Cristin-prosjekt-ID: 2538604
Sist endret: 2. mai 2022, 11:48

Cristin-prosjekt-ID: 2538604
Sist endret: 2. mai 2022, 11:48
Prosjekt

studX - Activating student expertise in electronic music education

prosjektleder

Eirik Sørbø
ved Universitetet i Agder

prosjekteier / koordinerende forskningsansvarlig enhet

  • Institutt for rytmisk musikk Kristiansand ved Universitetet i Agder

Finansiering

  • TotalbudsjettNOK 1.918.112
  • HK-dir - Direktoratet for høyere utdanning og kompetanse
    Prosjektkode: AKTIV-2021/10125

Klassifisering

Vitenskapsdisipliner

Musikkpedagogikk

Emneord

Elektronisk musikk

Kategorier

Prosjektkategori

  • Pedagogisk utviklingsarbeid

Tidsramme

Aktivt
Start: 1. februar 2022 Slutt: 31. desember 2024

Beskrivelse Beskrivelse

Tittel

studX - Activating student expertise in electronic music education

Vitenskapelig sammendrag

Technological development combined with new, informal learning strategies among electronic music students, creates the need for a dynamic, formal pedagogy that constantly renews. This project will develop, implement and evaluate teaching methods where students as active co-creators and participants are central, with the goal of better interaction between pedagogical, professional and digital competence when teaching in technology-rich environments. The project's main goal is to increase ownership, commitment and critical reflection among students. We will achieve this by systematically increasing student activity through four designated phases, which are implemented in three existing courses distributed over the three years in the bachelor's program.

 

The four phases are (1) needs analysis, (2) designation of common and individual content for the course, (3) implementation of common and individual content, and (4) peer-assessment. The project has three sub-goals divided into the four phases:

DM1 (Phases 1 and 2): Increase students' commitment and ownership of content through, among other things, active participation in designating common and individual content.

DM2 (Phase 3) Increase students 'commitment and ownership of the learning activities by, among other things, utilizing the students' cutting-edge competence in teaching and through curious and participating teachers.

DM3 (Phase 4): Increase students 'commitment and ownership of the assessment through peer-assessment, among other things through the students' assessment of fellow students being finally assessed by the subject teacher.

 

The project will lead to three types of results: 1) practical and relevant courses with high degree of student involvement, which promotes diversity and facilitates critical reflection, 2) digital solutions for conducting assessment of students' assessment of fellow students, and 3) development of didactics for electronic music students who are transferable to other educational institutions and levels.  

Tittel

studX - Aktivering av studentekspertise i elektronisk musikkutdanning

Vitenskapelig sammendrag

Teknologisk utvikling kombinert med nye, uformelle læringsformer blant elektroniske musikkstudenter skaper behov for en dynamisk, formell pedagogikk som stadig fornyer seg. Dette prosjektet skal utvikle, gjennomføre og evaluere undervisningsmetoder hvor studentene som aktive skapere og deltakere står sentralt, med mål om bedre samspill mellom pedagogisk, faglig og digital kompetanse ved undervisning i teknologirike omgivelser. Prosjektet har som hovedmål å øke eierskap, engasjement og kritisk refleksjon hos studentene. Vi vil oppnå dette ved systematisk å øke studentaktiviteten gjennom fire definerte faser, som gjennomføres i tre eksisterende emner fordelt på de tre årene i bachelorprogrammet.

 

De fire fasene er (1) behovsanalyse, (2) fastsettelse av felles og individuelt faginnhold, (3) gjennomføring av felles og individuelt faginnhold, og (4) studentaktiv vurdering. Prosjektet har tre delmål fordelt på de fire fasene:DM1 (Fase 1 og 2): Øke studentenes engasjement og eierskap til faginnholdet gjennom blant annet aktiv deltakelse i fastsettelse av et felles og et individuelt faginnhold.DM2 (Fase 3): Øke studentenes engasjement og eierskap til læringsaktivitetene gjennom blant annet å utnytte studentenes spisskompetanse i undervisningen og gjennom nysgjerrige og deltakende lærere. DM3 (Fase 4): Øke studentenes engasjement og eierskap til vurderingen gjennom studentaktiv vurdering, blant annet gjennom at studentenes vurdering av medstudenter til slutt blir vurdert av faglærer.

 

Prosjektet vil føre til tre typer resultater: 1) Praksisnær-og relevante emner med høy studentinvolvering, som ivaretar mangfold og tilrettelegger for kritisk refleksjon, 2) Digitale løsninger for gjennomføring av vurdering av studentenes vurdering av medstudenter, og 3) Utvikling av didaktikk for elektroniske musikkstudenter som er overførbar til andre utdanningsinstitusjoner-og nivåer.

prosjektdeltakere

prosjektleder

Eirik Sørbø

  • Tilknyttet:
    Prosjektleder
    ved Universitetet i Agder

Jon Marius Aareskjold-Drecker

  • Tilknyttet:
    Prosjektdeltaker
    ved Universitetet i Agder

Jan Bang

  • Tilknyttet:
    Prosjektdeltaker
    ved Universitetet i Agder

Andreas Waaler Røshol

  • Tilknyttet:
    Prosjektdeltaker
    ved Universitetet i Agder
1 - 4 av 4