Sammendrag
Leseopplæring har tradisjonelt vært betraktet som en del av begynneropplæringen
i småskolen. Det er lite praksis i Norge på å drive eksplisitt undervisning i
leseforståelse etter at den grunnleggende leseopplæringen er avsluttet.
Nasjonale leseprøver og flernasjonale undersøkelser viser at mange elever på
dette trinnet ikke har tilfredsstillende leseferdigheter. Dette utgjør noe av
bakgrunnen for mitt forskningsprosjekt, der jeg ønsker å se nærmere på
leseopplæring med fokus på forståelsesaspektet. Mitt prosjekt består av en
teoretisk del og en empirisk del. I den teoretiske delen gjøres det rede for
begrepene leseforståelse og leseforståelsesundervisning. Videre blir det
gjenomgått tre tilnærmingsmåter for opplæring i leseforståelse: Resiprok
undervisning, Transaksjonell strategiundervisning og Begrepsorientert
leseopplæring. Utfra en sammenligning og evaluering av de tre
tilnærmingsmåtene, blir det utviklet et opplæringsprogram beregnet på 4. – 6.
klasse i Grunnskolen. Programmet tar sikte på å utvikle elevenes evne til å
bruke funksjonelle kognitive strategier for å forstå fagtekster. I den
empiriske delen vil programmet bli prøvd ut i autentiske klasserom på
mellomtrinnet. Både kvantitative og kvalitative data vil bli samlet inn og
analysert med tanke på å vurdere effekter av programmet på strategibruk og
leseforståelse.
Vis fullstendig beskrivelse
Vitenskapelig sammendrag
Leseopplæring har tradisjonelt vært betraktet som en del av begynneropplæringen
i småskolen. Det er lite praksis i Norge på å drive eksplisitt undervisning i
leseforståelse etter at den grunnleggende leseopplæringen er avsluttet.
Nasjonale leseprøver og flernasjonale undersøkelser viser at mange elever på
dette trinnet ikke har tilfredsstillende leseferdigheter. Dette utgjør noe av
bakgrunnen for mitt forskningsprosjekt, der jeg ønsker å se nærmere på
leseopplæring med fokus på forståelsesaspektet. Mitt prosjekt består av en
teoretisk del og en empirisk del. I den teoretiske delen gjøres det rede for
begrepene leseforståelse og leseforståelsesundervisning. Videre blir det
gjenomgått tre tilnærmingsmåter for opplæring i leseforståelse: Resiprok
undervisning, Transaksjonell strategiundervisning og Begrepsorientert
leseopplæring. Utfra en sammenligning og evaluering av de tre
tilnærmingsmåtene, blir det utviklet et opplæringsprogram beregnet på 4. – 6.
klasse i Grunnskolen. Programmet tar sikte på å utvikle elevenes evne til å
bruke funksjonelle kognitive strategier for å forstå fagtekster. I den
empiriske delen vil programmet bli prøvd ut i autentiske klasserom på
mellomtrinnet. Både kvantitative og kvalitative data vil bli samlet inn og
analysert med tanke på å vurdere effekter av programmet på strategibruk og
leseforståelse.
Vis fullstendig beskrivelse