Cristin-prosjekt-ID: 2686191
Sist endret: 13. april 2024, 12:02

Cristin-prosjekt-ID: 2686191
Sist endret: 13. april 2024, 12:02
Prosjekt

Profesjonsidentitet i helse- og sosialprofesjonsutdanningene

prosjektleder

Ragna Stalsberg
ved Institutt for sirkulasjon og bildediagnostikk ved Norges teknisk-naturvitenskapelige universitet

prosjekteier / koordinerende forskningsansvarlig enhet

  • Institutt for sirkulasjon og bildediagnostikk ved Norges teknisk-naturvitenskapelige universitet

Klassifisering

Vitenskapsdisipliner

Samfunnsvitenskap • Andre pedagogiske fag • Helsefag • Sosiologi

Emneord

Tverrfaglig samarbeid • Helsepedagogikk • Profesjonsidentitet

Tidsramme

Aktivt
Start: 1. januar 2020 Slutt: 30. desember 2028

Beskrivelse Beskrivelse

Tittel

Profesjonsidentitet i helse- og sosialprofesjonsutdanningene

Vitenskapelig sammendrag

Trygghet i egen fagkompetanse er avgjørende for kvaliteten i profesjonsutøvelsen. Trolig spiller utdanningsmiljøet og det opplevde læringsmiljøet underveis i utdanningsløpet en viktig rolle, og her trer gruppetrygghet fram som en mulig sentral faktor. 

Samtidig kan tryggheten og utviklingen av den spesialiserte identiteten i den enkelte profesjon utfordres ved at utdanningsinstitusjonene tilbyr læringsaktiviteter på tvers av fag- og profesjonsgrenser. 

En studie av utviklingen av (tverr)profesjonell identitet og gruppe-psykologisk trygghet underveis i helse- og sosialprofesjonsstudiene kan bidra til mer kunnskap om utvikling av profesjonsidentitet i helse- og sosialprofesjonene, og samtidig gi verdifull informasjon om institusjonenes utdanningsmiljø.

Prosjektets hovedhensikt er å studere utviklingen av, og forholdet mellom gruppe-psykologisk trygghet og uni- og tverrprofesjonell identitet blant helse- og sosialprofesjonsstudenter ved NTNU, og hvordan og i hvilken grad disse variablene påvirker hverandre over tid. 

Metode

Prosjektet omfatter en longitudinell kohortstudie der studenter fra 12 forskjellige helse- og sosialprofesjon (HoS)-utdanninger ved NTNU besvarer ett og samme spørreskjema én gang per år så lenge de er studenter ved studieprogrammet, og der data fra spørreskjema kobles til registerdata om studentenes studieprogresjon og resultater fra FS. I tillegg til spørreskjema-undersøkelsen blir ca. 15 studenter fra første studieår, 15 studenter som er midtveis i studiene (dvs. 2. eller 4. års studenter), og 15 studenter fra siste studieår, intervjuet for å gi ytterligere kvalitativ forståelse av utviklingsprosessene. Datainnsamlingen startet våren 2022, og avsluttes når de første studentene som da var førsteårsstudenter ved en av de 6-årige profesjonsutdanningene (medisin eller psykologi) er ferdig utdannet, våren 2027. 

Studiens inklusjonskriterium er at man er student i 1., 2., 3., 4., 5.eller 6. studieår ved en av de tolv HoS-utdanningene ved NTNU, campus Ålesund, Gjøvik eller Trondheim, fra og med prosjektstart høsten 2021. Det er ingen eksklusjonskriterier, og alle studenter blir invitert. 

prosjektdeltakere

prosjektleder

Ragna Stalsberg

  • Tilknyttet:
    Prosjektleder
    ved Institutt for sirkulasjon og bildediagnostikk ved Norges teknisk-naturvitenskapelige universitet

Albertina Rusandu

  • Tilknyttet:
    Prosjektdeltaker
    ved Institutt for sirkulasjon og bildediagnostikk ved Norges teknisk-naturvitenskapelige universitet
  • Tilknyttet:
    Prosjektdeltaker
    ved Norges teknisk-naturvitenskapelige universitet

Randi Lise Juul

  • Tilknyttet:
    Prosjektdeltaker
    ved Norges teknisk-naturvitenskapelige universitet
  • Tilknyttet:
    Prosjektdeltaker
    ved Institutt for sosialt arbeid ved Norges teknisk-naturvitenskapelige universitet

Beate André

  • Tilknyttet:
    Prosjektdeltaker
    ved Norges teknisk-naturvitenskapelige universitet
  • Tilknyttet:
    Prosjektdeltaker
    ved Institutt for samfunnsmedisin og sykepleie ved Norges teknisk-naturvitenskapelige universitet
Aktiv cristin-person

Cathinka Thyness

  • Tilknyttet:
    Prosjektdeltaker
    ved Norges teknisk-naturvitenskapelige universitet
1 - 5 av 7 | Neste | Siste »