Cristin-prosjekt-ID: 405509
Sist endret: 7. januar 2008, 00:00

Cristin-prosjekt-ID: 405509
Sist endret: 7. januar 2008, 00:00
Prosjekt

En læringsaktivitetsbasert plattform for pedagogisk integrering av høykvalitets video og intelligente læringsobjekter i realfagsundervisning ved ingeniørutdanninger

prosjektleder

John Birger Stav
ved Institutt for fysikk ved Norges teknisk-naturvitenskapelige universitet

prosjekteier / koordinerende forskningsansvarlig enhet

  • Norges teknisk-naturvitenskapelige universitet

Klassifisering

Vitenskapsdisipliner

Fysikk

Emneord

Multimedia

Tidsramme

Avsluttet
Start: 1. januar 2007 Slutt: 31. desember 2011

Beskrivelse Beskrivelse

Tittel

En læringsaktivitetsbasert plattform for pedagogisk integrering av høykvalitets video og intelligente læringsobjekter i realfagsundervisning ved ingeniørutdanninger

Sammendrag

Digitale tavler brukes stort sett i dag i naturfagsundervisning som en vanlig tavle, dvs. til å tegne figurer og gjøre beregninger. Tavlene husker imidlertid hva som skrives på dem, slik at det er enkelt å bla fram og til bake. Fra et pedagogisk perspektiv er potensialet langt fra utnyttet. FoU arbeidet vil bestå i å utforme, utprøve og etterprøve nye læringstjenester hvor læreren i et digitalt klasserom lettere kan utnytte og integrerte høykvalitets visuelle presentasjoner (multimedia, lyd, bilde, etc.) i sin formidling. Tjenesteilbudet skal fungere på kvalitativt andre måter enn dagens applikasjoner tillater. Arbeidet må ha en sterk fokus mot pedagogisk metodeutvikling, men kan likevel (avhengig av kandidatens bakgrunn) inneholde ulike komponenter med teknologi utvikling. Pedagogisk vil det være ønskelig å utforme læringstjenester som anvender nye lærings aktiviteter som lettere kan tilpasses enkeltstudentens/gruppers individuelle behov og interesser. Dette kan for eksempel gjøres ved at studentene i sann tid via sin bærbare PC, kan arbeide opp mot de samme tjenestene som læreren. Dette prosjektet forutsetter tildeling av stort prosjekt, da det ellers vil være meget krevende å veilede kandidaten.

Vitenskapelig sammendrag

Digitale tavler brukes stort sett i dag i naturfagsundervisning som en vanlig tavle, dvs. til å tegne figurer og gjøre beregninger. Tavlene husker imidlertid hva som skrives på dem, slik at det er enkelt å bla fram og til bake. Fra et pedagogisk perspektiv er potensialet langt fra utnyttet. FoU arbeidet vil bestå i å utforme, utprøve og etterprøve nye læringstjenester hvor læreren i et digitalt klasserom lettere kan utnytte og integrerte høykvalitets visuelle presentasjoner (multimedia, lyd, bilde, etc.) i sin formidling. Tjenesteilbudet skal fungere på kvalitativt andre måter enn dagens applikasjoner tillater. Arbeidet må ha en sterk fokus mot pedagogisk metodeutvikling, men kan likevel (avhengig av kandidatens bakgrunn) inneholde ulike komponenter med teknologi utvikling. Pedagogisk vil det være ønskelig å utforme læringstjenester som anvender nye lærings aktiviteter som lettere kan tilpasses enkeltstudentens/gruppers individuelle behov og interesser. Dette kan for eksempel gjøres ved at studentene i sann tid via sin bærbare PC, kan arbeide opp mot de samme tjenestene som læreren. Dette prosjektet forutsetter tildeling av stort prosjekt, da det ellers vil være meget krevende å veilede kandidaten.

Tittel

A Learning Activity Oriented platform for Pedagogical Inclusion of High Quality Video and Intelligent Learning Objects within Natural Science Education at Engineering Schools

prosjektdeltakere

prosjektleder

John Birger Stav

  • Tilknyttet:
    Prosjektleder
    ved Institutt for fysikk ved Norges teknisk-naturvitenskapelige universitet

Roger Bergh

  • Tilknyttet:
    Prosjektdeltaker
    ved Institutt for bygg- og miljøteknikk ved Norges teknisk-naturvitenskapelige universitet
1 - 2 av 2