Cristin-prosjekt-ID: 405885
Sist endret: 3. august 2010, 00:00

Cristin-prosjekt-ID: 405885
Sist endret: 3. august 2010, 00:00
Prosjekt

Nye modeller for forståelse av produktinnovasjonsprosesser i etablerte bedrifter

prosjektleder

Eric Christian Brun
ved Handelshøgskolen UiS ved Universitetet i Stavanger

prosjekteier / koordinerende forskningsansvarlig enhet

  • Handelshøgskolen UiS ved Universitetet i Stavanger

Klassifisering

Vitenskapsdisipliner

Offentlig og privat administrasjon

Tidsramme

Avsluttet
Start: 1. juni 2002 Slutt: 1. desember 2003

Beskrivelse Beskrivelse

Tittel

Nye modeller for forståelse av produktinnovasjonsprosesser i etablerte bedrifter

Sammendrag

Det finnes et stort antall metoder tilgjengelig for styring av produktutviklingsprosesser. Imidlertid møter disse metodene nå utfordringer i økende grad. Analysearbeidet i de tidlige fasene av utviklingsprosessene er et kjent problemområde med eksisterende modeller, og tradisjonelle fasemodeller som er vanlig i bruk innen produktutvikling har svakheter med hensyn på styring av innovative prosesser. I tillegg er det sannsynlig at tradisjonelle modeller bør viderutvikles for å fange opp de stadig viktigere aspektene ved å arbeide i allianser og nettverk. Forskningsprosjektet vil knytte nyere forskning fra strategi- og organisasjonsfagene til case eksempler fra norsk og utenlandsk industri til å utforske og utvikle nye og forbedrede modeller for å forstå innovative prosesser innen produktutvikling, med spesiell vekt på utviklingssamarbeid mellom nettverks- og alliansepartnere.

Vitenskapelig sammendrag

Det finnes et stort antall metoder tilgjengelig for styring av produktutviklingsprosesser. Imidlertid møter disse metodene nå utfordringer i økende grad. Analysearbeidet i de tidlige fasene av utviklingsprosessene er et kjent problemområde med eksisterende modeller, og tradisjonelle fasemodeller som er vanlig i bruk innen produktutvikling har svakheter med hensyn på styring av innovative prosesser. I tillegg er det sannsynlig at tradisjonelle modeller bør viderutvikles for å fange opp de stadig viktigere aspektene ved å arbeide i allianser og nettverk. Forskningsprosjektet vil knytte nyere forskning fra strategi- og organisasjonsfagene til case eksempler fra norsk og utenlandsk industri til å utforske og utvikle nye og forbedrede modeller for å forstå innovative prosesser innen produktutvikling, med spesiell vekt på utviklingssamarbeid mellom nettverks- og alliansepartnere.

Tittel

New models for understanding product innovation processes in established companies

prosjektdeltakere

prosjektleder

Eric Christian Brun

  • Tilknyttet:
    Prosjektleder
    ved Handelshøgskolen UiS ved Universitetet i Stavanger
1 - 1 av 1