Cristin-prosjekt-ID: 2684943
Sist endret: 5. januar 2024, 15:49

Cristin-prosjekt-ID: 2684943
Sist endret: 5. januar 2024, 15:49
Prosjekt

Symposium BAM! 2023 - Robotene kommer!

prosjektleder

Håvard Andreas Vibeto
ved Institutt for Spillutdanninger – Spillskolen ved Høgskolen i Innlandet

prosjekteier / koordinerende forskningsansvarlig enhet

  • Fakultet for audiovisuelle medier og kreativ teknologi ved Høgskolen i Innlandet

Finansiering

  • TotalbudsjettNOK 45.000
  • Høgskolen i Innlandet
    Prosjektkode: 344011-12

Klassifisering

Vitenskapsdisipliner

Kar- og thoraxkirurgi • Medievitenskap og journalistikk • Film- og teatervitenskap

Emneord

Dataspillstudier

Kategorier

Prosjektkategori

  • Faglig utviklingsarbeid

Tidsramme

Avsluttet
Start: 20. november 2023 Slutt: 20. november 2023

Beskrivelse Beskrivelse

Tittel

Symposium BAM! 2023 - Robotene kommer!

Populærvitenskapelig sammendrag

Symposium har som hovedtema hvordan bruken av kunstig intelligens (KI) kan påvirke den norske film, tv og spillbransjen. Målet er å få undersøkt den eksplosive utviklingen av KI man har opplevd det siste året innen film, tv og spill, gjennom keynotes, paneldebatter og paperfremlegg.

Symposiet ønsker å ta for seg ulike aspekter ved produksjon og distribusjon av film, tv, spill og nærliggende medier, med da særlig søkelys på utbredelsen av KI. Tilgangen til KI som følge av allmenn gjøring av OpenAI i 2022 har gitt bransjene mange muligheter og utfordringer. Her ønsker BAM! å utforske denne teknologiske muligheten og eventuelle trusselen denne KI-revolusjonen utgjør.

Vitenskapelig sammendrag

Vi ønsker papers som kan bringe nye perspektiver på den norske film-, TV- og spillbransjen slik den er anno 2023, samt utviklingstrender bransjen kan stå overfor fremover. Symposiet inviterer forskere  og bransjefolk til å sende inn papers som kan omhandle, men ikke er begrenset til disse temaene: 

  • Bruken av KI i tv-, film- og dataspillbransjen
  • Etiske og kunstneriske utfordringer med KI i tv-, film- og dataspillbransjen
  • Case studier fra produksjon innenfor tv-, film- og dataspillbransjen.  
  • Arbeidsforhold innenfor tv-, film- og dataspillbransjen. 
  • Rekruttering innenfor tv-, film- og dataspillbransjen. 
  • Organisatoriske forhold innenfor tv-, film- og dataspillbransjen. 
  • Finansiering og støtteordninger innenfor tv-, film- og dataspillbransjen. 
  • Internasjonalisering av tv-, film- og dataspillbransjen. 
  • Økonomisk, miljømessig og sosial bærekraft innenfor tv-, film- og dataspillbransjen. 
  • Bedriftsetablering i tv-, film- og dataspillbransjen 
  • Kultur versus kommersialisering i tv-, film- og dataspillbransjen. 
  • Hva innebærer “uavhengighet” (‘indie’) i ulike bransjer? 
  • Studier av enkeltbedrifter  
  • Studier av produksjoner 
  • Bruk og overføring av teknologi 
  • Tilgang til distribusjon/marked 
  • Rollen til det offentlige ovenfor de små bedriftene 
  • Betydningen av små bedrifter i bransjene 
  • Kunstneriske utvikling i små bedrifter 
  • Andre spørsmål som er knyttet film- tv og spillbransjene 

Metode

Holde symposium 

    Utstyr

    Ble holdt på Hamar, Spillskolen

    prosjektdeltakere

    prosjektleder

    Håvard Andreas Vibeto

    • Tilknyttet:
      Prosjektleder
      ved Institutt for Spillutdanninger – Spillskolen ved Høgskolen i Innlandet
    Aktiv cristin-person

    Roeland Puijk

    • Tilknyttet:
      Prosjektdeltaker
      ved Institutt for TV-utdanninger – TV-skolen ved Høgskolen i Innlandet

    Ole Christoffer Haga

    • Tilknyttet:
      Prosjektdeltaker
      ved Institutt for Spillutdanninger – Spillskolen ved Høgskolen i Innlandet

    Camilla Vanebo

    • Tilknyttet:
      Prosjektdeltaker
      ved Institutt for TV-utdanninger – TV-skolen ved Høgskolen i Innlandet
    Aktiv cristin-person

    Audun Engelstad

    • Tilknyttet:
      Prosjektdeltaker
      ved Institutt for TV-utdanninger – TV-skolen ved Høgskolen i Innlandet
    1 - 5 av 5

    Resultater Resultater

    Den norske dataspillbransjen historie: Fra scene til Indie. .

    Vibeto, Håvard Andreas. 2023, Symposium BAM! 2023 - Robotene kommer!. HINNVitenskapelig foredrag

    Hvordan vil AI prege 3D-grafikk?

    Birkeland, Henning; Galåen, Sigbjørn. 2023, Symposium BAM! 2023 - Robotene kommer. HKFaglig foredrag
    1 - 2 av 2