Sammendrag
Mål - Å bidra
til en fortløpende kollegadiskurs om hva utrykk t tilpasset opplæring bør
favne over og innebære når det relateres til læreplanverkets
overordnede verdimål, helhetlig utvikling og fellesskap
(inkludering). Å lokalisere og
beskrive hvi ke utviklingsprosesser hos elevene det er lærere bør sørge for
å ivareta i sin opplæringstilnærming, med omtanke for å stimulere til en
helhetlig og inkluderende utvikling. Å reflektere omkring hvilket teoretisk
innhold disse u viklingsprosessene bør innbefatte.
Å finne fram til og å diskutere måter å tilrettelegge
opplæring på som kan stimulere slike prosesser hos elevene maksimalt fram
mot definerte generelle og fagspesifikke mål.
Å produsere en fagbok som speiler meningsutvekslingene og
konklusjonene knyttet til de fire punktene over
Prosjektet fokuserer på sentrale, overordnede, læreplandefinerte begreper
med ukla t innhold (knyttet til reviderte planer for grunnskolen og
allmennlærerutdanningen) og drøfter disse historisk, ideologisk, teoretisk
og praktisk-pedagogisk. Den ferdige læreboka vil få betydning både for
lærerstudenters kunnskapsutvikling i studietiden, og for deres
praksisteoretiske ståsted når de er ferdig utdannet. Prosjektet utvikler en
lærebok på et tverrfaglig, teoretisk-ideologisk grunnlag. Boka kan
benyttes i flere fag innenfor
allmennlærerutdanningen. Arbeidet vil komme til å skjerpe
den faglig- teoretiske diskursen i forfattergruppen, fordi medlemmene
tvinges til å rapportere faglige utviklingsprosesser skriftlig,
innenf r en felles definert ramme. En slik prosessorientert
framgangsmåte vil dermed bidra til å kvalitetssikre det ferdige
bokproduktet.
Vis fullstendig beskrivelse
Vitenskapelig sammendrag
Mål - Å bidra
til en fortløpende kollegadiskurs om hva utrykk t tilpasset opplæring bør
favne over og innebære når det relateres til læreplanverkets
overordnede verdimål, helhetlig utvikling og fellesskap
(inkludering). Å lokalisere og
beskrive hvi ke utviklingsprosesser hos elevene det er lærere bør sørge for
å ivareta i sin opplæringstilnærming, med omtanke for å stimulere til en
helhetlig og inkluderende utvikling. Å reflektere omkring hvilket teoretisk
innhold disse u viklingsprosessene bør innbefatte.
Å finne fram til og å diskutere måter å tilrettelegge
opplæring på som kan stimulere slike prosesser hos elevene maksimalt fram
mot definerte generelle og fagspesifikke mål.
Å produsere en fagbok som speiler meningsutvekslingene og
konklusjonene knyttet til de fire punktene over
Prosjektet fokuserer på sentrale, overordnede, læreplandefinerte begreper
med ukla t innhold (knyttet til reviderte planer for grunnskolen og
allmennlærerutdanningen) og drøfter disse historisk, ideologisk, teoretisk
og praktisk-pedagogisk. Den ferdige læreboka vil få betydning både for
lærerstudenters kunnskapsutvikling i studietiden, og for deres
praksisteoretiske ståsted når de er ferdig utdannet. Prosjektet utvikler en
lærebok på et tverrfaglig, teoretisk-ideologisk grunnlag. Boka kan
benyttes i flere fag innenfor
allmennlærerutdanningen. Arbeidet vil komme til å skjerpe
den faglig- teoretiske diskursen i forfattergruppen, fordi medlemmene
tvinges til å rapportere faglige utviklingsprosesser skriftlig,
innenf r en felles definert ramme. En slik prosessorientert
framgangsmåte vil dermed bidra til å kvalitetssikre det ferdige
bokproduktet.
Vis fullstendig beskrivelse