Cristin-prosjekt-ID: 405476
Sist endret: 6. januar 2015, 13:05

Cristin-prosjekt-ID: 405476
Sist endret: 6. januar 2015, 13:05
Prosjekt

Den inkluderende og flerkulturelle skole - også for tatere?

prosjektleder

Anne Carine Bonnevie Lund
ved Institutt for lærerutdanning ved Norges teknisk-naturvitenskapelige universitet

prosjekteier / koordinerende forskningsansvarlig enhet

  • Institutt for lærerutdanning ved Norges teknisk-naturvitenskapelige universitet

Klassifisering

Vitenskapsdisipliner

Spesialpedagogikk

Tidsramme

Avsluttet
Start: 1. september 2006 Slutt: 1. juli 2009

Beskrivelse Beskrivelse

Tittel

Den inkluderende og flerkulturelle skole - også for tatere?

Sammendrag

Prosjektet er et delprosjekt av 'Romanifolket - fra barn til voksen' (p05000144) et samarbeid mellom Høgskolen i Sør-Trøndelag (HiST), Dronning Mauds Minne Høgskolen (DMMH) og Romanifolkets Landsforening (RFL). Arbeidet startet i 2003 og er økonomisk støttet av 3 departement: Arbeids- og inkluderingsdepartementet, Barne- og likestillingsdepartementet og Kunnskapsdepartementet. Hovedmålsetting for prosjektet er: · At taternes kultur kan få komme til uttrykk i skolen og bli fremhevet som minoritetskultur, · Å bidra til at romanibarn og deres foreldre skal oppleve en mest mulig positiv situasjon i barnehage og skole Fra utviklingsprosjekt til forskningsprosjekt. I utviklingsprosjektet har vi i samarbeid med skoler og lærere satt i verk en del tiltak for å bedre taterbarns skolesituasjon. Vi ser behovet for å undersøke effekten av tiltak vi setter i verk. Målet er å implementere gode samarbeids- og arbeidsformer og samtidig bidra til økt forståelse for større mangfold i skolen. Forskningsprosjektet skal se på hva som skjer når tiltak for endring blir satt ut i livet. Arbeidet er basert på aksjonsforskning. Som forskere vil vi følge arbeidet til lærere ved 6 forskjellige skoler i 4 forskjellige kommuner i Norge. Prinsipper for den flerkulturelle og inkluderende skole er overordna teoretisk perspektiv i prosjektet. Problemstillinger: Hvordan kan skolen bidra til bedre inkludering av taterbarn? Hva kan kunnskap om minoritetsgruppen tatere bety for bedre inkludering? Hva kan søkelys på samarbeid skole/hjem bety for bedre inkludering? Hvordan kan nye undervisningsformer gjennom IKT- kommunikasjon i undervisning bidra til bedre inkludering?

Vitenskapelig sammendrag

Prosjektet er et delprosjekt av 'Romanifolket - fra barn til voksen' (p05000144) et samarbeid mellom Høgskolen i Sør-Trøndelag (HiST), Dronning Mauds Minne Høgskolen (DMMH) og Romanifolkets Landsforening (RFL). Arbeidet startet i 2003 og er økonomisk støttet av 3 departement: Arbeids- og inkluderingsdepartementet, Barne- og likestillingsdepartementet og Kunnskapsdepartementet. Hovedmålsetting for prosjektet er: · At taternes kultur kan få komme til uttrykk i skolen og bli fremhevet som minoritetskultur, · Å bidra til at romanibarn og deres foreldre skal oppleve en mest mulig positiv situasjon i barnehage og skole Fra utviklingsprosjekt til forskningsprosjekt. I utviklingsprosjektet har vi i samarbeid med skoler og lærere satt i verk en del tiltak for å bedre taterbarns skolesituasjon. Vi ser behovet for å undersøke effekten av tiltak vi setter i verk. Målet er å implementere gode samarbeids- og arbeidsformer og samtidig bidra til økt forståelse for større mangfold i skolen. Forskningsprosjektet skal se på hva som skjer når tiltak for endring blir satt ut i livet. Arbeidet er basert på aksjonsforskning. Som forskere vil vi følge arbeidet til lærere ved 6 forskjellige skoler i 4 forskjellige kommuner i Norge. Prinsipper for den flerkulturelle og inkluderende skole er overordna teoretisk perspektiv i prosjektet. Problemstillinger: Hvordan kan skolen bidra til bedre inkludering av taterbarn? Hva kan kunnskap om minoritetsgruppen tatere bety for bedre inkludering? Hva kan søkelys på samarbeid skole/hjem bety for bedre inkludering? Hvordan kan nye undervisningsformer gjennom IKT- kommunikasjon i undervisning bidra til bedre inkludering?

Tittel

Romanis as a multicultural challenge in school

prosjektdeltakere

prosjektleder

Anne Carine Bonnevie Lund

  • Tilknyttet:
    Prosjektleder
    ved Institutt for lærerutdanning ved Norges teknisk-naturvitenskapelige universitet
Inaktiv cristin-person

Bente Bolme Moen

  • Tilknyttet:
    Prosjektdeltaker
    ved Institutt for pedagogikk og livslang læring ved Norges teknisk-naturvitenskapelige universitet
1 - 2 av 2

Resultater Resultater

En inkluderende flerkulturelle skole også for tatere?

Lund, Anne Bonnevie; Moen, Bente Bolme. 2007, Likeverdig opplæring i praksis! - myndiggjøring og mestring. 3. konferanse med utgangspunkt i strategiplanen.. NTNUPoster

Den inkluderende flerkulturelle skole: også for tatere?

Lund, Anne Bonnevie; Moen, Bente Bolme. 2007, FoU i praksis. NTNUVitenskapelig foredrag
1 - 2 av 2