Sammendrag
Det er en vanlig oppfatning at ungdomstrinnet i utdanningsreformene på
1990-tallet er kommet i skyggen av den gjennomgripende omleggingen
av videregående opplæring og den omdiskuterte innføringen av
skolestart for seksåringer.Selv om ungdomstrinnet ikke har vært så mye i
fokus, har trinnet vært en del av reformene - noe som blant annet innebærer
at det er utviklet nye læreplaner i alle fag, og at ungdomstrinnslærere er
møtt med de samme krav til fornying av lærerrollen som på de øvrige
trinnene.Fra politisk hold har det de siste årene kommet flere signaler om
at man ikke anser seg ferdig med ungdomstrinnet.
I dette prosjektet ønsker vi å belyse utfordringer i
ungdomstrinnets norskfag slik et utvalg lærere opplever at de framstår etter
innføringen av L97. Som et ledd i utviklingen av faget mener vi det
er viktig å bidra til at læreres beskrivelse av faglige utfordringer løftes
fram.Kanskje er dette spesielt viktig i en tid da man gjennom skolepolitiske
reformer søker å endre lærer- og elevrollen. Den metodiske
hovedtilnærmingen i studien vil være kvalitative forskningsintervjuer
med en forhåndsutarbeidet intervjuguide. Vi retter oppmerksomheten mot
tre felt - lesing, skriving og arbeidet med litteratur. Arbeidet
med de tre områdene ses i lys av følgende utfordringer: læreplanens
målstyringsprinsipp, ny lærerrolle i forbindelse med vektlegging av
elevenes egen læring, norskfagets plass i tverrfaglig prosjektarbeid, bruk
av IKT i norskfaget og integrering av elever med andre morsmål enn
norsk.
Vis fullstendig beskrivelse
Vitenskapelig sammendrag
Det er en vanlig oppfatning at ungdomstrinnet i utdanningsreformene på
1990-tallet er kommet i skyggen av den gjennomgripende omleggingen
av videregående opplæring og den omdiskuterte innføringen av
skolestart for seksåringer.Selv om ungdomstrinnet ikke har vært så mye i
fokus, har trinnet vært en del av reformene - noe som blant annet innebærer
at det er utviklet nye læreplaner i alle fag, og at ungdomstrinnslærere er
møtt med de samme krav til fornying av lærerrollen som på de øvrige
trinnene.Fra politisk hold har det de siste årene kommet flere signaler om
at man ikke anser seg ferdig med ungdomstrinnet.
I dette prosjektet ønsker vi å belyse utfordringer i
ungdomstrinnets norskfag slik et utvalg lærere opplever at de framstår etter
innføringen av L97. Som et ledd i utviklingen av faget mener vi det
er viktig å bidra til at læreres beskrivelse av faglige utfordringer løftes
fram.Kanskje er dette spesielt viktig i en tid da man gjennom skolepolitiske
reformer søker å endre lærer- og elevrollen. Den metodiske
hovedtilnærmingen i studien vil være kvalitative forskningsintervjuer
med en forhåndsutarbeidet intervjuguide. Vi retter oppmerksomheten mot
tre felt - lesing, skriving og arbeidet med litteratur. Arbeidet
med de tre områdene ses i lys av følgende utfordringer: læreplanens
målstyringsprinsipp, ny lærerrolle i forbindelse med vektlegging av
elevenes egen læring, norskfagets plass i tverrfaglig prosjektarbeid, bruk
av IKT i norskfaget og integrering av elever med andre morsmål enn
norsk.
Vis fullstendig beskrivelse