Cristin-prosjekt-ID: 405169
Sist endret: 20. januar 2011, 00:00

Cristin-prosjekt-ID: 405169
Sist endret: 20. januar 2011, 00:00
Prosjekt

Evaluering av prosjektet gränsregional omsorgsfilosofi

prosjektleder

Guri Kirsten Rosseland Rummelhoff
ved Institutt for sykepleie, helse og bioingeniørfag ved Høgskolen i Østfold

prosjekteier / koordinerende forskningsansvarlig enhet

  • Fakultet for helse, velferd og organisasjon ved Høgskolen i Østfold

Klassifisering

Vitenskapsdisipliner

Sykepleievitenskap

Emneord

Kunnskapsutvikling

Tidsramme

Avsluttet
Start: 21. august 2009 Slutt: 1. desember 2010

Beskrivelse Beskrivelse

Tittel

Evaluering av prosjektet gränsregional omsorgsfilosofi

Sammendrag

Sammendrag: Høgskolen i Østfold har fått i oppdrag å evaluere interreg. prosjektet gränsregional omsorgsfilosofi. Strømstad og Fredrikstad kommune er prosjekteiere, de andre kommunene som har deltatt i prosjektet er Rygge, Tanum, Munkedal, Lysekil, Mellerud og Bengtfors. Tre viktige tiltak inngår i prosjekt gränsregional omsorgsfilosofi: 1) Utarbeidelse av studiemateriale som bygger på palliativ omsorgsfilosofi. 2) Valg samt skolering av forandringsledere hvis funksjon skal være ledelse av studiesirkler på eget tjenestested. 3) Etablering av tverrfaglige studiesirkler for ansatte ved de respektive tjenestesteder, hvis hensikt er implementering av den valgte omsorgsfilosofien. Hensikten med denne undersøkelsen er: Å evaluere opplæringen i felles omsorgsfilosofi: a) Hvordan prosjektets delmål oppfylles. b) Hvordan studiematerialet fungerer for diskusjon. c) Hvordan det pedagogiske opplegget stimulerer til læring og faglig utvikling. Problemstilling: Hvordan vurderes opplæringen i ?gränsregional demensomsorgsfilosofi? og prosjektets delmål ivaretatt? Forskningsspørsmål: ? Hvordan vurderes utdanningsmaterialet å ivareta den valgte omsorgsfilosofi? ? Hvordan vurderes behovet for kunnskaper om omsorgsfilosofien ivaretatt? ? I hvilken grad er felles arenaer for kunnskapsutveksling etablert? ? I hvilken grad har deltagelse i prosjektet ført til kunnskaper om den valgte omsorgsfilosofi hos omsorgsutøverne? Teoretisk forankring: Teori om demensomsorg, behov for kompetanse, omsorgsfilosofi og forandringsledelse beskrives. Metode: Datamaterialet er basert på: 1) To fokusgruppeintervjuer før kurset i forandringsledelse. 2) Fire fokusgruppeintervjuer etter kurset i forandringsledelse. 3) Tre fokusgruppeintervjuer samt to individuelle telefonintervjuer etter gjennomført studiesirkel 4) En svensk spørreskjemaundersøkelse til forandringsledere og deltakere i studiesirkel etter gjennomført studiesirkel. 5) En norsk/svensk spørreskjemaundersøkelse til forandringsledere og deltakere i studiesirkel etter gjennomført studiesirkel. Kvales analysemetode er benyttet i forhold til intervjuene, hvor tolkning har skjedd på tre nivåer: selvforståelse, commom sense og teoretisk nivå. Resultat: Funn fra intervjuer før kurs i forandringsledelse, hovedkategorier: ? Behov for forandringer på egen arbeidsplass ? Organisering av studiesirkel-arbeidet ? Informasjon ? Behov for, og forventninger til læring Funn fra intervjuer etter kurs i forandringsledelse, hovedkategorier: ? Forankring i ledelsen ? Informasjonsutfordringer ? Rollen som forandringsleder ? Framtiden Funn fra intervjuer etter studiesirkel, hovedkategorier: ? Utfordringer i forhold til organiseringen ? Rollen som forandringsleder ? Studiesirkelens betydning Funn fra spørreskjemaundersøkelsene er grafisk framstilt ved prosentfordelinger. Funnene er diskutert opp mot forskningsspørsmålene. Konklusjon: Opplæringen i palliativ omsorgsfilosofi vurderes meget vellykket, Felles arenaer for kunnskapsutvikling er etablert gjennom kurs i forandringsledelse, studiesirkler og seminarer. Refleksjon i studiesirklene vurderes meget godt og bidrar til forbedring av yrkesutøvelsen. En forutsetning for gjennomføring av et vellykket prosjekt er at rett person får informasjon og at prosjektet er godt forankret i ledelsen. Det er behov for å etablere nettverksgrupper for forandringsledere, det vil gi inspirasjon til å videreføre studiesirkel-arbeidet. Det må gjennomføres flere studiesirkler

