Sammendrag
Med bakgrunn i skolens voksende kulturelle mangfold er hovedmålsettingen for
prosjektet å utvikle større forståelse og kunnskap rundt innhold i og arbeidet
for en flerkulturell skole. Fokus på tospråklige læreres muligheter til å
bidra til styrking av flerkulturell forståelse er sentralt.
Mange norske lærere har lite kjennskap til tospråklige læreres arbeid, og
høsten 2004 ble det startet et samarbeidsprosjekt mellom flere høgskoler
(HiNO) rundt en 3-årig bachelor for tospråklige lærere. I denne sammenhengen
er det viktig å gi norske lærere mulighet til å sette fokus på tospråklige
lærere som samarbeidspartnere og mulige bidragsytere til den flerkulturelle
vinklingen ved skolen. Det er derfor ønskelig å få et inntrykk av hvordan
norske lærere ser på det å ha tospråklige lærere som kollegaer ved skolen og
eventuelt hva som må til for at et samarbeid mellom norske lærere og
tospråklige lærere skal bli best mulig.
Det er et ønske å finne ut hva både norske lærere og tospråklige lærere legger
i begrepet ”en flerkulturell skole”, hva de mener særpreger arbeidet for å
skape en inkluderende flerkulturell skole for alle og om denne forståelsen er
ulik for disse to lærergruppene. Det er også et ønske å få legge til rette for
samarbeidsrelasjoner mellom norske lærere og tospråklige lærere.
I dette prosjektet støtter jeg meg til et kulturbegrep knyttet opp mot Clifford
Geertz hvor kultur sees som noe foranderlig og dynamisk. Kulturmøter og
samhandling blir utgangspunkt for innsikt og interkulturell forståelse. Skolen
kan sees som et sted der kultur skapes i møtet mellom mennesker. Det blir
derfor av betydning at deltakerne i disse møtene får innsikt og kjennskap til
hverandre med den hensikt å synliggjøre den store kompleksiteten.
Forskningsmetodisk tilnærming utgjør en kombinasjon av kvalitative og
kvantitative metoder.
Vis fullstendig beskrivelse
Vitenskapelig sammendrag
Med bakgrunn i skolens voksende kulturelle mangfold er hovedmålsettingen for
prosjektet å utvikle større forståelse og kunnskap rundt innhold i og arbeidet
for en flerkulturell skole. Fokus på tospråklige læreres muligheter til å
bidra til styrking av flerkulturell forståelse er sentralt.
Mange norske lærere har lite kjennskap til tospråklige læreres arbeid, og
høsten 2004 ble det startet et samarbeidsprosjekt mellom flere høgskoler
(HiNO) rundt en 3-årig bachelor for tospråklige lærere. I denne sammenhengen
er det viktig å gi norske lærere mulighet til å sette fokus på tospråklige
lærere som samarbeidspartnere og mulige bidragsytere til den flerkulturelle
vinklingen ved skolen. Det er derfor ønskelig å få et inntrykk av hvordan
norske lærere ser på det å ha tospråklige lærere som kollegaer ved skolen og
eventuelt hva som må til for at et samarbeid mellom norske lærere og
tospråklige lærere skal bli best mulig.
Det er et ønske å finne ut hva både norske lærere og tospråklige lærere legger
i begrepet ”en flerkulturell skole”, hva de mener særpreger arbeidet for å
skape en inkluderende flerkulturell skole for alle og om denne forståelsen er
ulik for disse to lærergruppene. Det er også et ønske å få legge til rette for
samarbeidsrelasjoner mellom norske lærere og tospråklige lærere.
I dette prosjektet støtter jeg meg til et kulturbegrep knyttet opp mot Clifford
Geertz hvor kultur sees som noe foranderlig og dynamisk. Kulturmøter og
samhandling blir utgangspunkt for innsikt og interkulturell forståelse. Skolen
kan sees som et sted der kultur skapes i møtet mellom mennesker. Det blir
derfor av betydning at deltakerne i disse møtene får innsikt og kjennskap til
hverandre med den hensikt å synliggjøre den store kompleksiteten.
Forskningsmetodisk tilnærming utgjør en kombinasjon av kvalitative og
kvantitative metoder.
Vis fullstendig beskrivelse