Sammendrag
Formålet med prosjektet er å studere hvordan barn med innvandrerbakgrunn som
går i klasse med norsk-etniske barn opplever tilhørighet i form av å bli
inkludert, akseptert og verdsatt, hvordan de utvikler sosial og kulturell
identitet, og hvilken betydning dette har for læringsmotivasjon,
mestringskompetanse og tilrettefinning i skolemiljøet.
Studiet er planlagt som et treårig prosjekt (H-2004 V-2007), med
oppstart høsten 2004. Forskningsmetodisk tilnærming utgjør en kombinasjon av
kvalitative og kvantitative metoder. Det første året intervjues et utvalg på
ca 50 elever med innvandrerbakgrunn, med oppstart høsten 2004. Intervjuene
skal gjennomføres som fokusgruppeintervju på et utvalg av ca 25 barn på 7., og
ca. 25 barn på 10. klassetrinnet. Andre år planlegges en surveyundersøkelse
hvor barn med norsk etnisk bakgrunn og barn med innvandrerbakgrunn på 7. og
10. klassetrinnet svarer på et spørreskjema som utarbeides på grunnlag av
resultater fra intervjuundersøkelsen. Tredje år planlegges informantintervjuer
med sentrale personer i barnas oppvekstmiljø (foreldre, lærere, rektorer,
helsesøstre, oppvekstsjefer, m.fl.).
Skriftlig formidling:
Resultatene planlegges formidlet via publisering i vitenskapelige tidsskrifter
(fortrinnsvis med referee-ordning). I tillegg vil det eventuelt produseres
HiST-ALT-publikasjoner som underveis- og/eller sluttrapport.
Muntlig formidling:
Deltakelse med paperframlegg på vitenskapelig konferanser (inn- og utland)
Sluttkonferanse/brukerseminar rettet mot skoler, etater, institusjoner og
organisasjoner
Forelesninger/deling av resultater med kollegaer (faglige fora) og studenter
ved HiST
Vis fullstendig beskrivelse
Vitenskapelig sammendrag
Formålet med prosjektet er å studere hvordan barn med innvandrerbakgrunn som
går i klasse med norsk-etniske barn opplever tilhørighet i form av å bli
inkludert, akseptert og verdsatt, hvordan de utvikler sosial og kulturell
identitet, og hvilken betydning dette har for læringsmotivasjon,
mestringskompetanse og tilrettefinning i skolemiljøet.
Studiet er planlagt som et treårig prosjekt (H-2004 V-2007), med
oppstart høsten 2004. Forskningsmetodisk tilnærming utgjør en kombinasjon av
kvalitative og kvantitative metoder. Det første året intervjues et utvalg på
ca 50 elever med innvandrerbakgrunn, med oppstart høsten 2004. Intervjuene
skal gjennomføres som fokusgruppeintervju på et utvalg av ca 25 barn på 7., og
ca. 25 barn på 10. klassetrinnet. Andre år planlegges en surveyundersøkelse
hvor barn med norsk etnisk bakgrunn og barn med innvandrerbakgrunn på 7. og
10. klassetrinnet svarer på et spørreskjema som utarbeides på grunnlag av
resultater fra intervjuundersøkelsen. Tredje år planlegges informantintervjuer
med sentrale personer i barnas oppvekstmiljø (foreldre, lærere, rektorer,
helsesøstre, oppvekstsjefer, m.fl.).
Skriftlig formidling:
Resultatene planlegges formidlet via publisering i vitenskapelige tidsskrifter
(fortrinnsvis med referee-ordning). I tillegg vil det eventuelt produseres
HiST-ALT-publikasjoner som underveis- og/eller sluttrapport.
Muntlig formidling:
Deltakelse med paperframlegg på vitenskapelig konferanser (inn- og utland)
Sluttkonferanse/brukerseminar rettet mot skoler, etater, institusjoner og
organisasjoner
Forelesninger/deling av resultater med kollegaer (faglige fora) og studenter
ved HiST
Vis fullstendig beskrivelse