Dette er et bokprosjekt som skal forsøke å gi et teoretisk grunnlag for forslag til aktiviteter og erfaringer som fremmer barns læring og undring i naturfag. Gjennom å vise til eksempler på barn som bruker sin naturfaglige kompetanse og undring forsøker vi å se allsidigheten og bredden og dybden i temaet naturfag og barn. Ved å knytte disse eksemplene til naturfaglig fagstoff, ønsker vi å kvalifisere leserne til å inspirere, utfordre og utvide barnas naturfaglige kompetanse slik at barn kan bygge sin egen kunnskap. Prosjektet bygger på mange års erfaring fra undervisning om barn og naturfag og fra forsknings og utviklingsarbeidet vi har gjennomført i praksisfeltet.
Prosjektet bygger også på internasjonal forskning på møtet mellom barn i aldersgruppen 0 – 10 år og naturfag.
de Boo,M. 2000. Laying the foundations in the early years. London: The Association for Science Educations Press.
Deveraux, J. 2009. Science for primary and early years. London: The Open University Press.
Harlen, W. 2006. Teaching, learning and assessing science 5 - 12. London: Sage publication.
Hessen, D. 2008 . Natur. Hva skal vi med den? Oslo: Gyldendal.
Feasey, R. 2005: Creative science. London: David Fulton Publishers.
Johansson, E. og Pramling Samuelsson, I. 2009. Å lære er nesten som å leke. Bergen: Fagbokforlaget.
Johannesen,N. og Sandvik, N. Små barn og medvirkning. Oslo: Cappelen Rinaldi, C. 2009. I dialog med Reggio Emilia; lytte forske og lære. Bergen: Fagbokforlaget.
Louv, R. 2005. Last child in the woods. London: Atlantic books.
Otterstad, A.M.(red) .2008. Profesjonsutøvelse og kulturelt mangfold. Oslo: Universitetsforlaget.
Rossing, N.C,2008. Fysikkeksperimenter – for bruk I skolen. Trondheim: Tapir Akademiske forlag.
Spencer, C. og Blades, M.(red) 2006. Children and their environment. Cambridge: Cambridge University press.
Sjøberg, S. 2009. Naturfag som allmenndannelse. Oslo: Gyldendal.