Sammendrag
I løpet av de siste tiårene har sammensetningen av elevmassen i grunnskolen
endret seg sterkt. I 1987 tilhørte 1 % av alle elever gruppa språklige
minoriteter (antallet var ca 6000. Ti år seinere var andelen økt til 6 % og
antallet til om lag 30 000. Elevene fra språklige minoriteter har det til
felles at de vokser opp med et annet språk enn norsk, og ofte møter de skolen
med andre språklige forutsetninger enn majoritetselevene. Siden 1987 har
grunnskolen hatt et eget norskfag spesielt tilpasset denne elevgruppa - norsk
som andrespråk for språklige minoriteter. Siden 1997 har dette faget status
som et overgangsfag, dvs. at elever med gode språklige forutsetninger skal
følge undervising etter læreplan i norsk.
I prosjektet utforskes forholdet mellom de to fagene norsk og norsk som
andrespråk. Perspektivet er dels historisk, dels læreplanteoretisk, men også
lærebøker studeres. Innenfor et område foretas et aksjonspreget delprosjekt
der majoritets- og minoritetselevers bevissthet om egen språklæring studeres
og utvikles i et samarbeidsprosjekt med grunnskolen
I et delprosjekt utforskes også forholdet mellom andrespråksopplæring og
morsmålsopplæringen.
Vis fullstendig beskrivelse
Vitenskapelig sammendrag
I løpet av de siste tiårene har sammensetningen av elevmassen i grunnskolen
endret seg sterkt. I 1987 tilhørte 1 % av alle elever gruppa språklige
minoriteter (antallet var ca 6000. Ti år seinere var andelen økt til 6 % og
antallet til om lag 30 000. Elevene fra språklige minoriteter har det til
felles at de vokser opp med et annet språk enn norsk, og ofte møter de skolen
med andre språklige forutsetninger enn majoritetselevene. Siden 1987 har
grunnskolen hatt et eget norskfag spesielt tilpasset denne elevgruppa - norsk
som andrespråk for språklige minoriteter. Siden 1997 har dette faget status
som et overgangsfag, dvs. at elever med gode språklige forutsetninger skal
følge undervising etter læreplan i norsk.
I prosjektet utforskes forholdet mellom de to fagene norsk og norsk som
andrespråk. Perspektivet er dels historisk, dels læreplanteoretisk, men også
lærebøker studeres. Innenfor et område foretas et aksjonspreget delprosjekt
der majoritets- og minoritetselevers bevissthet om egen språklæring studeres
og utvikles i et samarbeidsprosjekt med grunnskolen
I et delprosjekt utforskes også forholdet mellom andrespråksopplæring og
morsmålsopplæringen.
Vis fullstendig beskrivelse