Cristin-prosjekt-ID: 405593
Sist endret: 31. desember 2010, 00:00

Cristin-prosjekt-ID: 405593
Sist endret: 31. desember 2010, 00:00
Prosjekt

Pedagogisk bruk av video og multimedia i fysikkopplæring

prosjektleder

John Birger Stav
ved Institutt for fysikk ved Norges teknisk-naturvitenskapelige universitet

prosjekteier / koordinerende forskningsansvarlig enhet

  • Norges teknisk-naturvitenskapelige universitet

Klassifisering

Vitenskapsdisipliner

Annen informasjonsteknologi

Tidsramme

Avsluttet
Start: 30. juni 2009 Slutt: 30. juni 2014

Beskrivelse Beskrivelse

Tittel

Pedagogisk bruk av video og multimedia i fysikkopplæring

Sammendrag

Pedagogisk utviklingsarbeide med en spesiell fokus mot å utforme, utprøve og etterprøve nye læringstjenester hvor læreren i et digitalt klasserom lettere kan utnytte og integrerte høykvalitets visuelle presentasjoner (multimedia, lyd, bilde, video, etc.) i sin formidling. Tjenesteilbudet skal overfor studentene fungere på kvalitativt andre måter enn dagens applikasjoner tillater. Den pedagogiske metodeutviklinen skal tilpasses undervisningen i fysikk ved AFT, slik at den bidrar til å øke gjennomføringen ved ingeniørutdanningen. Pedagogisk vil det være ønskelig å utprøve nye typer læringstjenester som anvender nye lærings aktiviteter som lettere kan tilpasses både enkeltstudenter og gruppers individuelle behov og interesser. Dette kan for eksempel gjøres ved at studentene i sann tid via sin bærbare PC eller mobile håndholdte enheter, kan arbeide opp mot de samme tjenestene som læreren. Det kan også inkludere å utforme og utprøve en ny type digital fysikklab hvor hele labundervisningen gjøres av ei gruppe studenter som bruker en stor flatskjerm som arbeidsredskap.

Vitenskapelig sammendrag

Pedagogisk utviklingsarbeide med en spesiell fokus mot å utforme, utprøve og etterprøve nye læringstjenester hvor læreren i et digitalt klasserom lettere kan utnytte og integrerte høykvalitets visuelle presentasjoner (multimedia, lyd, bilde, video, etc.) i sin formidling. Tjenesteilbudet skal overfor studentene fungere på kvalitativt andre måter enn dagens applikasjoner tillater. Den pedagogiske metodeutviklinen skal tilpasses undervisningen i fysikk ved AFT, slik at den bidrar til å øke gjennomføringen ved ingeniørutdanningen. Pedagogisk vil det være ønskelig å utprøve nye typer læringstjenester som anvender nye lærings aktiviteter som lettere kan tilpasses både enkeltstudenter og gruppers individuelle behov og interesser. Dette kan for eksempel gjøres ved at studentene i sann tid via sin bærbare PC eller mobile håndholdte enheter, kan arbeide opp mot de samme tjenestene som læreren. Det kan også inkludere å utforme og utprøve en ny type digital fysikklab hvor hele labundervisningen gjøres av ei gruppe studenter som bruker en stor flatskjerm som arbeidsredskap.

Tittel

Pedagogical utilization of video and multimedia in teaching of physics

prosjektdeltakere

prosjektleder

John Birger Stav

  • Tilknyttet:
    Prosjektleder
    ved Institutt for fysikk ved Norges teknisk-naturvitenskapelige universitet
1 - 1 av 1