Sammendrag
Sammendrag:
Høgskolen i Østfold har fått i oppdrag å evaluere interreg. prosjektet
gränsregional omsorgsfilosofi. Strømstad og Fredrikstad kommune er
prosjekteiere, de andre kommunene som har deltatt i prosjektet er Rygge,
Tanum, Munkedal, Lysekil, Mellerud og Bengtfors.
Tre viktige tiltak inngår i prosjekt gränsregional omsorgsfilosofi: 1)
Utarbeidelse av studiemateriale som bygger på palliativ omsorgsfilosofi. 2)
Valg samt skolering av forandringsledere hvis funksjon skal være ledelse av
studiesirkler på eget tjenestested.
3) Etablering av tverrfaglige studiesirkler for ansatte ved de respektive
tjenestesteder, hvis hensikt er implementering av den valgte
omsorgsfilosofien.
Hensikten med denne undersøkelsen er:
Å evaluere opplæringen i felles omsorgsfilosofi: a) Hvordan prosjektets delmål
oppfylles. b) Hvordan studiematerialet fungerer for diskusjon. c) Hvordan det
pedagogiske opplegget stimulerer til læring og faglig utvikling.
Problemstilling: Hvordan vurderes opplæringen i ?gränsregional
demensomsorgsfilosofi? og prosjektets delmål ivaretatt?
Forskningsspørsmål:
? Hvordan vurderes utdanningsmaterialet å ivareta den valgte omsorgsfilosofi?
? Hvordan vurderes behovet for kunnskaper om omsorgsfilosofien ivaretatt?
? I hvilken grad er felles arenaer for kunnskapsutveksling etablert?
? I hvilken grad har deltagelse i prosjektet ført til kunnskaper om den valgte
omsorgsfilosofi hos omsorgsutøverne?
Teoretisk forankring: Teori om demensomsorg, behov for kompetanse,
omsorgsfilosofi og forandringsledelse beskrives.
Metode: Datamaterialet er basert på: 1) To fokusgruppeintervjuer før kurset i
forandringsledelse. 2) Fire fokusgruppeintervjuer etter kurset i
forandringsledelse. 3) Tre fokusgruppeintervjuer samt to individuelle
telefonintervjuer etter gjennomført studiesirkel
4) En svensk spørreskjemaundersøkelse til forandringsledere og deltakere i
studiesirkel etter gjennomført studiesirkel. 5) En norsk/svensk
spørreskjemaundersøkelse til forandringsledere og deltakere i studiesirkel
etter gjennomført studiesirkel.
Kvales analysemetode er benyttet i forhold til intervjuene, hvor tolkning har
skjedd på tre nivåer: selvforståelse, commom sense og teoretisk nivå.
Resultat:
Funn fra intervjuer før kurs i forandringsledelse, hovedkategorier:
? Behov for forandringer på egen arbeidsplass
? Organisering av studiesirkel-arbeidet
? Informasjon
? Behov for, og forventninger til læring
Funn fra intervjuer etter kurs i forandringsledelse, hovedkategorier:
? Forankring i ledelsen
? Informasjonsutfordringer
? Rollen som forandringsleder
? Framtiden
Funn fra intervjuer etter studiesirkel, hovedkategorier:
? Utfordringer i forhold til organiseringen
? Rollen som forandringsleder
? Studiesirkelens betydning
Funn fra spørreskjemaundersøkelsene er grafisk framstilt ved
prosentfordelinger.
Funnene er diskutert opp mot forskningsspørsmålene.
Konklusjon: Opplæringen i palliativ omsorgsfilosofi vurderes meget vellykket,
Felles arenaer for kunnskapsutvikling er etablert gjennom kurs i
forandringsledelse, studiesirkler og seminarer. Refleksjon i studiesirklene
vurderes meget godt og bidrar til forbedring av yrkesutøvelsen. En
forutsetning for gjennomføring av et vellykket prosjekt er at rett person får
informasjon og at prosjektet er godt forankret i ledelsen. Det er behov for å
etablere nettverksgrupper for forandringsledere, det vil gi inspirasjon til å
videreføre studiesirkel-arbeidet. Det må gjennomføres flere studiesirkler
Vis fullstendig beskrivelse
Vitenskapelig sammendrag
Sammendrag:
Høgskolen i Østfold har fått i oppdrag å evaluere interreg. prosjektet
gränsregional omsorgsfilosofi. Strømstad og Fredrikstad kommune er
prosjekteiere, de andre kommunene som har deltatt i prosjektet er Rygge,
Tanum, Munkedal, Lysekil, Mellerud og Bengtfors.
