Populærvitenskapelig sammendrag
Opplæringskurs for foreldre som ledes i samarbeid med brukerrepresentanter er lovpålagte tiltak i psykisk helsevern og en av helseforetakenes 4 kjerneoppgaver (Spesialisthelsetjenesteloven § 3.8). Foreløpig er det få effektstudier i barne- og ungdomspsykiatrien der brukerrepresentanter har vært med på å utvikle og lede slike opplæringskurs. Hensikten med dette prosjektet er å evaluere hvilken effekt slike opplæringskurs har på foreldres mestring, kunnskap og ferdigheter, og også om dette kan innvirke på barnets symptom og funksjonsnivå, og etterlevelse av behandling og bruk av helsetjenester.. Vi ønsker å undersøke korttidseffekten av tiltaket, først gjennom en pilot RCT for å undersøke gjennomførbarhet. I pilotstudien får sammenligningsgruppen dette tilbudet etter ventetid. I RCT2 sammenlignes foreldre i gruppen som får tiltaket med foreldre som ikke får tiltaket. De samme variablene brukes i begge RCT. I siste studie valideres selvrapporteringsskjema brukt i RCT'ene.
Vis fullstendig beskrivelse
Metode
Kvantitative analysemetoder