Info
Meny
English
Logg inn
Søk etter prosjekter, resultater og personer
Søk etter prosjekter, resultater og personer
Cristin-prosjekt-ID:
405176
Historikk
Cristin-prosjekt-ID:
405176
Prosjekt
Matematikk for døve
prosjektleder
prosjektleder
Geir Harald Botten
ved Institutt for lærerutdanning ved Norges teknisk-naturvitenskapelige universitet
prosjekteier / koordinerende forskningsansvarlig enhet
prosjekteier / koordinerende forskningsansvarlig enhet
Institutt for lærerutdanning ved Norges teknisk-naturvitenskapelige universitet
Klassifisering
Klassifisering
Emneord
Lærerutdanning
Tidsramme
Tidsramme
Avsluttet
Start:
1. juli 1998
Slutt:
1. juli 1999
Beskrivelse
Beskrivelse
Norsk
Tittel
Matematikk for døve
Sammendrag
Hovedvekten er lagt på utvikling av nye undervisnings- og læringsformer i matematikk for døve. Studieåret 1998/99 hadde døve studenter følgende tilbud: 5 studenter fulgte ny 10 vt Mat110, 7 studenter fulgte 5 vt Mat 101 gammel modell og 2 studenter var hospitanter på samme kurs. Problemstillinger: Hva er det som gjør at så mange døve studenter har så mager begrepsforståelse? Hvorfor virker det som om døve studenter har blitt utsatt for et enda sterkere press mot rituelle handlinger enn hørende studenter? Hvordan bryte den onde sirkelen? Studentene gjennomførte en kartleggingsprøve som hadde to siktemål: 1. Å kartlegge det faglige nivået til de døve studentene i forhold til en tilsvarende gruppe hørende. 2. Å gi studentene trening på en prøveform som lå så nært som mulig opp til den eksamensformen som skulle gjennomføres. Noen av de døve studentene ble intervjuet etter kartleggingsprøven. Bruk av video i selve undervisningsoppleggene har ikke vært så omfattende som planlagt, men video er brukt aktivt både i bevisstgjøring av studentenes egen rolle i læringsprosessen og spesielt for å belyse tegnspråkets rolle i læringen. Flere av mappebidragene er også på video.
Vis
fullstendig beskrivelse
Vitenskapelig sammendrag
Hovedvekten er lagt på utvikling av nye undervisnings- og læringsformer i matematikk for døve. Studieåret 1998/99 hadde døve studenter følgende tilbud: 5 studenter fulgte ny 10 vt Mat110, 7 studenter fulgte 5 vt Mat 101 gammel modell og 2 studenter var hospitanter på samme kurs. Problemstillinger: Hva er det som gjør at så mange døve studenter har så mager begrepsforståelse? Hvorfor virker det som om døve studenter har blitt utsatt for et enda sterkere press mot rituelle handlinger enn hørende studenter? Hvordan bryte den onde sirkelen? Studentene gjennomførte en kartleggingsprøve som hadde to siktemål: 1. Å kartlegge det faglige nivået til de døve studentene i forhold til en tilsvarende gruppe hørende. 2. Å gi studentene trening på en prøveform som lå så nært som mulig opp til den eksamensformen som skulle gjennomføres. Noen av de døve studentene ble intervjuet etter kartleggingsprøven. Bruk av video i selve undervisningsoppleggene har ikke vært så omfattende som planlagt, men video er brukt aktivt både i bevisstgjøring av studentenes egen rolle i læringsprosessen og spesielt for å belyse tegnspråkets rolle i læringen. Flere av mappebidragene er også på video.
Vis
fullstendig beskrivelse
prosjektdeltakere
prosjektdeltakere
prosjektleder
Geir Harald Botten
Prosjektleder
ved Institutt for lærerutdanning ved Norges teknisk-naturvitenskapelige universitet
Forde Knudsen
Prosjektdeltaker
ved Institutt for lærerutdanning ved Norges teknisk-naturvitenskapelige universitet
Vivi Lisbeth Nilssen
Prosjektdeltaker
ved Institutt for lærerutdanning ved Norges teknisk-naturvitenskapelige universitet
Tone Ervik
Prosjektdeltaker
Nils Johan Kjøsnes
Prosjektdeltaker
ved Institutt for lærerutdanning ved Norges teknisk-naturvitenskapelige universitet
1
-
5
av
5