Cristin-prosjekt-ID: 405389
Sist endret: 19. januar 2005, 00:00

Cristin-prosjekt-ID: 405389
Sist endret: 19. januar 2005, 00:00
Prosjekt

Tospråklige lærere som ressurs i arbeidet for en flerkulturell skole

prosjektleder

Anne Carine Bonnevie Lund
ved Institutt for lærerutdanning ved Norges teknisk-naturvitenskapelige universitet

prosjekteier / koordinerende forskningsansvarlig enhet

  • Institutt for lærerutdanning ved Norges teknisk-naturvitenskapelige universitet

Klassifisering

Vitenskapsdisipliner

Spesialpedagogikk

Tidsramme

Avsluttet
Start: 1. august 2004 Slutt: 31. desember 2007

Beskrivelse Beskrivelse

Tittel

Tospråklige lærere som ressurs i arbeidet for en flerkulturell skole

Sammendrag

Med bakgrunn i skolens voksende kulturelle mangfold er hovedmålsettingen for prosjektet å utvikle større forståelse og kunnskap rundt innhold i og arbeidet for en flerkulturell skole. Fokus på tospråklige læreres muligheter til å bidra til styrking av flerkulturell forståelse er sentralt. Mange norske lærere har lite kjennskap til tospråklige læreres arbeid, og høsten 2004 ble det startet et samarbeidsprosjekt mellom flere høgskoler (HiNO) rundt en 3-årig bachelor for tospråklige lærere. I denne sammenhengen er det viktig å gi norske lærere mulighet til å sette fokus på tospråklige lærere som samarbeidspartnere og mulige bidragsytere til den flerkulturelle vinklingen ved skolen. Det er derfor ønskelig å få et inntrykk av hvordan norske lærere ser på det å ha tospråklige lærere som kollegaer ved skolen og eventuelt hva som må til for at et samarbeid mellom norske lærere og tospråklige lærere skal bli best mulig. Det er et ønske å finne ut hva både norske lærere og tospråklige lærere legger i begrepet ”en flerkulturell skole”, hva de mener særpreger arbeidet for å skape en inkluderende flerkulturell skole for alle og om denne forståelsen er ulik for disse to lærergruppene. Det er også et ønske å få legge til rette for samarbeidsrelasjoner mellom norske lærere og tospråklige lærere. I dette prosjektet støtter jeg meg til et kulturbegrep knyttet opp mot Clifford Geertz hvor kultur sees som noe foranderlig og dynamisk. Kulturmøter og samhandling blir utgangspunkt for innsikt og interkulturell forståelse. Skolen kan sees som et sted der kultur skapes i møtet mellom mennesker. Det blir derfor av betydning at deltakerne i disse møtene får innsikt og kjennskap til hverandre med den hensikt å synliggjøre den store kompleksiteten. Forskningsmetodisk tilnærming utgjør en kombinasjon av kvalitative og kvantitative metoder.

Vitenskapelig sammendrag

Med bakgrunn i skolens voksende kulturelle mangfold er hovedmålsettingen for prosjektet å utvikle større forståelse og kunnskap rundt innhold i og arbeidet for en flerkulturell skole. Fokus på tospråklige læreres muligheter til å bidra til styrking av flerkulturell forståelse er sentralt. Mange norske lærere har lite kjennskap til tospråklige læreres arbeid, og høsten 2004 ble det startet et samarbeidsprosjekt mellom flere høgskoler (HiNO) rundt en 3-årig bachelor for tospråklige lærere. I denne sammenhengen er det viktig å gi norske lærere mulighet til å sette fokus på tospråklige lærere som samarbeidspartnere og mulige bidragsytere til den flerkulturelle vinklingen ved skolen. Det er derfor ønskelig å få et inntrykk av hvordan norske lærere ser på det å ha tospråklige lærere som kollegaer ved skolen og eventuelt hva som må til for at et samarbeid mellom norske lærere og tospråklige lærere skal bli best mulig. Det er et ønske å finne ut hva både norske lærere og tospråklige lærere legger i begrepet ”en flerkulturell skole”, hva de mener særpreger arbeidet for å skape en inkluderende flerkulturell skole for alle og om denne forståelsen er ulik for disse to lærergruppene. Det er også et ønske å få legge til rette for samarbeidsrelasjoner mellom norske lærere og tospråklige lærere. I dette prosjektet støtter jeg meg til et kulturbegrep knyttet opp mot Clifford Geertz hvor kultur sees som noe foranderlig og dynamisk. Kulturmøter og samhandling blir utgangspunkt for innsikt og interkulturell forståelse. Skolen kan sees som et sted der kultur skapes i møtet mellom mennesker. Det blir derfor av betydning at deltakerne i disse møtene får innsikt og kjennskap til hverandre med den hensikt å synliggjøre den store kompleksiteten. Forskningsmetodisk tilnærming utgjør en kombinasjon av kvalitative og kvantitative metoder.

prosjektdeltakere

prosjektleder

Anne Carine Bonnevie Lund

  • Tilknyttet:
    Prosjektleder
    ved Institutt for lærerutdanning ved Norges teknisk-naturvitenskapelige universitet
1 - 1 av 1

Resultater Resultater

Brobyggere i norsk skole? Tospråklige lærere som brobyggere for et flerkulturelt perspektiv.

Lund, Anne Bonnevie. 2006, NTNUVitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel

En inkluderende, flerkulturell skole for alle?

Lund, Anne Bonnevie. 2006, Den 9. nordiske læreruddannelseskongres. NTNUVitenskapelig foredrag
1 - 2 av 2