Museene endres i takt med samfunnet slik som andre kulturarvsinstitusjoner; endrede samfunnsstrukturer, kunnskapsregimer og deltakelseskulturer utfordrer etablerte forståelser av hva et museum er og hvordan museumsansatte arbeider. Det er en forutsetning at universitetsstudenter som ønsker seg en karriere i sektoren, har tilgang til forskningsbaserte og praksisnære undervisningstilbud, som forbereder dem på å utvikle fremtidens museer og museumspraksis. Samtidig har museumsansatte behov for etter- og videreutdanning som hjelper dem å fornye kompetansen sin gjennom hele arbeidslivet.
Prosjektet adresserer disse utfordringene ved å starte en kontinuerlig dialog mellom utdannings- og museumssektoren om relevant utdanning, og ved å utvikle et konkret undervisningstilbud. I MuSaDel kartlegger vi hvilke erfaringer studenter gjør seg i overgang fra studier til arbeidslivet, og hvilke kunnskaps- og kompetansebehov sektoren anser for å være viktig og bli viktig i fremtiden. Kartleggingen tjente i 2023 som samtalestarter mellom utdannings- og museumssektoren under Seminar om utdanningssamarbeid. Dialogen fortsetter i årlige seminar som møtested for undervisere, forskere og studenter fra UH-sektoren og museumsfeltet.
Med utgangspunktet i at den samme utdanningen kan være grunnutdanning for noen og etter- og videreutdanning for andre, utvikler prosjektet parallelt et undervisningstilbud i tett dialog mellom Museene Arven og studenter og undervisere fra NTNU. Emnet gjennomføres to ganger i løpet av prosjektperioden, emneevaluering og forskning på lærende sine opplevelser brukes aktiv til videreutvikling av emnet, og danner samtidig empirien for læringsforskning. Forskningens fokus ligger på hva som skjer når formell utdanning og livslang læring møtes i læringssituasjoner der studenter og museumsansatte lærer sammen. En artikkel med resultat fra denne forskningen markerer prosjektets avslutning, mens undervisning i emnet «Museum, samfunn, deltakelse» og seminar eller annen nettverksaktivitet fortsetter etter endt prosjektperiode.
Prosjektet er et samarbeidsprosjekt mellom Norges teknisk-naturvitenskapelige universitet og Museene Arven. Prosjektet er støttet av Direktoratet for høyere utdanning og kompetanse (HK-dir) under programmet «Økt arbeidsrelevans i høyere utdanning».