Populærvitenskapelig sammendrag
Det er behov for forskningsbaserte tiltak for å fremme psykisk helse, som er tilpasset flerkulturelle ungdommers erfaringer og behov. Det er en nær sammenheng mellom ungdommers psykiske helse og deres etnisk-kulturelle identitet (EKI).
Identitetsprosjektet (IP) er et åtte ukers universelt skolebasert tiltak, som kan fremme psykisk helse ved å styrke en positiv EKI.
Målsettingen med studien er å få kunnskap om IP er effektivt i forhold til å fremme EKI og psykisk helse blant elever i ungdom- og videregående skoler. Studien har et kluster-basert kvasi-eksperimentelt pre- og posttest design.
Målgruppen er 400 elever med og uten innvandrerbakgrunn, på 2 flerkulturelle ungdomsskoler og 2 videregående skoler, hvorav 100 elever i eksperimentgruppen som vil gjennomføre IP-N, mens 300 elever utgjør kontrollgruppen. Klasselærerne får opplæring i å gjennomføre IP. Data om elevenes EKI og psykiske helse innhentes gjennom elektroniske spørreskjema som de fyller ut i skoletiden.
Vis fullstendig beskrivelse
Metode
Kvalitative analysemetoder, Kvantitative analysemetoder