Senter for yrkesfag og opplæring i arbeidslivet (SYA) v/Universitetet i Agder har opprettet et forskningsprosjekt for å kartlegge innføringen av læreplanen LK20 på videregående skoler på Agder.
SYA har også initiert fire delprosjekter som undersøker prosessen ved innføringen av LK20 på videregående skoler på Agder. Prosjektene er tilknyttet de tre tverrfaglige temaene: Bærekraftig utvikling; Folkehelse og livsmestring; Demokrati og medborgerskap. Dette prosjektet omhandler demokrati og medborgerskap. Det finnes forskning som viser elevers forståelse av demokrati. Det finnes mindre forskning som omhandler læreres forståelse av demokrati. Vi tror at lærerens demokratiforståelse har betydning for hvordan læreren gjennomfører demokratiopplæring. Derfor mener vi at det er betimelig å undersøke læreres forståelse av demokrati. Problemstillingene er: 1) Hvordan forklarer lærere demokrati og medborgerskap? 2) Hvordan arbeider lærere for å sikre at elever får erfaring med demokrati og medborgerskap i skolen?