Cristin-prosjekt-ID: 2548185
Registrert av: REK Sist endret: 17. november 2023, 15:44 Sist endret av: REK

Cristin-prosjekt-ID: 2548185
Registrert av: REK Sist endret: 17. november 2023, 15:44 Sist endret av: REK
Prosjekt

Broer: Oppvekstforhold, tilpasning og læring i Europa

prosjektleder

Brit Oppedal
ved Folkehelseinstituttet

prosjekteier / koordinerende forskningsansvarlig enhet

  • Folkehelseinstituttet

Godkjenninger

  • Regionale komitéer for medisinsk og helsefaglig forskningsetikk (REK) - 2010/139

Kategorier

Helseprosjekttype

Annet studium

Tidsramme

Aktivt
Start: 15. oktober 2009 Slutt: 31. desember 2025

Beskrivelse Beskrivelse

Tittel

Broer: Oppvekstforhold, tilpasning og læring i Europa

Populærvitenskapelig sammendrag

Studien undersøker hvordan variasjoner innenfor, og mellom makro- (sosiale og politiske strukturer), meso- (skoler og lokalsamfunn), mikro- (familie) og individnivåer predikerer psykososiale tilpasning og sosial integrasjon hos barn med tyrkisk innvandrerbakgrunn i tre europeiske land - Nederland, Norge og Tyskland. På makronivå varierer de tre vertslandenes innvandringspolitikk og utdanningssystemer. På mesonivå varierer bosettingspolitikk og utdanningsforhold. På mikronivå skaper variasjon i foreldres familiestruktur, verdier og inntekt ulike oppvekstforhold for barna. På individnivå innvirker personlige trekk ved barna og foreldrene. Studien retter fokus mot to kritiske overgangsfaser i oppveksten: Fra barnehage til barneskole, og fra barneskole til ungdomskole. Den er særlig opptatt av å avdekke forhold knyttet til mestringsferdigheter og utvikling av resiliens i barns psykososiale utvikling. Betydningen av faktorer knyttet til innvandrertilhørighet vil også stå sentralt.

prosjektdeltakere

prosjektleder

Brit Oppedal

  • Tilknyttet:
    Prosjektleder
    ved Folkehelseinstituttet

Judi Mesman

  • Tilknyttet:
    Prosjektdeltaker

Kristian Garthus-Niegel

  • Tilknyttet:
    Prosjektdeltaker

Heloise Marie Ledesma

  • Tilknyttet:
    Prosjektdeltaker
1 - 4 av 4