Cristin-prosjekt-ID: 405176

Cristin-prosjekt-ID: 405176
Prosjekt

Matematikk for døve

prosjektleder

Geir Harald Botten
ved Institutt for lærerutdanning ved Norges teknisk-naturvitenskapelige universitet

prosjekteier / koordinerende forskningsansvarlig enhet

  • Institutt for lærerutdanning ved Norges teknisk-naturvitenskapelige universitet

Klassifisering

Emneord

Lærerutdanning

Tidsramme

Avsluttet
Start: 1. juli 1998 Slutt: 1. juli 1999

Beskrivelse Beskrivelse

Tittel

Matematikk for døve

Sammendrag

Hovedvekten er lagt på utvikling av nye undervisnings- og læringsformer i matematikk for døve. Studieåret 1998/99 hadde døve studenter følgende tilbud: 5 studenter fulgte ny 10 vt Mat110, 7 studenter fulgte 5 vt Mat 101 gammel modell og 2 studenter var hospitanter på samme kurs. Problemstillinger: Hva er det som gjør at så mange døve studenter har så mager begrepsforståelse? Hvorfor virker det som om døve studenter har blitt utsatt for et enda sterkere press mot rituelle handlinger enn hørende studenter? Hvordan bryte den onde sirkelen? Studentene gjennomførte en kartleggingsprøve som hadde to siktemål: 1. Å kartlegge det faglige nivået til de døve studentene i forhold til en tilsvarende gruppe hørende. 2. Å gi studentene trening på en prøveform som lå så nært som mulig opp til den eksamensformen som skulle gjennomføres. Noen av de døve studentene ble intervjuet etter kartleggingsprøven. Bruk av video i selve undervisningsoppleggene har ikke vært så omfattende som planlagt, men video er brukt aktivt både i bevisstgjøring av studentenes egen rolle i læringsprosessen og spesielt for å belyse tegnspråkets rolle i læringen. Flere av mappebidragene er også på video.

Vitenskapelig sammendrag

Hovedvekten er lagt på utvikling av nye undervisnings- og læringsformer i matematikk for døve. Studieåret 1998/99 hadde døve studenter følgende tilbud: 5 studenter fulgte ny 10 vt Mat110, 7 studenter fulgte 5 vt Mat 101 gammel modell og 2 studenter var hospitanter på samme kurs. Problemstillinger: Hva er det som gjør at så mange døve studenter har så mager begrepsforståelse? Hvorfor virker det som om døve studenter har blitt utsatt for et enda sterkere press mot rituelle handlinger enn hørende studenter? Hvordan bryte den onde sirkelen? Studentene gjennomførte en kartleggingsprøve som hadde to siktemål: 1. Å kartlegge det faglige nivået til de døve studentene i forhold til en tilsvarende gruppe hørende. 2. Å gi studentene trening på en prøveform som lå så nært som mulig opp til den eksamensformen som skulle gjennomføres. Noen av de døve studentene ble intervjuet etter kartleggingsprøven. Bruk av video i selve undervisningsoppleggene har ikke vært så omfattende som planlagt, men video er brukt aktivt både i bevisstgjøring av studentenes egen rolle i læringsprosessen og spesielt for å belyse tegnspråkets rolle i læringen. Flere av mappebidragene er også på video.

prosjektdeltakere

prosjektleder

Geir Harald Botten

  • Tilknyttet:
    Prosjektleder
    ved Institutt for lærerutdanning ved Norges teknisk-naturvitenskapelige universitet

Forde Knudsen

  • Tilknyttet:
    Prosjektdeltaker
    ved Institutt for lærerutdanning ved Norges teknisk-naturvitenskapelige universitet

Vivi Lisbeth Nilssen

  • Tilknyttet:
    Prosjektdeltaker
    ved Institutt for lærerutdanning ved Norges teknisk-naturvitenskapelige universitet

Tone Ervik

  • Tilknyttet:
    Prosjektdeltaker

Nils Johan Kjøsnes

  • Tilknyttet:
    Prosjektdeltaker
    ved Institutt for lærerutdanning ved Norges teknisk-naturvitenskapelige universitet
1 - 5 av 5