Målet med prosjektet er å samle kunnskap om hvordan ergoterapeuter jobber med helsefremming og forebygging i den kommunale ergoterapitjenesten, og utvikle systematiske, kunnskapsbaserte tilnærminger til helsefremming og forebygging i den kommunale praksisen.
Bakgrunn
Siden samhandlingsreformen har Kommunene ansvar for å beskytte og fremme sine innbyggernes helse, og redusere risiko for negative helseutfall. Dette blir også synlig i rammen av de kommunale tjenester, der helsefremming og forebygging har blitt sentrale oppgaver for helsepersonell. I tråd med dette er helsefremming og forebygging også blitt en sentral oppgave innen kommuneergoterapi.
Kommuneergoterapeuter har i sitt praktiske virke utviklet en del kunnskap og metoder om hvordan de kan bidra til å fremme helse og forebygge sykdom. Inntil nå har lite av denne kunnskapen blitt systematisert, noe som i verste fall kan føre til sprikende tilnærminger og vanskeliggjør evaluering av tilnærminger.
I løpet av det siste året har forskningsgruppen samlet inn og systematisert erfaringer og kunnskap fra ergoterapeuter som jobber med helsefremming og forebygging i rammen av kommunale ergoterapitjenester i Trondheim Kommune. Dette er første skrittet i forhold til å utvikle systematiske, kunnskapsbaserte tilnærminger for den kommunale ergoterapitjenesten ved å bidra til et praksissentrert kunnskapsgrunnlag.
For å føre dette arbeidet videre, søkes det nå om midler til å publisere forskningsfunn, samt produsere materiale som fremstiller de viktigste funnene på en lettfattelig og praksisnær måte. Videre ønsker vi å videreutvikle forskningsmiljøet og samarbeidet mellom NTNU og Trondheim Kommune, og sikter mot å kunne søke eksterne forskningsmidler for videreføring av dette prosjektet i løpet av 2021, i rammen av NFR programmet HelseVel.
Overføringsverdi:
For samarbeidende institusjon (Trondheim Kommune) vil prosjektet bidra til å skape et godt grunnlag for kunnskapsbasert praksis, og danne grunnlaget for å utvikle systematiske tilnærminger innen helsefremming og forebygging. Samtidig kan deltagelse i prosjektet bidrar til kompetanseutvikling og bevisstgjøring ift det å jobbe helsefremmende/forebyggende, både for de som deltar aktiv, og for andre ved at resultater skal formidles i en egen «fagdag» for ergoterapeuter i Trondheim Kommune, arrangert av forskningsgruppen.
For Program ved Ergoterapeututdanningen vil denne kunnskapen bidrar til å aktualisere undervisningen og knytte praktiske erfaringer tettere til undervisningen i helsefremming. Fagdagen i slutten av september er åpen for deltagelse av Bachelorstudenter, og tilbyr dermed en arena for læring og studentdeltagelse, samt en møteplass for 3. års studenter og fagmiljøet i Kommunen. Prosjektet tilbyr også muligheter for prosjektdeltagelse av Masterstudenter, inkludert mulighet å skrive masteroppgave i tilknytting til prosjektet. Den planlagte NFR-søknaden vil inkludere søknad om midler til en Stipendiatstilling, som vil befeste samarbeidet mellom forskningsmiljøet ved NTNU og Trondheim Kommune.