Cristin-prosjekt-ID: 2530932
Sist endret: 8. desember 2023, 15:33

Cristin-prosjekt-ID: 2530932
Sist endret: 8. desember 2023, 15:33
Prosjekt

Etablering av studentaktive lærings- og vurderingsformer i store grunnlagsemner

prosjektleder

Anita Nordeng Jakobsen
ved Institutt for bioteknologi og matvitenskap ved Norges teknisk-naturvitenskapelige universitet

prosjekteier / koordinerende forskningsansvarlig enhet

  • Institutt for bioteknologi og matvitenskap ved Norges teknisk-naturvitenskapelige universitet

Klassifisering

Vitenskapsdisipliner

Matematikk • Kjemi

Emneord

Kjemi

Kategorier

Prosjektkategori

  • Faglig utviklingsarbeid
  • Pedagogisk utviklingsarbeid

Kontaktinformasjon

Sted
Anita Nordeng Jakobsen

Tidsramme

Avsluttet
Start: 1. mai 2021 Slutt: 31. mai 2023

Beskrivelse Beskrivelse

Tittel

Etablering av studentaktive lærings- og vurderingsformer i store grunnlagsemner

Vitenskapelig sammendrag

For å øke kvaliteten i høyere utdanning oppfordres det til økt bruk av studentaktiv læring og vurdering.  Vi er et nettverk av undervisere innen ulike bachelorutdanninger ved fakultet for Naturvitenskap ved NTNU. Vi har arbeidet systematisk med utdanningskvalitet gjennom utprøving og implementering av ulike studentaktive lærings- og vurderingsformer i programspesifikke emner, emner som ofte undervises i siste del av studiet. 

Vi ønsker økt bruk av studentaktive læringsformer med aktive studenter, også tidlig i studieforløpet.  

Målet er at studentaktive lærings- og vurderingsformer, i grunnlagsemner med et høyt antall studenter, vil øke studentenes faglige interesse, engasjement  og  læringsutbytte. Dette forutsetter imidlertid at studentene møter forberedt, forstår hvordan slike aktiviteter bidrar til egen og andres læring og ikke minst hvordan de skal være aktive og bidra i konstruktive læringsprosesser.

En hovedutfordring ved implementering av studentaktive lærings- og vurderingsformer er at noen studenter ikke ser potensialet, og heller ikke er bevisst sin rolle. Dette kan bidra til at det reelle læringsutbyttet blir betraktelig lavere enn ønsket, både for egen og andre studenters del.  

Våre ambisjoner er høye, vi ønsker å få med oss alle studentene, hvordan skal vi klare det? Vi må blant annet være klar over vår egen rolle i både det å formidle våre forventninger til studentene og forklare hensikten med den valgte lærings- og eller vurderingsaktiviteten de presenteres for. I tillegg må vi forstå og kunne møte både våre egne og studentenes barrierer.  

Prosjektet skal utvikle et læringsdesign som inkluderer studentaktive lærings- og vurderingsformer i to grunnlagsemner i generell kjemi. Erfaringene skal sammenfattes i en generisk veiledende prosedyre for lærere som underviser grunnlagsemner. Prosedyren skal testes ut, evalueres og forbedres etter gjennomføring i de to redesignede emnene. 

Metode

Prosjektets delmål: 

  • Endre læringsdesign i emnene TKJE1002 og TKJE1006, i samarbeid med læringsassistenter: 
  •  
  • Erstatte en eller to av de tradisjonelle laboratorieoppgavene med praktiske case.  

Casene utvikles i samarbeid med de aktuelle studieprogrammene. 

  • Innføre digital medstudentvurdering av laboratorierapporter fra casebaserte laboratorieøvinger ut fra enkle, tydelig definerte kriterier. Medstudentvurderingen samt et refleksjonsnotat om egen læring vil inngå som et arbeidskrav i emnene.   
  • Øke bruken av studentaktive læringsformer i klasserommet, eks. oppgaveløsing enkeltvis eller i grupper vha. Mentimeter og Team baserte læringsaktiviteter. 

  • Utprøving av prosedyren på førsteårsstudenter i de redesignede emnene (Høst 2022).  

  • Første utprøving av de redesignede emnene skal evalueres.  

  • Utforme en generisk prosedyre for å omforme store grunnlagsemner til å benytte studentaktive lærings- og vurderingsformer.  

Utstyr

N/A

prosjektdeltakere

prosjektleder

Anita Nordeng Jakobsen

  • Tilknyttet:
    Prosjektleder
    ved Institutt for bioteknologi og matvitenskap ved Norges teknisk-naturvitenskapelige universitet

Lene Østby

  • Tilknyttet:
    Prosjektdeltaker
    ved Institutt for materialteknologi ved Norges teknisk-naturvitenskapelige universitet

Lisbeth Mehli

  • Tilknyttet:
    Prosjektdeltaker
    ved Institutt for bioteknologi og matvitenskap ved Norges teknisk-naturvitenskapelige universitet

Eirik Sundby

  • Tilknyttet:
    Prosjektdeltaker
    ved Institutt for materialteknologi ved Norges teknisk-naturvitenskapelige universitet

Eli Kjøbli

  • Tilknyttet:
    Prosjektdeltaker
    ved Institutt for bioingeniørfag ved Norges teknisk-naturvitenskapelige universitet
1 - 5 av 6 | Neste | Siste »

Resultater Resultater

Fra kokebok til kontekstualisering i generell kjemi: Erfaringer fra implementering av casebasert laboratorieundervisning og medstudentvurdering .

Østby, Lene; Sundby, Eirik; Steinsbekk, Kristin Solum; Mehli, Lisbeth; Nonstad, Liv Anita; Ekeberg, IS; Paulsen, H.; Jakobsen, Anita Nordeng. 2023, MNT-konferansen. NTNUPoster

How can we strengthen graduates' sustainability competence and mindset? .

Jakobsen, Anita Nordeng; Hoel, Sunniva; Bjørkhaug, Hilde; Kahrs, Magnus Strøm; Korpås, Guri Sivertsen; Strandhagen, Jan Ola; Bar, Eirin Marie Skjøndal; Jensen, Ida-Johanne. 2023, 19th International CDIO Conference. UIT, NTNUVitenskapelig foredrag

Studentaktiv læring og vurdering i «store» grunnlagsemner; Hvordan få med oss alle?

Jakobsen, Anita Nordeng; Steinsbekk, Kristin Solum; Østby, Lene; Sundby, Eirik; Kjøbli, Eli; Mehli, Lisbeth. 2022, Læringsfestivalen. NTNUVitenskapelig foredrag
1 - 4 av 4