Sammendrag
Prosjektet er et delprosjekt av 'Romanifolket - fra barn til voksen'
(p05000144) et samarbeid mellom Høgskolen i Sør-Trøndelag (HiST), Dronning
Mauds Minne Høgskolen (DMMH) og Romanifolkets Landsforening (RFL).
Arbeidet startet i 2003 og er økonomisk støttet av 3 departement: Arbeids- og
inkluderingsdepartementet, Barne- og likestillingsdepartementet og
Kunnskapsdepartementet.
Hovedmålsetting for prosjektet er:
· At taternes kultur kan få komme til uttrykk i skolen og bli fremhevet som
minoritetskultur,
· Å bidra til at romanibarn og deres foreldre skal oppleve en mest mulig
positiv situasjon i barnehage og skole
Fra utviklingsprosjekt til forskningsprosjekt.
I utviklingsprosjektet har vi i samarbeid med skoler og lærere satt i verk en
del tiltak for å bedre taterbarns skolesituasjon. Vi ser behovet for å
undersøke effekten av tiltak vi setter i verk. Målet er å implementere gode
samarbeids- og arbeidsformer og samtidig bidra til økt forståelse for større
mangfold i skolen. Forskningsprosjektet skal se på hva som skjer når tiltak
for endring blir satt ut i livet. Arbeidet er basert på aksjonsforskning. Som
forskere vil vi følge arbeidet til lærere ved 6 forskjellige skoler i 4
forskjellige kommuner i Norge. Prinsipper for den flerkulturelle og
inkluderende skole er overordna teoretisk perspektiv i prosjektet.
Problemstillinger:
Hvordan kan skolen bidra til bedre inkludering av taterbarn?
Hva kan kunnskap om minoritetsgruppen tatere bety for bedre inkludering?
Hva kan søkelys på samarbeid skole/hjem bety for bedre inkludering?
Hvordan kan nye undervisningsformer gjennom IKT- kommunikasjon i undervisning
bidra til bedre inkludering?
Vis fullstendig beskrivelse
Vitenskapelig sammendrag
Prosjektet er et delprosjekt av 'Romanifolket - fra barn til voksen'
(p05000144) et samarbeid mellom Høgskolen i Sør-Trøndelag (HiST), Dronning
Mauds Minne Høgskolen (DMMH) og Romanifolkets Landsforening (RFL).
Arbeidet startet i 2003 og er økonomisk støttet av 3 departement: Arbeids- og
inkluderingsdepartementet, Barne- og likestillingsdepartementet og
Kunnskapsdepartementet.
Hovedmålsetting for prosjektet er:
· At taternes kultur kan få komme til uttrykk i skolen og bli fremhevet som
minoritetskultur,
· Å bidra til at romanibarn og deres foreldre skal oppleve en mest mulig
positiv situasjon i barnehage og skole
Fra utviklingsprosjekt til forskningsprosjekt.
I utviklingsprosjektet har vi i samarbeid med skoler og lærere satt i verk en
del tiltak for å bedre taterbarns skolesituasjon. Vi ser behovet for å
undersøke effekten av tiltak vi setter i verk. Målet er å implementere gode
samarbeids- og arbeidsformer og samtidig bidra til økt forståelse for større
mangfold i skolen. Forskningsprosjektet skal se på hva som skjer når tiltak
for endring blir satt ut i livet. Arbeidet er basert på aksjonsforskning. Som
forskere vil vi følge arbeidet til lærere ved 6 forskjellige skoler i 4
forskjellige kommuner i Norge. Prinsipper for den flerkulturelle og
inkluderende skole er overordna teoretisk perspektiv i prosjektet.
Problemstillinger:
Hvordan kan skolen bidra til bedre inkludering av taterbarn?
Hva kan kunnskap om minoritetsgruppen tatere bety for bedre inkludering?
Hva kan søkelys på samarbeid skole/hjem bety for bedre inkludering?
Hvordan kan nye undervisningsformer gjennom IKT- kommunikasjon i undervisning
bidra til bedre inkludering?
Vis fullstendig beskrivelse