For å øke kvaliteten i høyere utdanning oppfordres det til økt bruk av studentaktiv læring og vurdering. Vi er et nettverk av undervisere innen ulike bachelorutdanninger ved fakultet for Naturvitenskap ved NTNU. Vi har arbeidet systematisk med utdanningskvalitet gjennom utprøving og implementering av ulike studentaktive lærings- og vurderingsformer i programspesifikke emner, emner som ofte undervises i siste del av studiet.
Vi ønsker økt bruk av studentaktive læringsformer med aktive studenter, også tidlig i studieforløpet.
Målet er at studentaktive lærings- og vurderingsformer, i grunnlagsemner med et høyt antall studenter, vil øke studentenes faglige interesse, engasjement og læringsutbytte. Dette forutsetter imidlertid at studentene møter forberedt, forstår hvordan slike aktiviteter bidrar til egen og andres læring og ikke minst hvordan de skal være aktive og bidra i konstruktive læringsprosesser.
En hovedutfordring ved implementering av studentaktive lærings- og vurderingsformer er at noen studenter ikke ser potensialet, og heller ikke er bevisst sin rolle. Dette kan bidra til at det reelle læringsutbyttet blir betraktelig lavere enn ønsket, både for egen og andre studenters del.
Våre ambisjoner er høye, vi ønsker å få med oss alle studentene, hvordan skal vi klare det? Vi må blant annet være klar over vår egen rolle i både det å formidle våre forventninger til studentene og forklare hensikten med den valgte lærings- og eller vurderingsaktiviteten de presenteres for. I tillegg må vi forstå og kunne møte både våre egne og studentenes barrierer.
Prosjektet skal utvikle et læringsdesign som inkluderer studentaktive lærings- og vurderingsformer i to grunnlagsemner i generell kjemi. Erfaringene skal sammenfattes i en generisk veiledende prosedyre for lærere som underviser grunnlagsemner. Prosedyren skal testes ut, evalueres og forbedres etter gjennomføring i de to redesignede emnene.