Tre viktige tiltak inngår i prosjekt gränsregional omsorgsfilosofi: 1)
Utarbeidelse av studiemateriale som bygger på palliativ omsorgsfilosofi. 2)
Valg samt skolering av forandringsledere hvis funksjon skal være ledelse av
studiesirkler på eget tjenestested.
3) Etablering av tverrfaglige studiesirkler for ansatte ved de respektive
tjenestesteder, hvis hensikt er implementering av den valgte
omsorgsfilosofien.
Hensikten med denne undersøkelsen er:
Å evaluere opplæringen i felles omsorgsfilosofi: a) Hvordan prosjektets delmål
oppfylles. b) Hvordan studiematerialet fungerer for diskusjon. c) Hvordan det
pedagogiske opplegget stimulerer til læring og faglig utvikling.
Problemstilling: Hvordan vurderes opplæringen i ?gränsregional
demensomsorgsfilosofi? og prosjektets delmål ivaretatt?
Forskningsspørsmål:
? Hvordan vurderes utdanningsmaterialet å ivareta den valgte omsorgsfilosofi?
? Hvordan vurderes behovet for kunnskaper om omsorgsfilosofien ivaretatt?
? I hvilken grad er felles arenaer for kunnskapsutveksling etablert?
? I hvilken grad har deltagelse i prosjektet ført til kunnskaper om den valgte
omsorgsfilosofi hos omsorgsutøverne?
Teoretisk forankring: Teori om demensomsorg, behov for kompetanse,
omsorgsfilosofi og forandringsledelse beskrives.
Metode: Datamaterialet er basert på: 1) To fokusgruppeintervjuer før kurset i
forandringsledelse. 2) Fire fokusgruppeintervjuer etter kurset i
forandringsledelse. 3) Tre fokusgruppeintervjuer samt to individuelle
telefonintervjuer etter gjennomført studiesirkel
4) En svensk spørreskjemaundersøkelse til forandringsledere og deltakere i
studiesirkel etter gjennomført studiesirkel. 5) En norsk/svensk
spørreskjemaundersøkelse til forandringsledere og deltakere i studiesirkel
etter gjennomført studiesirkel.
Kvales analysemetode er benyttet i forhold til intervjuene, hvor tolkning har
skjedd på tre nivåer: selvforståelse, commom sense og teoretisk nivå.
Resultat:
Funn fra intervjuer før kurs i forandringsledelse, hovedkategorier:
? Behov for forandringer på egen arbeidsplass
? Organisering av studiesirkel-arbeidet
? Informasjon
? Behov for, og forventninger til læring
Funn fra intervjuer etter kurs i forandringsledelse, hovedkategorier:
? Forankring i ledelsen
? Informasjonsutfordringer
? Rollen som forandringsleder
? Framtiden
Funn fra intervjuer etter studiesirkel, hovedkategorier:
? Utfordringer i forhold til organiseringen
? Rollen som forandringsleder
? Studiesirkelens betydning
Funn fra spørreskjemaundersøkelsene er grafisk framstilt ved
prosentfordelinger.
Funnene er diskutert opp mot forskningsspørsmålene.
Konklusjon: Opplæringen i palliativ omsorgsfilosofi vurderes meget vellykket,
Felles arenaer for kunnskapsutvikling er etablert gjennom kurs i
forandringsledelse, studiesirkler og seminarer. Refleksjon i studiesirklene
vurderes meget godt og bidrar til forbedring av yrkesutøvelsen. En
forutsetning for gjennomføring av et vellykket prosjekt er at rett person får
informasjon og at prosjektet er godt forankret i ledelsen. Det er behov for å
etablere nettverksgrupper for forandringsledere, det vil gi inspirasjon til å
videreføre studiesirkel-arbeidet. Det må gjennomføres flere studiesirkler
Vis fullstendig beskrivelse