Cristin-prosjekt-ID: 404124
Sist endret: 10. oktober 2016, 13:17

Cristin-prosjekt-ID: 404124
Sist endret: 10. oktober 2016, 13:17
Prosjekt

Norskfaget på ungdomstrinnet etter L97 - Lærersynspunkter på og -erfaringer med arbeidet med lesing, skriving og litteratur

prosjektleder

Lise Iversen Kulbrandstad
ved Fakultet for lærerutdanning og pedagogikk ved Høgskolen i Innlandet

prosjekteier / koordinerende forskningsansvarlig enhet

  • Fakultet for lærerutdanning og pedagogikk ved Høgskolen i Innlandet

Klassifisering

Vitenskapsdisipliner

Pedagogiske fag

Emneord

Norskdidaktikk • Fagdidaktikk • Litteraturdidaktikk

Tidsramme

Avsluttet
Start: 1. august 2000 Slutt: 30. juni 2004

Beskrivelse Beskrivelse

Tittel

Norskfaget på ungdomstrinnet etter L97 - Lærersynspunkter på og -erfaringer med arbeidet med lesing, skriving og litteratur

Sammendrag

Det er en vanlig oppfatning at ungdomstrinnet i utdanningsreformene på 1990-tallet er kommet i skyggen av den gjennomgripende omleggingen av videregående opplæring og den omdiskuterte innføringen av skolestart for seksåringer.Selv om ungdomstrinnet ikke har vært så mye i fokus, har trinnet vært en del av reformene - noe som blant annet innebærer at det er utviklet nye læreplaner i alle fag, og at ungdomstrinnslærere er møtt med de samme krav til fornying av lærerrollen som på de øvrige trinnene.Fra politisk hold har det de siste årene kommet flere signaler om at man ikke anser seg ferdig med ungdomstrinnet. I dette prosjektet ønsker vi å belyse utfordringer i ungdomstrinnets norskfag slik et utvalg lærere opplever at de framstår etter innføringen av L97. Som et ledd i utviklingen av faget mener vi det er viktig å bidra til at læreres beskrivelse av faglige utfordringer løftes fram.Kanskje er dette spesielt viktig i en tid da man gjennom skolepolitiske reformer søker å endre lærer- og elevrollen. Den metodiske hovedtilnærmingen i studien vil være kvalitative forskningsintervjuer med en forhåndsutarbeidet intervjuguide. Vi retter oppmerksomheten mot tre felt - lesing, skriving og arbeidet med litteratur. Arbeidet med de tre områdene ses i lys av følgende utfordringer: læreplanens målstyringsprinsipp, ny lærerrolle i forbindelse med vektlegging av elevenes egen læring, norskfagets plass i tverrfaglig prosjektarbeid, bruk av IKT i norskfaget og integrering av elever med andre morsmål enn norsk.

Vitenskapelig sammendrag

Det er en vanlig oppfatning at ungdomstrinnet i utdanningsreformene på 1990-tallet er kommet i skyggen av den gjennomgripende omleggingen av videregående opplæring og den omdiskuterte innføringen av skolestart for seksåringer.Selv om ungdomstrinnet ikke har vært så mye i fokus, har trinnet vært en del av reformene - noe som blant annet innebærer at det er utviklet nye læreplaner i alle fag, og at ungdomstrinnslærere er møtt med de samme krav til fornying av lærerrollen som på de øvrige trinnene.Fra politisk hold har det de siste årene kommet flere signaler om at man ikke anser seg ferdig med ungdomstrinnet. I dette prosjektet ønsker vi å belyse utfordringer i ungdomstrinnets norskfag slik et utvalg lærere opplever at de framstår etter innføringen av L97. Som et ledd i utviklingen av faget mener vi det er viktig å bidra til at læreres beskrivelse av faglige utfordringer løftes fram.Kanskje er dette spesielt viktig i en tid da man gjennom skolepolitiske reformer søker å endre lærer- og elevrollen. Den metodiske hovedtilnærmingen i studien vil være kvalitative forskningsintervjuer med en forhåndsutarbeidet intervjuguide. Vi retter oppmerksomheten mot tre felt - lesing, skriving og arbeidet med litteratur. Arbeidet med de tre områdene ses i lys av følgende utfordringer: læreplanens målstyringsprinsipp, ny lærerrolle i forbindelse med vektlegging av elevenes egen læring, norskfagets plass i tverrfaglig prosjektarbeid, bruk av IKT i norskfaget og integrering av elever med andre morsmål enn norsk.

prosjektdeltakere

prosjektleder
Aktiv cristin-person

Lise Iversen Kulbrandstad

  • Tilknyttet:
    Prosjektleder
    ved Fakultet for lærerutdanning og pedagogikk ved Høgskolen i Innlandet

Eva-Marie Syversen

  • Tilknyttet:
    Prosjektdeltaker
    ved Fakultet for lærerutdanning og pedagogikk ved Høgskolen i Innlandet

Tove Sommervold

  • Tilknyttet:
    Prosjektdeltaker
    ved Institutt for nordisk språk og litteratur ved Høgskolen i Innlandet

Ola Losløkk

  • Tilknyttet:
    Prosjektdeltaker
    ved Fakultet for lærerutdanning og pedagogikk ved Høgskolen i Innlandet

Anne Marit Vesteraas Danbolt

  • Tilknyttet:
    Prosjektdeltaker
    ved Institutt for nordisk språk og litteratur ved Høgskolen i Innlandet
1 - 5 av 5

Resultater Resultater

Tekstsamtaler: Arbeid med lesing, skriving og litteratur i ungdomstrinnets norskfag - slik lærere ser det.

Kulbrandstad, Lise Iversen; Danbolt, Anne Marit Vesteraas; Sommervold, Tove; Syversen, Eva-Marie. 2005, Oplandske Bokforlag. HINNVitenskapelig monografi

Tekstsamtaler – læreres refleksjoner rundt arbeid med skjønnlitterære tekster på ungdomstrinnet.

Kulbrandstad, Lise Iversen. 2004, Kultur- og språkfagenes didaktikk. HINNVitenskapelig foredrag

"Lese og skrive". Hvordan realiseres det dialogiske tekstsynet i L97 i arbeidet med skriving i norskfaget på ungdomstrinnet?

Danbolt, Anne Marit Vesteraas. 2004, Kultur- og språkfagenes didaktikk. HINNVitenskapelig foredrag

Slik lærere ser det! Norskfaget på ungdomstrinnet. Om arbeid med litteratur, lesing og skriving på ungdomstrinnet etter reform-97.

Kulbrandstad, Lise Iversen; Danbolt, Anne Marit Vesteraas; Losløkk, Ola. 2002, Forskningsdagene 2002. HINNPoster

Litteratur på ungdomstrinnet etter L97.

Syversen, Eva-Marie. 2001, Norsk på ungdomstrinnet. HINNPoster
1 - 5 av 6 | Neste | Siste »