Cristin-prosjekt-ID: 358033
Sist endret: 22. desember 2011, 08:31

Cristin-prosjekt-ID: 358033
Sist endret: 22. desember 2011, 08:31
Prosjekt

Skoleledelse og kunnskapsutvikling

prosjektleder

Marit Aas
ved Institutt for lærerutdanning og skoleforskning ved Universitetet i Oslo

prosjekteier / koordinerende forskningsansvarlig enhet

  • Institutt for lærerutdanning og skoleforskning ved Universitetet i Oslo

Tidsramme

Avsluttet
Start: 1. april 2011 Slutt: 31. desember 2012

Beskrivelse Beskrivelse

Tittel

Skoleledelse og kunnskapsutvikling

Sammendrag

Mål for prosjektet er å belyse deltakernes ledelsesforståelse, og videre studere hvordan ledelseskunnskap kan utvikles gjennom casearbeid, gruppedrøftinger og coaching. Tentative problemstillinger for dette arbeidet er:Hvilken forståelse har skoleledere om sin egen rolle?Hvilke valg og prioriteringer gjør skoleledere i sin lederpraksis?

Vitenskapelig sammendrag

I 2009 inngikk ILS en femårig kontrakt med Utdanningsdirektoratet om å tilby Rektorskole for 1-2 studentgrupper per år. For å utvikle den forskningsbaserte undervisningen er prosjektet ”Skoleledelse og kunnskapsutvikling” etablert. Prosjektet inngår i forskergruppen TEPEC (Teacher Professionalism and Educational Change) ved Det utdanningsvitenskaplige fakultet, UiO.Prosjektet forankres i et sosiokulturelt perspektiv på læring og utvikling med hovedvekt på en kultur-historisk og aktivitetsteoretisk forståelse (CHAT) av hvordan deltakerne utvikler sine kunnskaper og ferdigheter (Daniels, 2008; Edwards & Mutton, 2007; Engeström, 1987, 2001; Vygotsky, 1978). CHAT som et analytisk perspektiv gir inngang til å beskrive hvordan deltakerne utnytter ulike sosiale og kulturelle redskaper i utvikling av sin lederforståelse og hvordan denne forståelsen påvirkes av aktuelle og forventede aktivitetsmønstre som leder.

Metode

Tre datatyper bidrar til å belyse deltakernes ledelsesforståelse.En surveyundersøkelse. En felles undersøkelse på tvers av kursgrupper, gir en breddeoversikt over ledelsesoppfatninger og hva deltakerne ser på som vesentlig i utøvelse av ledelse. Hyper research brukes for en tematisk kategorisering. En innholdsanalyse av et felles arbeidskrav om organisasjonsanalyse i kursgruppene. Hyper research brukes til å kategorisere dataene. En samtaleanalyse basert på oppgaver som drøftes i arbeidsseminarer for deltakerne. Dette er data som gir innsikt i hvordan deltakerne argumenterer for sine løsninger i et fellesskap med andre. Utvalgte episoder blir videofilmet for nærmere analyse. Videograph brukes i analysen.

prosjektdeltakere

prosjektleder
Aktiv cristin-person

Marit Aas

  • Tilknyttet:
    Prosjektleder
    ved Institutt for lærerutdanning og skoleforskning ved Universitetet i Oslo
Inaktiv cristin-person

Mette Eline Vavik

  • Tilknyttet:
    Prosjektdeltaker
    ved Institutt for lærerutdanning og skoleforskning ved Universitetet i Oslo
Aktiv cristin-person

Tor Colbjørnsen

  • Tilknyttet:
    Prosjektdeltaker
    ved Institutt for lærerutdanning og skoleforskning ved Universitetet i Oslo
1 - 3 av 3