Cristin-prosjekt-ID: 405201
Sist endret: 10. desember 2007, 00:00

Cristin-prosjekt-ID: 405201
Sist endret: 10. desember 2007, 00:00
Prosjekt

Utviklingsarbeid fram mot produksjon av en fagbok/lærebok for høgskoler med ansvar for lærerutdanning. (fortsettelse ra p00001045, videre beskrivelse i p00001047)

prosjektleder

Helg Fottland
ved Institutt for lærerutdanning ved Norges teknisk-naturvitenskapelige universitet

prosjekteier / koordinerende forskningsansvarlig enhet

  • Institutt for lærerutdanning ved Norges teknisk-naturvitenskapelige universitet

Klassifisering

Vitenskapsdisipliner

Vitenskapsdisiplin • Pedagogiske fag • Bioteknologi • Humaniora

Tidsramme

Avsluttet
Start: 1. april 2000 Slutt: 1. september 2001

Beskrivelse Beskrivelse

Tittel

Utviklingsarbeid fram mot produksjon av en fagbok/lærebok for høgskoler med ansvar for lærerutdanning. (fortsettelse ra p00001045, videre beskrivelse i p00001047)

Sammendrag

Mål - Å bidra til en fortløpende kollegadiskurs om hva utrykk t tilpasset opplæring bør favne over og innebære når det relateres til læreplanverkets overordnede verdimål, helhetlig utvikling og fellesskap (inkludering). Å lokalisere og beskrive hvi ke utviklingsprosesser hos elevene det er lærere bør sørge for å ivareta i sin opplæringstilnærming, med omtanke for å stimulere til en helhetlig og inkluderende utvikling. Å reflektere omkring hvilket teoretisk innhold disse u viklingsprosessene bør innbefatte. Å finne fram til og å diskutere måter å tilrettelegge opplæring på som kan stimulere slike prosesser hos elevene maksimalt fram mot definerte generelle og fagspesifikke mål. Å produsere en fagbok som speiler meningsutvekslingene og konklusjonene knyttet til de fire punktene over Prosjektet fokuserer på sentrale, overordnede, læreplandefinerte begreper med ukla t innhold (knyttet til reviderte planer for grunnskolen og allmennlærerutdanningen) og drøfter disse historisk, ideologisk, teoretisk og praktisk-pedagogisk. Den ferdige læreboka vil få betydning både for lærerstudenters kunnskapsutvikling i studietiden, og for deres praksisteoretiske ståsted når de er ferdig utdannet. Prosjektet utvikler en lærebok på et tverrfaglig, teoretisk-ideologisk grunnlag. Boka kan benyttes i flere fag innenfor allmennlærerutdanningen. Arbeidet vil komme til å skjerpe den faglig- teoretiske diskursen i forfattergruppen, fordi medlemmene tvinges til å rapportere faglige utviklingsprosesser skriftlig, innenf r en felles definert ramme. En slik prosessorientert framgangsmåte vil dermed bidra til å kvalitetssikre det ferdige bokproduktet.

Vitenskapelig sammendrag

Mål - Å bidra til en fortløpende kollegadiskurs om hva utrykk t tilpasset opplæring bør favne over og innebære når det relateres til læreplanverkets overordnede verdimål, helhetlig utvikling og fellesskap (inkludering). Å lokalisere og beskrive hvi ke utviklingsprosesser hos elevene det er lærere bør sørge for å ivareta i sin opplæringstilnærming, med omtanke for å stimulere til en helhetlig og inkluderende utvikling. Å reflektere omkring hvilket teoretisk innhold disse u viklingsprosessene bør innbefatte. Å finne fram til og å diskutere måter å tilrettelegge opplæring på som kan stimulere slike prosesser hos elevene maksimalt fram mot definerte generelle og fagspesifikke mål. Å produsere en fagbok som speiler meningsutvekslingene og konklusjonene knyttet til de fire punktene over Prosjektet fokuserer på sentrale, overordnede, læreplandefinerte begreper med ukla t innhold (knyttet til reviderte planer for grunnskolen og allmennlærerutdanningen) og drøfter disse historisk, ideologisk, teoretisk og praktisk-pedagogisk. Den ferdige læreboka vil få betydning både for lærerstudenters kunnskapsutvikling i studietiden, og for deres praksisteoretiske ståsted når de er ferdig utdannet. Prosjektet utvikler en lærebok på et tverrfaglig, teoretisk-ideologisk grunnlag. Boka kan benyttes i flere fag innenfor allmennlærerutdanningen. Arbeidet vil komme til å skjerpe den faglig- teoretiske diskursen i forfattergruppen, fordi medlemmene tvinges til å rapportere faglige utviklingsprosesser skriftlig, innenf r en felles definert ramme. En slik prosessorientert framgangsmåte vil dermed bidra til å kvalitetssikre det ferdige bokproduktet.

prosjektdeltakere

prosjektleder

Helg Fottland

  • Tilknyttet:
    Prosjektleder
    ved Institutt for lærerutdanning ved Norges teknisk-naturvitenskapelige universitet

Tor Olav Kvisvik

  • Tilknyttet:
    Prosjektdeltaker
    ved Institutt for lærerutdanning ved Norges teknisk-naturvitenskapelige universitet

Vivi Lisbeth Nilssen

  • Tilknyttet:
    Prosjektdeltaker
    ved Institutt for lærerutdanning ved Norges teknisk-naturvitenskapelige universitet

Astri Bonesmo Holm

  • Tilknyttet:
    Prosjektdeltaker
    ved Institutt for lærerutdanning ved Norges teknisk-naturvitenskapelige universitet

Geir Harald Botten

  • Tilknyttet:
    Prosjektdeltaker
    ved Institutt for lærerutdanning ved Norges teknisk-naturvitenskapelige universitet
1 - 5 av 8 | Neste | Siste »

Resultater Resultater

Hva skjer med tilpasset opplæring i naturfagene?

Sundt, George. 2001, Fagbokforlaget. NTNUVitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel

Sjå ka e fekk te, lærer! : tilpasset opplæring i kunst og håndverk.

Kvisvik, Tor Olav; Moen, Marit Larsdatter. 2001, Fagbokforlaget. NTNUVitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel

Det e´ måten min : tilpasset opplæring og matematikk.

Nilssen, Vivi L.; Botten, Geir. 2001, Fagbokforlaget. NTNUVitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel

Tegnspråk og norsk og noen døve elever i et tospråklig læringsmiljø.

Amundsen, Guri; Holm, Astri. 2001, Fagbokforlaget. NTNUVitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel

Tilpasning og tilhørighet i en skole for alle.

2001, Fagbokforlaget. Lærebok
1 - 5 av 5