Cristin-prosjekt-ID: 405357
Sist endret: 12. desember 2014, 13:14

Cristin-prosjekt-ID: 405357
Sist endret: 12. desember 2014, 13:14
Prosjekt

Tilhørighet, identitet og mestring : barn mellom to kulturer. Sentrale aspekter ved barn og unges oppvekstmiljø

prosjektleder

Tove Herborg Steen-Olsen
ved Institutt for lærerutdanning ved Norges teknisk-naturvitenskapelige universitet

prosjekteier / koordinerende forskningsansvarlig enhet

  • Institutt for lærerutdanning ved Norges teknisk-naturvitenskapelige universitet

Klassifisering

Vitenskapsdisipliner

Pedagogiske fag

Tidsramme

Avsluttet
Start: 1. august 2004 Slutt: 31. juli 2007

Beskrivelse Beskrivelse

Tittel

Tilhørighet, identitet og mestring : barn mellom to kulturer. Sentrale aspekter ved barn og unges oppvekstmiljø

Sammendrag

Formålet med prosjektet er å studere hvordan barn med innvandrerbakgrunn som går i klasse med norsk-etniske barn opplever tilhørighet i form av å bli inkludert, akseptert og verdsatt, hvordan de utvikler sosial og kulturell identitet, og hvilken betydning dette har for læringsmotivasjon, mestringskompetanse og tilrettefinning i skolemiljøet. Studiet er planlagt som et treårig prosjekt (H-2004 – V-2007), med oppstart høsten 2004. Forskningsmetodisk tilnærming utgjør en kombinasjon av kvalitative og kvantitative metoder. Det første året intervjues et utvalg på ca 50 elever med innvandrerbakgrunn, med oppstart høsten 2004. Intervjuene skal gjennomføres som fokusgruppeintervju på et utvalg av ca 25 barn på 7., og ca. 25 barn på 10. klassetrinnet. Andre år planlegges en surveyundersøkelse hvor barn med norsk etnisk bakgrunn og barn med innvandrerbakgrunn på 7. og 10. klassetrinnet svarer på et spørreskjema som utarbeides på grunnlag av resultater fra intervjuundersøkelsen. Tredje år planlegges informantintervjuer med sentrale personer i barnas oppvekstmiljø (foreldre, lærere, rektorer, helsesøstre, oppvekstsjefer, m.fl.). Skriftlig formidling: Resultatene planlegges formidlet via publisering i vitenskapelige tidsskrifter (fortrinnsvis med referee-ordning). I tillegg vil det eventuelt produseres HiST-ALT-publikasjoner som underveis- og/eller sluttrapport. Muntlig formidling: Deltakelse med paperframlegg på vitenskapelig konferanser (inn- og utland) Sluttkonferanse/brukerseminar rettet mot skoler, etater, institusjoner og organisasjoner Forelesninger/deling av resultater med kollegaer (faglige fora) og studenter ved HiST

Vitenskapelig sammendrag

Formålet med prosjektet er å studere hvordan barn med innvandrerbakgrunn som går i klasse med norsk-etniske barn opplever tilhørighet i form av å bli inkludert, akseptert og verdsatt, hvordan de utvikler sosial og kulturell identitet, og hvilken betydning dette har for læringsmotivasjon, mestringskompetanse og tilrettefinning i skolemiljøet. Studiet er planlagt som et treårig prosjekt (H-2004 – V-2007), med oppstart høsten 2004. Forskningsmetodisk tilnærming utgjør en kombinasjon av kvalitative og kvantitative metoder. Det første året intervjues et utvalg på ca 50 elever med innvandrerbakgrunn, med oppstart høsten 2004. Intervjuene skal gjennomføres som fokusgruppeintervju på et utvalg av ca 25 barn på 7., og ca. 25 barn på 10. klassetrinnet. Andre år planlegges en surveyundersøkelse hvor barn med norsk etnisk bakgrunn og barn med innvandrerbakgrunn på 7. og 10. klassetrinnet svarer på et spørreskjema som utarbeides på grunnlag av resultater fra intervjuundersøkelsen. Tredje år planlegges informantintervjuer med sentrale personer i barnas oppvekstmiljø (foreldre, lærere, rektorer, helsesøstre, oppvekstsjefer, m.fl.). Skriftlig formidling: Resultatene planlegges formidlet via publisering i vitenskapelige tidsskrifter (fortrinnsvis med referee-ordning). I tillegg vil det eventuelt produseres HiST-ALT-publikasjoner som underveis- og/eller sluttrapport. Muntlig formidling: Deltakelse med paperframlegg på vitenskapelig konferanser (inn- og utland) Sluttkonferanse/brukerseminar rettet mot skoler, etater, institusjoner og organisasjoner Forelesninger/deling av resultater med kollegaer (faglige fora) og studenter ved HiST

prosjektdeltakere

prosjektleder

Tove Herborg Steen-Olsen

  • Tilknyttet:
    Prosjektleder
    ved Institutt for lærerutdanning ved Norges teknisk-naturvitenskapelige universitet
Aktiv cristin-person

Daniele Evelin Alves

  • Tilknyttet:
    Prosjektdeltaker
    ved Institutt for psykologi ved Norges teknisk-naturvitenskapelige universitet

Torbjørn Rundmo

  • Tilknyttet:
    Prosjektdeltaker
    ved Institutt for psykologi ved Norges teknisk-naturvitenskapelige universitet
1 - 3 av 3

Resultater Resultater

Identitet, tilhørighet og mestring: Barn i og mellom to kulturer.

Steen-Olsen, Tove Herborg; Alves, Daniele Evelin. 2005, NTNUVitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel

Belonging, identity and coping. Children living in and between two cultures in Norway.

Steen-Olsen, Tove Herborg. 2005, NERA (Nordic educational research association). NTNUVitenskapelig foredrag

Livsbetingelser, kultur og samspillkompetanse.

Steen-Olsen, Tove Herborg. 2005, utenTitteltekst. NTNUVitenskapelig foredrag

Ulike perspektiver på mestring.

Steen-Olsen, Tove Herborg. 2005, utenTitteltekst. NTNUVitenskapelig foredrag
1 - 5 av 7 | Neste | Siste »