Sammendrag
Allmennlærerutdanningen har vært utsatt for kritikk på grunn av manglende
helhet og sammenheng. Det er registrert en sviktende profesjonsretting i
utdanningen. Dette kommer først og fremst til syne ved at det mangler klare
forbindelseslinjer mellom på den ene siden teori og praksis, og på den andre
siden mellom fag, fagdidaktikk, pedagogikk og FoU-prosjekter (Rapport fra
ekstern komité, 2002). I Stortingsmelding nr. 27 (2000-2001) tas det til orde
for faglig integrering for å motvirke faglig fragmentering.
I de senere år har interessen for realfag vært synkende. Rekrutteringssvikten
til realfagskrevende studier er bekymringsfull, og myndighetene har ønsket å
sette inn tiltak for å imøtekomme dette. Kirke-, utdannings- og
forskningsdepartementet oppnevnte i 1995 en arbeidsgruppe for å gjennomgå
matematikkundervisningen i Norge fra skolestart til universitetsnivå,
"Matematikk i skole og samfunn" (MISS-gruppen). Denne arbeidsgruppen pekte
blant annet på at det var mangel på lærere med høg kompetanse i matematikk, og
at andelen lærere på ungdomstrinnet med minst ett års utdanning i matematikk
hadde sunket dramatisk utover 90-årene. En annen arbeidsgruppe nedsatt av KUF
utarbeidet en handlingsplan for å styrke realfagenes stilling, der de i
tillegg til å ta til orde for en vekttallsøkning for realfagene i
lærerutdanningen, også påpekte viktigheten av sammenheng mellom fagstoff, det
pedagogisk-didaktiske innholdet og praksisopplæringen (i Sluttrapport fra
Arbeidsgruppe, 1997).
I forsøk med ny studiemodell for Allmennlærerutdanning med vekt på realfag er
målet å utvikle en studiemodell som skaper større helhet og mer sammenheng i
studiet og utdanner allmennlærere med stor interesse for og høg kompetanse i
realfag.
Dette søker vi å nå gjennom følgende:
·Undervisningen vil i stor grad være temabasert og tverrfaglig orientert.
·Vi ønsker å styrke forholdet mellom teori og praksis i lærerutdanningen, og
forsøket innebærer at praksisfeltet benyttes mer fortløpende som studiearena
for studentene gjennom studieåret.
·Fagene legges over flere år
·Mappevurdering er
Vis fullstendig beskrivelse
Vitenskapelig sammendrag
Allmennlærerutdanningen har vært utsatt for kritikk på grunn av manglende
helhet og sammenheng. Det er registrert en sviktende profesjonsretting i
utdanningen. Dette kommer først og fremst til syne ved at det mangler klare
forbindelseslinjer mellom på den ene siden teori og praksis, og på den andre
siden mellom fag, fagdidaktikk, pedagogikk og FoU-prosjekter (Rapport fra
ekstern komité, 2002). I Stortingsmelding nr. 27 (2000-2001) tas det til orde
for faglig integrering for å motvirke faglig fragmentering.
I de senere år har interessen for realfag vært synkende. Rekrutteringssvikten
til realfagskrevende studier er bekymringsfull, og myndighetene har ønsket å
sette inn tiltak for å imøtekomme dette. Kirke-, utdannings- og
forskningsdepartementet oppnevnte i 1995 en arbeidsgruppe for å gjennomgå
matematikkundervisningen i Norge fra skolestart til universitetsnivå,
"Matematikk i skole og samfunn" (MISS-gruppen). Denne arbeidsgruppen pekte
blant annet på at det var mangel på lærere med høg kompetanse i matematikk, og
at andelen lærere på ungdomstrinnet med minst ett års utdanning i matematikk
hadde sunket dramatisk utover 90-årene. En annen arbeidsgruppe nedsatt av KUF
utarbeidet en handlingsplan for å styrke realfagenes stilling, der de i
tillegg til å ta til orde for en vekttallsøkning for realfagene i
lærerutdanningen, også påpekte viktigheten av sammenheng mellom fagstoff, det
pedagogisk-didaktiske innholdet og praksisopplæringen (i Sluttrapport fra
Arbeidsgruppe, 1997).
I forsøk med ny studiemodell for Allmennlærerutdanning med vekt på realfag er
målet å utvikle en studiemodell som skaper større helhet og mer sammenheng i
studiet og utdanner allmennlærere med stor interesse for og høg kompetanse i
realfag.
Dette søker vi å nå gjennom følgende:
·Undervisningen vil i stor grad være temabasert og tverrfaglig orientert.
·Vi ønsker å styrke forholdet mellom teori og praksis i lærerutdanningen, og
forsøket innebærer at praksisfeltet benyttes mer fortløpende som studiearena
for studentene gjennom studieåret.
·Fagene legges over flere år
·Mappevurdering er
Vis fullstendig beskrivelse