Cristin-prosjekt-ID: 404950
Sist endret: 27. januar 2005, 00:00

Cristin-prosjekt-ID: 404950
Sist endret: 27. januar 2005, 00:00
Prosjekt

Leseopplæring på mellomtrinnet med fokus på kognitive strategier for å utvikle leseforståelse.

prosjektleder

Ulf Rune Andreassen
ved Fakultet for lærerutdanninger og språk ved Høgskolen i Østfold

prosjekteier / koordinerende forskningsansvarlig enhet

  • Fakultet for lærerutdanninger og språk ved Høgskolen i Østfold

Klassifisering

Vitenskapsdisipliner

Spesialpedagogikk

Emneord

Lesing • Leseopplæring • Leseforståelse • Grunnskolen

Tidsramme

Avsluttet
Start: 1. august 2004 Slutt: 31. juli 2008

Beskrivelse Beskrivelse

Tittel

Leseopplæring på mellomtrinnet med fokus på kognitive strategier for å utvikle leseforståelse.

Sammendrag

Leseopplæring har tradisjonelt vært betraktet som en del av begynneropplæringen i småskolen. Det er lite praksis i Norge på å drive eksplisitt undervisning i leseforståelse etter at den grunnleggende leseopplæringen er avsluttet. Nasjonale leseprøver og flernasjonale undersøkelser viser at mange elever på dette trinnet ikke har tilfredsstillende leseferdigheter. Dette utgjør noe av bakgrunnen for mitt forskningsprosjekt, der jeg ønsker å se nærmere på leseopplæring med fokus på forståelsesaspektet. Mitt prosjekt består av en teoretisk del og en empirisk del. I den teoretiske delen gjøres det rede for begrepene leseforståelse og leseforståelsesundervisning. Videre blir det gjenomgått tre tilnærmingsmåter for opplæring i leseforståelse: Resiprok undervisning, Transaksjonell strategiundervisning og Begrepsorientert leseopplæring. Utfra en sammenligning og evaluering av de tre tilnærmingsmåtene, blir det utviklet et opplæringsprogram beregnet på 4. – 6. klasse i Grunnskolen. Programmet tar sikte på å utvikle elevenes evne til å bruke funksjonelle kognitive strategier for å forstå fagtekster. I den empiriske delen vil programmet bli prøvd ut i autentiske klasserom på mellomtrinnet. Både kvantitative og kvalitative data vil bli samlet inn og analysert med tanke på å vurdere effekter av programmet på strategibruk og leseforståelse.

Vitenskapelig sammendrag

Leseopplæring har tradisjonelt vært betraktet som en del av begynneropplæringen i småskolen. Det er lite praksis i Norge på å drive eksplisitt undervisning i leseforståelse etter at den grunnleggende leseopplæringen er avsluttet. Nasjonale leseprøver og flernasjonale undersøkelser viser at mange elever på dette trinnet ikke har tilfredsstillende leseferdigheter. Dette utgjør noe av bakgrunnen for mitt forskningsprosjekt, der jeg ønsker å se nærmere på leseopplæring med fokus på forståelsesaspektet. Mitt prosjekt består av en teoretisk del og en empirisk del. I den teoretiske delen gjøres det rede for begrepene leseforståelse og leseforståelsesundervisning. Videre blir det gjenomgått tre tilnærmingsmåter for opplæring i leseforståelse: Resiprok undervisning, Transaksjonell strategiundervisning og Begrepsorientert leseopplæring. Utfra en sammenligning og evaluering av de tre tilnærmingsmåtene, blir det utviklet et opplæringsprogram beregnet på 4. – 6. klasse i Grunnskolen. Programmet tar sikte på å utvikle elevenes evne til å bruke funksjonelle kognitive strategier for å forstå fagtekster. I den empiriske delen vil programmet bli prøvd ut i autentiske klasserom på mellomtrinnet. Både kvantitative og kvalitative data vil bli samlet inn og analysert med tanke på å vurdere effekter av programmet på strategibruk og leseforståelse.

Tittel

Improving reading comprehension in the middle grades by teaching reading as thinking.

Sammendrag

In this study important concepts related to reading comprehension instruction are discussed. Three approaches for reading strategy instruction are compared and evaluated. Based on this evaluation one instructional program is developed and implemented in Norwegian middle grade classrooms, and the effects on reading comprehension and strategy use are investigated.

Vitenskapelig sammendrag

In this study important concepts related to reading comprehension instruction are discussed. Three approaches for reading strategy instruction are compared and evaluated. Based on this evaluation one instructional program is developed and implemented in Norwegian middle grade classrooms, and the effects on reading comprehension and strategy use are investigated.

prosjektdeltakere

prosjektleder

Ulf Rune Andreassen

  • Tilknyttet:
    Prosjektleder
    ved Fakultet for lærerutdanninger og språk ved Høgskolen i Østfold
1 - 1 av 1