Cristin-prosjekt-ID: 2547453
Sist endret: 27. september 2022, 15:15

Cristin-prosjekt-ID: 2547453
Sist endret: 27. september 2022, 15:15
Prosjekt

NORWEL - Norges forskerskole i sosialt arbeid og barnevern

prosjektleder

Walter Siegfried Schönfelder
ved Institutt for barnevern og sosialt arbeid ved UiT Norges arktiske universitet

prosjekteier / koordinerende forskningsansvarlig enhet

  • UiT Norges arktiske universitet

Finansiering

  • TotalbudsjettNOK 23.921.000
  • Norges forskningsråd
    Prosjektkode: 331696

Klassifisering

Vitenskapsdisipliner

Sosialt arbeid

Emneord

Evidensbasert sosialt arbeid • Ferdigheter i sosialt arbeid • Internasjonalt sosialt arbeid • Barnevern • Sosialpedagogikk

Kategorier

Prosjektkategori

  • Faglig utviklingsarbeid

Kontaktinformasjon

Telefon
77620828
Sted
Walter Schönfelder

Tidsramme

Aktivt
Start: 1. november 2022 Slutt: 31. oktober 2030

Beskrivelse Beskrivelse

Tittel

NORWEL - Norges forskerskole i sosialt arbeid og barnevern

Populærvitenskapelig sammendrag

NORWEL er den første forskerskolen som tilbyr en fordypning innen sosialtarbeid og barnevern. NORWEL har som mål å bli en betydelig kraft i forskning innen disse områdene. I de første fire årene (2023-2026) er Institutt for barnevern og sosialt arbeid ved UiT Norges arktiske universitet vertskap for NORWEL. De resterende fire årene (2026-2030) tar Institutt for sosialt arbeid ved NTNU over vertskapet.

NORWEL er basert på prinsipper om arbeidslivsrelevans, forskningsintegritet og etikk, og brukermedvirkning. Forskerskolen samarbeider tett med internasjonale og nasjonale forskergrupper, nasjonale og lokale myndigheter innen sosialt arbeid og barnevern, og brukerorganisasjoner. Landsforeningen for barnevernsbarn, Velferdsalliansen, NAV Harstad, NAV Troms og Finnmark, AV-dir., Bufdir, Trondheim kommune og Statsforvalteren i Troms og Finnmark er partnere i forskerskolen.

NORWEL støtter doktorgradsstudenter i å utvikle forskning med høy relevans for politikk og praksis innensosialt arbeid og barnevern. De ulike læringsaktivitetene og nettverksmulighetene som tilbys gir et solid grunnlagfor en videre karriere innen akademia eller i en annen stilling hvor det kreves høy kompetanse. Aktivitetene iNORWEL byr på en innovativ blanding av formelle og uformelle aktiviteter som grunnlag for et inkluderende miljø hvor ideutveksling og diskusjon av tema innen sosialt arbeid og barnevern er sentralt.

NORWELs fagmiljø består av både erfarne og yngre forskere som vil bidra til å utvikle innovasjonsdrevetforskning av høy kvalitet.

Ph.d.-studenter er oppfordret til å tilbringe tid ved et eller flere av de internasjonale universitetene NORWEL samarbeider med (QUT, Australia; University of Helsinki, Finland; Aalborg University, Danmark; ISCTE, Portugal; University of Michigan, USA og University of Kwazulu-Natal, Sør-Afrika). For å støtte individuell mobilitet har studenter mulighet til å søke om midler fra NORWELs Guest Scientific Missions Grants.

Vitenskapelig sammendrag

Academics and practitioners work often alongside instead with each other. Lately, the relation between academic knowledge production and the need for innovative solutions to pressing problems in society at large, and in service delivery in the public sector has been questioned. Concerning the field of social services, including child welfare services, the need for a close partnership between frontline services, higher education and research is particularly pressing, because social work in Norway only recently has been recognized as an academic discipline. Consequently, a very limited number of PhD-courses with relevance to social work and child welfare services is offered at Norwegian universities, and practitioners and administrators in the various welfare services with a PhD in social work or child welfare are few.

The aim of NORWEL is to establish a research school for PhD-students in the subject area of social work and child welfare that systematically trains the next generations researchers in developing high quality research, based on the needs of the practice field.

NORWEL

- provides the first systematic training in Norway for PhD-students with an exclusive focus on social and child welfare services

- brings together PhD-students with senior researchers, frontline workers, administrators and service end-users throughout and beyond the PhD-journey

- significantly enhances the awareness of PhD-students for making their research relevant to the practice field

- challenges stakeholders from academia, frontline services, administration and end-users to define research questions for further research, based on the needs of the practice field.

NORWEL provides a sorely needed platform for researcher education in these fields, based on a tight link between knowledge production according to high academic standards, and an awareness for the needs for researchbased knowledge in frontline welfare services. Students enrolled in the school are offered a variety of PhD-courses that are integrated in the formal PhD-education. PhD-courses offered as part of the school’s activities will address central topics, relevant to social work, child welfare and welfare service delivery.

NORWEL further provides different communicative meeting arenas, designed to support the development of individual research competency among the school’s participants, to establish tight communicative structures between PhD-students, practitioners and end-user interest organizations, and to provide the students participating in NORWEL with opportunities to create a professional national and international network. Thus, the school will make a major contribution to boost the development of research capacity in the field.

Metode

Blant NORWELs aktiviteter er:

• Ph.d.-kurs med fordypning innen sosialt arbeid og barnevern

• NORWEL-symposier

• Digitale KTE (Knowledge Transfer and Exchange) workshops

• Nettbaserte kollokviegrupper

• Nettverksaktiviteter internasjonalt og nasjonalt.

prosjektdeltakere

prosjektleder

Walter Siegfried Schönfelder

  • Tilknyttet:
    Prosjektleder
    ved Institutt for barnevern og sosialt arbeid ved UiT Norges arktiske universitet

Anne Moe

  • Tilknyttet:
    Prosjektdeltaker
    ved Institutt for sosialt arbeid ved Norges teknisk-naturvitenskapelige universitet

Nina Schiøll Skjefstad

  • Tilknyttet:
    Prosjektdeltaker
    ved Institutt for sosialt arbeid ved Norges teknisk-naturvitenskapelige universitet

Bente Heggem Kojan

  • Tilknyttet:
    Prosjektdeltaker
    ved Institutt for sosialt arbeid ved Norges teknisk-naturvitenskapelige universitet

Kristine Sundet Lorentsen

  • Tilknyttet:
    Prosjektdeltaker
    ved Barnevern i Harstad ved UiT Norges arktiske universitet
1 - 5 av 7 | Neste | Siste »