Cristin-prosjekt-ID: 2605604
Sist endret: 19. juni 2023, 13:15

Cristin-prosjekt-ID: 2605604
Sist endret: 19. juni 2023, 13:15
Prosjekt

Sangstemmen, kjønnsidentitet og det internasjonale Fach-systemet: En kritisk gjennomgang av det vokale klassifiserings-systemet Fach i lys av unge sangeres kunstneriske og vokale integritet.

prosjektleder

Toril Carlsen
ved Avdeling Operahøgskolen ved Kunsthøgskolen i Oslo

prosjekteier / koordinerende forskningsansvarlig enhet

  • Avdeling Operahøgskolen ved Kunsthøgskolen i Oslo

Finansiering

  • TotalbudsjettNOK 100.000
  • Kunsthøgskolen i Oslo
    Prosjektkode: 22010

Tidsramme

Aktivt
Start: 1. april 2023 Slutt: 30. september 2024

Beskrivelse Beskrivelse

Tittel

Sangstemmen, kjønnsidentitet og det internasjonale Fach-systemet: En kritisk gjennomgang av det vokale klassifiserings-systemet Fach i lys av unge sangeres kunstneriske og vokale integritet.

Vitenskapelig sammendrag

Dette forsknings prosjektet har som mål å studere evaluere og utfordre det internasjonale Fach-systemet. Fach-systemet er en metode for å klassifisere operasangere i henhold til vokal rekkevidde,vekt og klangfarge. Systemet brukes over hele verden og kan karakteriseres som et ganske rigid definisjons-redskap. En sangers tilhørighet til en av disse kategoriene definerer vokalprofilen hens og bestemmer hens ansettelsesevne på operamarkedet. Avhengig av landet og dets inkludering i en spesifikk tradisjon, kan imidlertid repertoaret av roller som forventes for hver av vokalkategoriene variere betydelig. Hviset land som Tyskland for lenge siden har definert presise lister over repertoar knyttet til forskjellige vokalkategorier ved å lage profesjonelle kataloger over Fach – og dermed foreslår å standardisere arbeidsrammeverket for operasangere – har andre land heller foreslått modeller for å definerevokalkategorier basert på tradisjoner for ansettelse, ofte subjektiv og estetisk konnotert, gjenstand forkonstant endring. Mens det tyske Fach-systemet forble en målestokk i flere tiår og var i stand til åpåvirke det internasjonale operamarkedet, endret diversifiseringen av repertoarer i europeiske operahus på slutten av 1990-tallet, repertoarer som ofte ikke var inkludert i Fach-listene, dyptgripende endret den tradisjonelle ansettbarheten til de forskjellige kategoriene av sangere. Ved å sammenlignelistene over repertoarene til de tyske Fach med repertoarene som faktisk synges av dagensoperasangere, ønsker dette forskningsprosjektet å spørre fagfolk innen rekruttering av sangere så velsom sanglærere fra europeiske institusjoner for høyere utdanning for å prøve å rapportere om ansettelseskriterier for operasangere ved slutten av opplæringen og for å spesifisere kravene til det profesjonelle operamarke det med hensyn til undervisningen som tilbys av opplæringsorganisasjoner.I tillegg til å utforske Fach systemet så ønsker vi å underlegge dette systemet en kritisk analyse. Vi sammenlikner ulike Fach-system og drøfter hvilke implikasjoner denne praksisen har for unge sangere med tanke på kunstnerisk autonomi og eierskap, noe som er særlig relevant i møte med trans-personer. For slike mennesker kan det rigide definisjonssystemet som ligger i Fach være direkte ødeleggende, både på et menneskelig og et kunstnerisk plan. Prosjektet er et internasjonalt samarbeidsprosjekt mellom opera institusjoenne: ConservatoriumMastricht, National and Kapodistrian University of Athens, Haute ecolè de musique Genéve -Neuchâtel, the Royal Conservatoire Antwerp and Maastricht, og Kunsthøgskolen i Oslo. 

prosjektdeltakere

prosjektleder
Aktiv cristin-person

Toril Carlsen

  • Tilknyttet:
    Prosjektleder
    ved Avdeling Operahøgskolen ved Kunsthøgskolen i Oslo

Marcin Habela

  • Tilknyttet:
    Prosjektdeltaker
    ved Haute école de Musique de Genève
Aktiv cristin-person

Anna Elisabet Einarsson

  • Tilknyttet:
    Prosjektdeltaker
    ved Avdeling Operahøgskolen ved Kunsthøgskolen i Oslo
1 - 3 av 3