Cristin-prosjekt-ID: 405274
Sist endret: 21. februar 2006, 00:00

Cristin-prosjekt-ID: 405274
Sist endret: 21. februar 2006, 00:00
Prosjekt

Forsøk med ny studiemodell for Allmennlærerutdanning med vekt på realfag

prosjektleder

Heidi Strømskag
ved Institutt for matematiske fag ved Norges teknisk-naturvitenskapelige universitet

prosjekteier / koordinerende forskningsansvarlig enhet

  • Institutt for matematiske fag ved Norges teknisk-naturvitenskapelige universitet

Klassifisering

Vitenskapsdisipliner

Pedagogiske fag

Tidsramme

Avsluttet
Start: 1. august 2001 Slutt: 30. juli 2005

Beskrivelse Beskrivelse

Tittel

Forsøk med ny studiemodell for Allmennlærerutdanning med vekt på realfag

Sammendrag

Allmennlærerutdanningen har vært utsatt for kritikk på grunn av manglende helhet og sammenheng. Det er registrert en sviktende profesjonsretting i utdanningen. Dette kommer først og fremst til syne ved at det mangler klare forbindelseslinjer mellom på den ene siden teori og praksis, og på den andre siden mellom fag, fagdidaktikk, pedagogikk og FoU-prosjekter (Rapport fra ekstern komité, 2002). I Stortingsmelding nr. 27 (2000-2001) tas det til orde for faglig integrering for å motvirke faglig fragmentering. I de senere år har interessen for realfag vært synkende. Rekrutteringssvikten til realfagskrevende studier er bekymringsfull, og myndighetene har ønsket å sette inn tiltak for å imøtekomme dette. Kirke-, utdannings- og forskningsdepartementet oppnevnte i 1995 en arbeidsgruppe for å gjennomgå matematikkundervisningen i Norge fra skolestart til universitetsnivå, "Matematikk i skole og samfunn" (MISS-gruppen). Denne arbeidsgruppen pekte blant annet på at det var mangel på lærere med høg kompetanse i matematikk, og at andelen lærere på ungdomstrinnet med minst ett års utdanning i matematikk hadde sunket dramatisk utover 90-årene. En annen arbeidsgruppe nedsatt av KUF utarbeidet en handlingsplan for å styrke realfagenes stilling, der de i tillegg til å ta til orde for en vekttallsøkning for realfagene i lærerutdanningen, også påpekte viktigheten av sammenheng mellom fagstoff, det pedagogisk-didaktiske innholdet og praksisopplæringen (i Sluttrapport fra Arbeidsgruppe, 1997). I forsøk med ny studiemodell for Allmennlærerutdanning med vekt på realfag er målet å utvikle en studiemodell som skaper større helhet og mer sammenheng i studiet og utdanner allmennlærere med stor interesse for og høg kompetanse i realfag. Dette søker vi å nå gjennom følgende: ·Undervisningen vil i stor grad være temabasert og tverrfaglig orientert. ·Vi ønsker å styrke forholdet mellom teori og praksis i lærerutdanningen, og forsøket innebærer at praksisfeltet benyttes mer fortløpende som studiearena for studentene gjennom studieåret. ·Fagene legges over flere år ·Mappevurdering er

Vitenskapelig sammendrag

Allmennlærerutdanningen har vært utsatt for kritikk på grunn av manglende helhet og sammenheng. Det er registrert en sviktende profesjonsretting i utdanningen. Dette kommer først og fremst til syne ved at det mangler klare forbindelseslinjer mellom på den ene siden teori og praksis, og på den andre siden mellom fag, fagdidaktikk, pedagogikk og FoU-prosjekter (Rapport fra ekstern komité, 2002). I Stortingsmelding nr. 27 (2000-2001) tas det til orde for faglig integrering for å motvirke faglig fragmentering. I de senere år har interessen for realfag vært synkende. Rekrutteringssvikten til realfagskrevende studier er bekymringsfull, og myndighetene har ønsket å sette inn tiltak for å imøtekomme dette. Kirke-, utdannings- og forskningsdepartementet oppnevnte i 1995 en arbeidsgruppe for å gjennomgå matematikkundervisningen i Norge fra skolestart til universitetsnivå, "Matematikk i skole og samfunn" (MISS-gruppen). Denne arbeidsgruppen pekte blant annet på at det var mangel på lærere med høg kompetanse i matematikk, og at andelen lærere på ungdomstrinnet med minst ett års utdanning i matematikk hadde sunket dramatisk utover 90-årene. En annen arbeidsgruppe nedsatt av KUF utarbeidet en handlingsplan for å styrke realfagenes stilling, der de i tillegg til å ta til orde for en vekttallsøkning for realfagene i lærerutdanningen, også påpekte viktigheten av sammenheng mellom fagstoff, det pedagogisk-didaktiske innholdet og praksisopplæringen (i Sluttrapport fra Arbeidsgruppe, 1997). I forsøk med ny studiemodell for Allmennlærerutdanning med vekt på realfag er målet å utvikle en studiemodell som skaper større helhet og mer sammenheng i studiet og utdanner allmennlærere med stor interesse for og høg kompetanse i realfag. Dette søker vi å nå gjennom følgende: ·Undervisningen vil i stor grad være temabasert og tverrfaglig orientert. ·Vi ønsker å styrke forholdet mellom teori og praksis i lærerutdanningen, og forsøket innebærer at praksisfeltet benyttes mer fortløpende som studiearena for studentene gjennom studieåret. ·Fagene legges over flere år ·Mappevurdering er

prosjektdeltakere

prosjektleder
Aktiv cristin-person

Heidi Strømskag

  • Tilknyttet:
    Prosjektleder
    ved Institutt for matematiske fag ved Norges teknisk-naturvitenskapelige universitet
1 - 1 av 1

Resultater Resultater

Helhet og sammenheng i lærerutdanningen: Forsøk med ny studiemodell for allmennlærerutdanning med vekt på realfag ved Høgskolen i Sør-Trøndelag.

Måsøval, Heidi Strømskag; Smidt, Jon; Rønning, Frode. 2003, NTNUVitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel

Forsøk med punktpraksis i lærerutdanninga.

Rønning, Frode. 2003, Midt-Norsk Nettverks FOU-dag. NTNUPoster

Observasjon som undring og opplevelse.

Nilssen, Vivi L.; Tislevoll, Snefrid. 2003, Midt-Norsk Nettverks FOU-dag. NTNUPoster

Forsøk med ny studiemodell for allmennlærerutdanning med vekt på realfag.

Måsøval, Heidi Strømskag. 2003, Midt-Norsk Nettverks FOU-dag. NTNUPoster
1 - 5 av 5