Cristin-prosjekt-ID: 2634755
Sist endret: 5. september 2023, 12:20

Cristin-prosjekt-ID: 2634755
Sist endret: 5. september 2023, 12:20
Prosjekt

Et tverrfaglig prosjekt om myr i natur- og matematikkundervisningen

prosjektleder

Lisa Steffensen
ved Høgskulen på Vestlandet

prosjekteier / koordinerende forskningsansvarlig enhet

  • Institutt for språk, litteratur, matematikk og tolking ved Høgskulen på Vestlandet

Tidsramme

Aktivt
Start: 4. september 2023 Slutt: 31. desember 2027

Beskrivelse Beskrivelse

Tittel

Et tverrfaglig prosjekt om myr i natur- og matematikkundervisningen

Populærvitenskapelig sammendrag

Det overordnede målet er å undersøke hvordan (1) kritisk tenking og etisk bevissthet, (2) respekt for naturen og miljøbevissthet, og (3) demokrati og medvirkning, utvikles hos elever i forbindelse med tverrfaglig undervisning. Det legges særlig vekt på hvilken rolle skolefag har for elevers utvikling av egen kompetanse i disse tematikkene, samt hvordan lærere kan legge til rette for dette. De nevnte verdier er nedfelt i opplæringens verdigrunnlag (Utdanningsdirektoratet, 2017), samt i skolens formålsparagraf (Opplæringslova, 1998), hvor det bl.a. framheves at elevene skal «lære å tenkje kritisk og handle etisk og miljøbevisst» og at de både skal ha medansvar og rett til medvirkning.

Kritisk tenkning og etisk bevissthet (1) omhandler hvordan skolen kan bidra til å utvikle elevers nysgjerrighet, evne til å stille spørsmål, og vitenskapelige og kritiske tenkemåter. Videre handler det om hvordan elevene handler med etisk bevissthet, noe som bl.a. dreier seg om å undersøke hva som er den gode handling. Respekt for naturen og miljøbevissthet (2) er knyttet til den overordnede delen av læreplanen (Utdanningsdirektoratet, 2017), som beskriver at skolen skal bidra til at elever utvikler respekt for naturen og bevissthet omkring klima og miljø, utvikler vilje til å ta vare på miljø, og evne til å håndtere dagens og morgendagens utfordringer. Disse omfatter bl.a. globale klimaendringer og tap av biologisk mangfold. Myrområder har stort potensiale til å lagre karbon, dempe flom, og er viktige områder for biomangfold. Myrområder i Norge tapes gjennom inngrep som skog- og jordbruksproduksjon, torvuttak, vei- hytte, og vindkraftutbygging, og samfunnsmessige interesser står gjerne i konflikt med hverandre. Demokrati og medvirkning (3) handler om hvordan skolen gir elevene mulighet til å medvirke til demokrati i praksis. De skal ta stilling til kontroversielle spørsmål, som bl.a. nedbygging av myrområder, og gjennom deltakelse i undervisningsprosjekter om disse tematikkene, kan de utvikle kompetanse til samarbeid, dialog og meningsbrytning.  

Tverrfaglige temaer blir framhevet som viktige i overordnet del av læreplan (Utdanningsdirektoratet, 2017). Demokrati og medborgerskap og bærekraftig utvikling er spesielt aktuelt i dette prosjektet. Myr er en viktig faktor i samfunnsutfordringer som klimaendringer og miljøproblemer, samtidig som den er aktuell som utbyggingsområde for hytter og infrastruktur. En tverrfaglig tilnærming til denne problematikken kan bidra til at elevene kan utvikle innsikt i relevante utfordringer og dilemmaer som de ikke ville fått gjennom å undersøke problemstillingene utfra det enkelte fags premisser.

I dette prosjektet vil vi samarbeide med en matematikk- og naturfaglærer som har erfaring med å inkludere samfunnsaktuelle problemstillinger i undervisningen og hvor hun kombiner perspektiver fra ulike fag. Vi ønsker å observere klasserom der slik undervisning foregår. Fordi samfunnsaktuelle problemstillinger knyttet til myr er av tverrfaglig art, søker vi tverrfaglig samarbeid. Aktuelle problemstillinger omfatter hvordan læreren legger til rette for betydningen av tverrfaglig undervisning, elevenes læringsprosesser, elevenes utvikling av kritisk tenkning og etisk bevissthet, respekt for natur og miljøbevissthet, og hvordan demokrati og medborgerskap integreres i undervisningen. Gjennom samarbeideidet undersøker vi hvordan hun tilrettelegger for elevers læring rundt de tre aktuelle temaene i en samfunnsaktuell kontekst.

prosjektdeltakere

prosjektleder
Aktiv cristin-person

Lisa Steffensen

  • Tilknyttet:
    Prosjektleder
    ved Høgskulen på Vestlandet
  • Tilknyttet:
    Prosjektdeltaker
    ved Institutt for språk, litteratur, matematikk og tolking ved Høgskulen på Vestlandet
Aktiv cristin-person

Inger Auestad

  • Tilknyttet:
    Prosjektdeltaker
    ved Høgskulen på Vestlandet

Kjellrun Hiis Hauge

  • Tilknyttet:
    Prosjektdeltaker
    ved Høgskulen på Vestlandet
Aktiv cristin-person

Inger Elin Lilland

  • Tilknyttet:
    Prosjektdeltaker
    ved Høgskulen på Vestlandet
1 - 4 av 4