Vitenskapelig sammendrag

Sammendrag: Høgskolen i Østfold har fått i oppdrag å evaluere interreg. prosjektet gränsregional omsorgsfilosofi. Strømstad og Fredrikstad kommune er prosjekteiere, de andre kommunene som har deltatt i prosjektet er Rygge, Tanum, Munkedal, Lysekil, Mellerud og Bengtfors. Tre viktige tiltak inngår i prosjekt gränsregional omsorgsfilosofi: 1) Utarbeidelse av studiemateriale som bygger på palliativ omsorgsfilosofi. 2) Valg samt skolering av forandringsledere hvis funksjon skal være ledelse av studiesirkler på eget tjenestested. 3) Etablering av tverrfaglige studiesirkler for ansatte ved de respektive tjenestesteder, hvis hensikt er implementering av den valgte omsorgsfilosofien. Hensikten med denne undersøkelsen er: Å evaluere opplæringen i felles omsorgsfilosofi: a) Hvordan prosjektets delmål oppfylles. b) Hvordan studiematerialet fungerer for diskusjon. c) Hvordan det pedagogiske opplegget stimulerer til læring og faglig utvikling. Problemstilling: Hvordan vurderes opplæringen i ?gränsregional demensomsorgsfilosofi? og prosjektets delmål ivaretatt? Forskningsspørsmål: ? Hvordan vurderes utdanningsmaterialet å ivareta den valgte omsorgsfilosofi? ? Hvordan vurderes behovet for kunnskaper om omsorgsfilosofien ivaretatt? ? I hvilken grad er felles arenaer for kunnskapsutveksling etablert? ? I hvilken grad har deltagelse i prosjektet ført til kunnskaper om den valgte omsorgsfilosofi hos omsorgsutøverne? Teoretisk forankring: Teori om demensomsorg, behov for kompetanse, omsorgsfilosofi og forandringsledelse beskrives. Metode: Datamaterialet er basert på: 1) To fokusgruppeintervjuer før kurset i forandringsledelse. 2) Fire fokusgruppeintervjuer etter kurset i forandringsledelse. 3) Tre fokusgruppeintervjuer samt to individuelle telefonintervjuer etter gjennomført studiesirkel 4) En svensk spørreskjemaundersøkelse til forandringsledere og deltakere i studiesirkel etter gjennomført studiesirkel. 5) En norsk/svensk spørreskjemaundersøkelse til forandringsledere og deltakere i studiesirkel etter gjennomført studiesirkel. Kvales analysemetode er benyttet i forhold til intervjuene, hvor tolkning har skjedd på tre nivåer: selvforståelse, commom sense og teoretisk nivå. Resultat: Funn fra intervjuer før kurs i forandringsledelse, hovedkategorier: ? Behov for forandringer på egen arbeidsplass ? Organisering av studiesirkel-arbeidet ? Informasjon ? Behov for, og forventninger til læring Funn fra intervjuer etter kurs i forandringsledelse, hovedkategorier: ? Forankring i ledelsen ? Informasjonsutfordringer ? Rollen som forandringsleder ? Framtiden Funn fra intervjuer etter studiesirkel, hovedkategorier: ? Utfordringer i forhold til organiseringen ? Rollen som forandringsleder ? Studiesirkelens betydning Funn fra spørreskjemaundersøkelsene er grafisk framstilt ved prosentfordelinger. Funnene er diskutert opp mot forskningsspørsmålene. Konklusjon: Opplæringen i palliativ omsorgsfilosofi vurderes meget vellykket, Felles arenaer for kunnskapsutvikling er etablert gjennom kurs i forandringsledelse, studiesirkler og seminarer. Refleksjon i studiesirklene vurderes meget godt og bidrar til forbedring av yrkesutøvelsen. En forutsetning for gjennomføring av et vellykket prosjekt er at rett person får informasjon og at prosjektet er godt forankret i ledelsen. Det er behov for å etablere nettverksgrupper for forandringsledere, det vil gi inspirasjon til å videreføre studiesirkel-arbeidet. Det må gjennomføres flere studiesirkler

prosjektdeltakere

prosjektleder

Guri Kirsten Rosseland Rummelhoff

  • Tilknyttet:
    Prosjektleder
    ved Institutt for sykepleie, helse og bioingeniørfag ved Høgskolen i Østfold
1 - 1 av 1