Sammendrag
Digitale tavler brukes stort sett i dag i naturfagsundervisning som en vanlig
tavle, dvs. til å tegne figurer og gjøre beregninger. Tavlene husker
imidlertid hva som skrives på dem, slik at det er enkelt å bla fram og til
bake. Fra et pedagogisk perspektiv er potensialet langt fra utnyttet.
FoU arbeidet vil bestå i å utforme, utprøve og etterprøve nye læringstjenester
hvor læreren i et digitalt klasserom lettere kan utnytte og integrerte
høykvalitets visuelle presentasjoner (multimedia, lyd, bilde, etc.) i sin
formidling. Tjenesteilbudet skal fungere på kvalitativt andre måter enn dagens
applikasjoner tillater. Arbeidet må ha en sterk fokus mot pedagogisk
metodeutvikling, men kan likevel (avhengig av kandidatens bakgrunn) inneholde
ulike komponenter med teknologi utvikling.
Pedagogisk vil det være ønskelig å utforme læringstjenester som anvender nye
lærings aktiviteter som lettere kan tilpasses enkeltstudentens/gruppers
individuelle behov og interesser. Dette kan for eksempel gjøres ved at
studentene i sann tid via sin bærbare PC, kan arbeide opp mot de samme
tjenestene som læreren.
Dette prosjektet forutsetter tildeling av stort prosjekt, da det ellers vil
være meget krevende å veilede kandidaten.
Vis fullstendig beskrivelse
Vitenskapelig sammendrag
Digitale tavler brukes stort sett i dag i naturfagsundervisning som en vanlig
tavle, dvs. til å tegne figurer og gjøre beregninger. Tavlene husker
imidlertid hva som skrives på dem, slik at det er enkelt å bla fram og til
bake. Fra et pedagogisk perspektiv er potensialet langt fra utnyttet.
FoU arbeidet vil bestå i å utforme, utprøve og etterprøve nye læringstjenester
hvor læreren i et digitalt klasserom lettere kan utnytte og integrerte
høykvalitets visuelle presentasjoner (multimedia, lyd, bilde, etc.) i sin
formidling. Tjenesteilbudet skal fungere på kvalitativt andre måter enn dagens
applikasjoner tillater. Arbeidet må ha en sterk fokus mot pedagogisk
metodeutvikling, men kan likevel (avhengig av kandidatens bakgrunn) inneholde
ulike komponenter med teknologi utvikling.
Pedagogisk vil det være ønskelig å utforme læringstjenester som anvender nye
lærings aktiviteter som lettere kan tilpasses enkeltstudentens/gruppers
individuelle behov og interesser. Dette kan for eksempel gjøres ved at
studentene i sann tid via sin bærbare PC, kan arbeide opp mot de samme
tjenestene som læreren.
Dette prosjektet forutsetter tildeling av stort prosjekt, da det ellers vil
være meget krevende å veilede kandidaten.
Vis fullstendig beskrivelse