Cristin-prosjekt-ID: 2560732
Sist endret: 31. januar 2024, 08:40

Cristin-prosjekt-ID: 2560732
Sist endret: 31. januar 2024, 08:40
Prosjekt

STYRK - Fra student til kompetent yrkesutøver i kommunal helsetjeneste

prosjektleder

Siri Merete Brændvik
ved Institutt for nevromedisin og bevegelsesvitenskap ved Norges teknisk-naturvitenskapelige universitet

prosjekteier / koordinerende forskningsansvarlig enhet

  • Institutt for nevromedisin og bevegelsesvitenskap ved Norges teknisk-naturvitenskapelige universitet

Finansiering

  • TotalbudsjettNOK 10.000.000
  • HK-dir - Direktoratet for høyere utdanning og kompetanse
    Prosjektkode: PILOT-2020/10014

Klassifisering

Vitenskapsdisipliner

Helsefag

Emneord

Praksis • Ergoterapi • Fysioterapi • Bachelorutdanning

Kategorier

Prosjektkategori

  • Pedagogisk utviklingsarbeid

Kontaktinformasjon

Telefon
+4793426016
Sted
Siri Merete Brændvik

Tidsramme

Aktivt
Start: 1. januar 2021 Slutt: 31. desember 2024

Beskrivelse Beskrivelse

Tittel

STYRK - Fra student til kompetent yrkesutøver i kommunal helsetjeneste

Vitenskapelig sammendrag

I henhold til Nasjonale retningslinjer for helse- og sosialfagutdanningene skal studentens sluttkompetanse gjenspeile kompetansebehov og brukernes behov for kvalitet i tjenestene. Praksis i kommunal helsetjeneste er viktig da nye helsereformer har ført til at stadig flere oppgaver skal løses her. De nye studieplanene for fysio- og ergoterapeututdanningene ved NTNU har økt fokus på kommunal helsetjeneste og at en større andel av praksisstudiene skal være i kommunen. Praksisstudiene utgjør totalt 30 uker, omtrent en fjerdedel av studiet for utdanningene. Disse skal foregå i autentiske arbeidslivssituasjoner og legges slik at læringsutbyttene nås. Ved endt studie skal studentene, i tillegg til å inneha profesjonsspesifikk kompetanse, kunne bidra med kompetanse i tverrfaglige og målrettede samarbeidsprosesser innenfor helse- og omsorgssektoren og andre sektorer. Dette er krevende på grunn av utfordringer med 1) å få tilstrekkelig antall praksisplasser, 2) kvalitet og relevans i praksisforberedelser og i veiledning, 3) stort geografisk praksisfelt og stor variasjon i kommunenes størrelse og organisering, og 4) mulighet for tverrfaglig samhandling i praksisforberedelser og under praksisstudiene. Prosjektets hovedmål er derfor å bedre kvalitet og relevans i utdanningen gjennom å etablere en samarbeidsform mellom utdanning og praksisfelt som fremmer gjensidig og likeverdig ansvar for utdanning av fremtidens ergoterapeuter og fysioterapeuter i kommunal helsetjeneste. Prosjektet tar sike på å utvikle, prøve ut og evaluere nye digitale læringsformer (AP1), nye praksisog samarbeidsmodeller som bidrar til tverrprofesjonell samarbeidslæring (AP2), heve kvaliteten på veiledningskompetanse (AP3), samt etablere nye samarbeidsformer mellom utdanning og praksisfelt (AP4). Fokusområdene i prosjektet er barn og ungdoms oppvekst, utvikling og helse i helsestasjon, skolehelsetjeneste, barnehage og skole, samt voksne og eldre og deres helse, funksjon og livskvalitet som hjemmeboende

Metode

Aksjonsforskning 

Kvalitativ metode ved bruk av fokusgruppeintervjuer og individuelle intervju.

prosjektdeltakere

prosjektleder

Siri Merete Brændvik

  • Tilknyttet:
    Prosjektleder
    ved Institutt for nevromedisin og bevegelsesvitenskap ved Norges teknisk-naturvitenskapelige universitet
  • Tilknyttet:
    Prosjektdeltaker
    ved Institutt for nevromedisin og bevegelsesvitenskap ved Norges teknisk-naturvitenskapelige universitet

Vigdis Skarsaune Gausemel

  • Tilknyttet:
    Prosjektdeltaker
    ved Institutt for nevromedisin og bevegelsesvitenskap ved Norges teknisk-naturvitenskapelige universitet

Ingunn Skogseth-Stevens

  • Tilknyttet:
    Prosjektdeltaker
    ved Institutt for nevromedisin og bevegelsesvitenskap ved Norges teknisk-naturvitenskapelige universitet

Per Johnny Garli

  • Tilknyttet:
    Prosjektdeltaker
    ved Institutt for nevromedisin og bevegelsesvitenskap ved Norges teknisk-naturvitenskapelige universitet

Ann-Kristin Gunnes Elvrum

  • Tilknyttet:
    Prosjektdeltaker
    ved Institutt for nevromedisin og bevegelsesvitenskap ved Norges teknisk-naturvitenskapelige universitet
1 - 5 av 8 | Neste | Siste »

Resultater Resultater

Tverrprofesjonell samarbeidslæring i kommunal helsetjeneste – erfaringer fra tverrprofesjonell praksis for fysio- og ergoterapistudenter.

Elvrum, Ann-Kristin Gunnes; Brændvik, Siri Merete; Garli, Per Johnny; Horghagen, Sissel; Maroni, Nina Skjæret; Lillefjell, Monica. 2023, Læringsfestivalen. STOLAV, NTNU, UISFaglig foredrag

Tverrprofesjonell praksis i spesialisthelsetjeneste og kommunal helsetjeneste.

Brændvik, Siri Merete; Elvrum, Ann-Kristin Gunnes. 2023, Praksisforum OsloMet. STOLAV, NTNUFaglig foredrag

Tverrprofesjonelle praksisstudier - Erfaringer fra fysio- og ergoterapeututdanningene ved INB.

Elvrum, Ann-Kristin Gunnes; Brændvik, Siri Merete. 2022, Pedagogisk seminar. NTNUFaglig foredrag

Høstseminar - Fra student til kompetent yrkesutøver i kommunal helsetjeneste.

Elvrum, Ann-Kristin Gunnes; Brændvik, Siri Merete; Maroni, Nina Skjæret; Garli, Per Johnny. 2022, Høstseminar - Fra student til kompetent yrkesutøver i kommunal helsetjeneste. NTNUFaglig foredrag

Fra student til kompetent yrkesutøver i kommunal helsetjeneste.

Elvrum, Ann-Kristin Gunnes; Brændvik, Siri Merete; Maroni, Nina Skjæret; Garli, Per Johnny. 2022, Strategisk ledermøte helse, Trondheim kommune. NTNUFaglig foredrag
1 - 5 av 7 | Neste | Siste »