse dokumentene brukes i videre analyse, og analysen foretas etter en narrativ tematisk analyseprosess (paradigmatic analysis of narratives). Her settes deltakernes fragmenterte historier sammen og samordnes til en helhet som summert beskrives deltakernes opplevelse av tematikken som reises i problemstillingene.

Utstyr

Prosjektets intervjuer skjer på tegnspråk, og blir derfor filmet. Det benyttes av den grunn flere kameraer i intervjusituasjonene.

For å sikre informasjonsflyt, bruker prosjektet også døve tolker i intervjusituasjonene.

Tittel

Deaf and woman in a new country

Populærvitenskapelig sammendrag

This Ph.D. project is a qualitative study that provides insight into the lives of deaf female immigrants in Norway. The project is qualitative both in theoretical approach, scientific positioning and in data handling. From a social constructivist point of view, the study examines how national integration measures, for example municipal introduction programs, work for deaf female participants. This group has been given little attention in previous academic studies, and the project makes an important knowledge contribution about a minority, from a minority. The data material seeks to identify opportunities and obstacles in the system responsible for the inclusion of deaf immigrants in Norwegian society.

The project is also part of work package 3 in the DEPICT project at HVL (https://www.hvl.no/forsking/prosjekt/depict/). This part of the DEPICT project examines deaf female immigrants' communication strategies in signed interaction, with a focus on the use of depiction.

Vitenskapelig sammendrag

This project is a study that provides insight into the lives of deaf female immigrants in Norway. The project seeks to understand and gain insight into the participants' experiences of establishing a life in Norway, and has a particular focus on the participant's attendance at municipal introduction programs.

The project is qualitative both in theoretical approach, scientific positioning and in data handling. The study is based on the participants' reflections regarding their life situation, and the project draws on Narratology as a methodological tool. The project has a multi-method approach to data collection, where individual in-depth interviews and observations in fieldwork at various introductory programs are used to provide empirical data. The aim is to contribute with knowledge about this minority by both examining the participants' narratives and the context in which they are given.

The project's preliminary main research question is;

What forms of formation occur when deaf women participate in municipal introduction programmes, and which factors influence the formation processes?

Preliminary secondary research questions are:

What do deaf, female participants in municipal introduction programs say about their educational situation, and which factors are said to influence their educational situation?

What experiences do deaf women have in establishing a new life in Norway, and what can we learn from these experiences?

Metode

The project is a qualitative study. The research questions are explored throug participant observation in fieldwork at Norwegian introductory programs, as well as individual in-depth interviews with atendees at these programs.

After data collection, the finishing work consist of rewriting field notes and transcribing interviews. These documents are used in further analysis. The analysis is done through paradigmatic analysis of narratives. Here, the participants' fragmented stories are put together and coordinated into a whole, which summarily describes the participants' experiences of the topics raised in the research questions.

Utstyr

The primary languages in the project's interviews are signed languages, and the interviews are therefore filmed. For this reason, several cameras are used in the interview situations.

To ensure the flow of information, the project also uses deaf interpreters in the interview situations.

prosjektdeltakere

prosjektleder
Aktiv cristin-person

Elisabet Trengereid-Olsen

  • Tilknyttet:
    Prosjektleder
    ved Høgskulen på Vestlandet
1 - 1 av 1