Cristin-prosjekt-ID: 305896
Sist endret: 18. september 2014, 12:44

Cristin-prosjekt-ID: 305896
Sist endret: 18. september 2014, 12:44
Prosjekt

Burma-story. Utvikling og implementering av nye arbeidsmåter i samfunnsfag

prosjektleder

Marit Storhaug
ved Institutt for grunnskole- og faglærerutdanning ved OsloMet - storbyuniversitetet

prosjekteier / koordinerende forskningsansvarlig enhet

  • Institutt for grunnskole- og faglærerutdanning ved OsloMet - storbyuniversitetet

Tidsramme

Avsluttet
Start: 19. april 2010 Slutt: 19. april 2016

Beskrivelse Beskrivelse

Tittel

Burma-story. Utvikling og implementering av nye arbeidsmåter i samfunnsfag

Sammendrag

Målet for prosjektet er å høste erfaringer med et nytt tema i samfunnsfag for grunnskolen i LK06. Vi har utviklet et undervisningsforløp som har flyktninger som hovedtema og hvor samfunnsgeografi er regifaget. Vi vil sammen med en barneskole skaffe oss erfaringer med arbeidsmåter som kan påvirke elevenes holdninger til og kunnskaper om viktige spørsmål i tilknytning til flyktninger og flyktningers situasjon. Vi vil ha et spesielt fokus på geografifaget i relasjon til de to andre samfunnsfagene, da vi ønsker å bidra til å skape nye forståelser av hva geografi-faget "er". En bevegelse bort fra "hva" og "hvor" til innsikt og forståelse i samfunnsgeografiske prosesser og "steder".

Vitenskapelig sammendrag

Målet for prosjektet er å høste erfaringer med et nytt tema i samfunnsfag for grunnskolen i LK06. Vi har utviklet et undervisningsforløp som har flyktninger som hovedtema og hvor samfunnsgeografi er regifaget. Vi vil sammen med en barneskole skaffe oss erfaringer med arbeidsmåter som kan påvirke elevenes holdninger til og kunnskaper om viktige spørsmål i tilknytning til flyktninger og flyktningers situasjon. Vi vil ha et spesielt fokus på geografifaget i relasjon til de to andre samfunnsfagene, da vi ønsker å bidra til å skape nye forståelser av hva geografi-faget "er". En bevegelse bort fra "hva" og "hvor" til innsikt og forståelse i samfunnsgeografiske prosesser og "steder".

Metode

Datainnsamlingen vil skje gjennom både kvalitative og kvantitative metoder; deltakende observasjon, spørreskjema og intervju av elever og lærere i de klassene som delta i prosjektet.

prosjektdeltakere

prosjektleder

Marit Storhaug

  • Tilknyttet:
    Prosjektleder
    ved Institutt for grunnskole- og faglærerutdanning ved OsloMet - storbyuniversitetet

Siv Eie

  • Tilknyttet:
    Prosjektdeltaker
    ved Institutt for grunnskole- og faglærerutdanning ved OsloMet - storbyuniversitetet
1 - 2 av 2