Cristin-prosjekt-ID: 379674
Sist endret: 17. oktober 2014, 16:07

Cristin-prosjekt-ID: 379674
Sist endret: 17. oktober 2014, 16:07
Prosjekt

Fagbok i sosiologi for barnehagelærerutdanningen

prosjektleder

Sigurd Bergflødt
ved Institutt for barnehagelærerutdanning ved OsloMet - storbyuniversitetet

prosjekteier / koordinerende forskningsansvarlig enhet

  • Institutt for barnehagelærerutdanning ved OsloMet - storbyuniversitetet

Tidsramme

Avsluttet
Start: 3. juli 2012 Slutt: 1. mai 2014

Beskrivelse Beskrivelse

Tittel

Fagbok i sosiologi for barnehagelærerutdanningen

Sammendrag

Boken tar opp sentrale problemstillinger knyttet til barnehagelæreryrket. Den gir en bred samfunnsfaglig presentasjon av temaer knyttet til barns sosialisering og legger særlig vekt på å se barn som en egen sosial gruppe. Videre presenterer boken ulike måter å forstå samfunnet på, herunder betydningen av endringer knyttet til at samfunnet er blitt mer kulturelt, sosialt og religiøst sammensatt. Boken henvender seg til barnehagelærerprofesjonen ved å knytte samfunnsanalysen til temaer som kulturelt mangfold, sosial ulikhet, kjønn og likestilling.

Bokens siste kapittel presenterer perspektiver på barnehagen og barnehagelæreprofesjonen innenfor rammene av en helhetlig samtidsforståelse. Denne analysen tar blant annet utgangspunkt i barnehagens verdigrunnlag og samfunnsmandat, og viser hvordan aktuelle temaer som offentlig styring av barnehagen, barnehagens vektlegging av læring, barns rettigheter og syn på barn må forstås med utgangspunkt i endringer som finner sted i en bredere samfunnskontekst.

Målgruppen for boka er ansatte og studenter ved barnehagelærerutdanninger, barnehagelærere og andre som arbeider i og rundt barnehagen. Boka tar opp fagstoff som hører hjemme i kunnskapsområdet Samfunn, religion, livssyn og etikk.

Vitenskapelig sammendrag

Boken tar opp sentrale problemstillinger knyttet til barnehagelæreryrket. Den gir en bred samfunnsfaglig presentasjon av temaer knyttet til barns sosialisering og legger særlig vekt på å se barn som en egen sosial gruppe. Videre presenterer boken ulike måter å forstå samfunnet på, herunder betydningen av endringer knyttet til at samfunnet er blitt mer kulturelt, sosialt og religiøst sammensatt. Boken henvender seg til barnehagelærerprofesjonen ved å knytte samfunnsanalysen til temaer som kulturelt mangfold, sosial ulikhet, kjønn og likestilling.

Bokens siste kapittel presenterer perspektiver på barnehagen og barnehagelæreprofesjonen innenfor rammene av en helhetlig samtidsforståelse. Denne analysen tar blant annet utgangspunkt i barnehagens verdigrunnlag og samfunnsmandat, og viser hvordan aktuelle temaer som offentlig styring av barnehagen, barnehagens vektlegging av læring, barns rettigheter og syn på barn må forstås med utgangspunkt i endringer som finner sted i en bredere samfunnskontekst.

Målgruppen for boka er ansatte og studenter ved barnehagelærerutdanninger, barnehagelærere og andre som arbeider i og rundt barnehagen. Boka tar opp fagstoff som hører hjemme i kunnskapsområdet Samfunn, religion, livssyn og etikk.

prosjektdeltakere

prosjektleder

Sigurd Bergflødt

  • Tilknyttet:
    Prosjektleder
    ved Institutt for barnehagelærerutdanning ved OsloMet - storbyuniversitetet
  • Tilknyttet:
    Prosjektleder
    ved Institutt for internasjonale miljø- og utviklingsstudier ved Norges miljø- og biovitenskapelige universitet

Olav Kasin

  • Tilknyttet:
    Prosjektdeltaker
    ved Institutt for barnehagelærerutdanning ved OsloMet - storbyuniversitetet
1 - 2 av 2