Cristin-prosjekt-ID: 404180
Sist endret: 29. november 2013, 14:04

Cristin-prosjekt-ID: 404180
Sist endret: 29. november 2013, 14:04
Prosjekt

Språkopplæring i den flerkulturelle skolen

prosjektleder

Lise Iversen Kulbrandstad
ved Fakultet for lærerutdanning og pedagogikk ved Høgskolen i Innlandet

prosjekteier / koordinerende forskningsansvarlig enhet

  • Fakultet for lærerutdanning og pedagogikk ved Høgskolen i Innlandet

Klassifisering

Vitenskapsdisipliner

Anvendt språkvitenskap

Tidsramme

Avsluttet
Start: 1. august 2001 Slutt: 31. desember 2005

Beskrivelse Beskrivelse

Tittel

Språkopplæring i den flerkulturelle skolen

Sammendrag

I løpet av de siste tiårene har sammensetningen av elevmassen i grunnskolen endret seg sterkt. I 1987 tilhørte 1 % av alle elever gruppa språklige minoriteter (antallet var ca 6000. Ti år seinere var andelen økt til 6 % og antallet til om lag 30 000. Elevene fra språklige minoriteter har det til felles at de vokser opp med et annet språk enn norsk, og ofte møter de skolen med andre språklige forutsetninger enn majoritetselevene. Siden 1987 har grunnskolen hatt et eget norskfag spesielt tilpasset denne elevgruppa - norsk som andrespråk for språklige minoriteter. Siden 1997 har dette faget status som et overgangsfag, dvs. at elever med gode språklige forutsetninger skal følge undervising etter læreplan i norsk. I prosjektet utforskes forholdet mellom de to fagene norsk og norsk som andrespråk. Perspektivet er dels historisk, dels læreplanteoretisk, men også lærebøker studeres. Innenfor et område foretas et aksjonspreget delprosjekt der majoritets- og minoritetselevers bevissthet om egen språklæring studeres og utvikles i et samarbeidsprosjekt med grunnskolen I et delprosjekt utforskes også forholdet mellom andrespråksopplæring og morsmålsopplæringen.

Vitenskapelig sammendrag

I løpet av de siste tiårene har sammensetningen av elevmassen i grunnskolen endret seg sterkt. I 1987 tilhørte 1 % av alle elever gruppa språklige minoriteter (antallet var ca 6000. Ti år seinere var andelen økt til 6 % og antallet til om lag 30 000. Elevene fra språklige minoriteter har det til felles at de vokser opp med et annet språk enn norsk, og ofte møter de skolen med andre språklige forutsetninger enn majoritetselevene. Siden 1987 har grunnskolen hatt et eget norskfag spesielt tilpasset denne elevgruppa - norsk som andrespråk for språklige minoriteter. Siden 1997 har dette faget status som et overgangsfag, dvs. at elever med gode språklige forutsetninger skal følge undervising etter læreplan i norsk. I prosjektet utforskes forholdet mellom de to fagene norsk og norsk som andrespråk. Perspektivet er dels historisk, dels læreplanteoretisk, men også lærebøker studeres. Innenfor et område foretas et aksjonspreget delprosjekt der majoritets- og minoritetselevers bevissthet om egen språklæring studeres og utvikles i et samarbeidsprosjekt med grunnskolen I et delprosjekt utforskes også forholdet mellom andrespråksopplæring og morsmålsopplæringen.

Tittel

Language education in the multicultural school

prosjektdeltakere

prosjektleder
Aktiv cristin-person

Lise Iversen Kulbrandstad

  • Tilknyttet:
    Prosjektleder
    ved Fakultet for lærerutdanning og pedagogikk ved Høgskolen i Innlandet
1 - 1 av 1

Resultater Resultater

Et utenfrablikk på rapporten "Dansk som andetsprog i relation til danskfaget".

Kulbrandstad, Lise Iversen. 2005, Andetsprogsdimensionen i danskfaget. Avslutningskonferanse. HINNPoster

Rom for andrespråk. Perspektiver fra klasseromsforskning.

Kulbrandstad, Lise Iversen. 2005, Den 7. nordiske konferansen om norsk som andrespråk. HINNVitenskapelig foredrag

Rom for andrespråk. Perspektiver fra klasseromsforskning.

Kulbrandstad, Lise Iversen. 2005, NOA - Norsk som andrespråk. HINNVitenskapelig artikkel

Fokus på egen språklæring.

Kulbrandstad, Lise Iversen. 2004, HINNVitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
1 - 5 av 30 | Neste | Siste »