Cristin-prosjekt-ID: 408211
Sist endret: 28. oktober 2014, 15:11

Cristin-prosjekt-ID: 408211
Sist endret: 28. oktober 2014, 15:11
Prosjekt

"Possible selves" som veikart og motivasjonsfaktor for lærerstudenters handlinger i egen praksis.

prosjektleder

Marit Akerø
ved Institutt for estetiske fag ved OsloMet - storbyuniversitetet

prosjekteier / koordinerende forskningsansvarlig enhet

  • Institutt for estetiske fag ved OsloMet - storbyuniversitetet

Tidsramme

Avsluttet
Start: 1. november 2012 Slutt: 31. desember 2012

Beskrivelse Beskrivelse

Tittel

"Possible selves" som veikart og motivasjonsfaktor for lærerstudenters handlinger i egen praksis.

Vitenskapelig sammendrag

Prosjektet er delprosjekt III (av III) under hovedprosjekt "Håp som pedagogisk verktøy". Begrepet "possible selves" har sin bakgrunn i Markus og Nurius (1986) kognitive og motivasjonelle teori om selvregulering og omhandler våre ideer om 1.Hva vi ønsker å bli ("hoped-for-selves") 2.Hva vi ønsker unngå å bli ("feared-selves"). "Possible selves" fungerer som 1.Veikart (road map) som hjelper oss å bedømme om vi beveger oss i retning av målet vi ønsker å nå eller om vi beveger oss bort fra det.2. Possible selves kan ha en motivasjonell innflytelse. Prosjektet omfatter 19 lærerstudenter i fire ukers grunnskolepraksis. Målet er å avdekke om "possible selves" kan fungere som et egnet redskap når det gjelder bevisstgjøring og motivasjon for målrettet handling og endring av handling hos lærerstudenter i praksis.Studentene formulerte 4 "hoped-for-selves" som de ønsket å bli som lærer og 4 "feared- selves" som de ønsket å unngå å bli som lærer. Videre formulerte de hva de måtte gjøre for å oppnå disse målene. Etter 2.uke i praksis ble de bedt om å rapportere: Gjør jeg noe for å nå disse målene? Hvis "JA", hva gjør jeg? Etterfølgende samtale (etter fullført praksisperiode) avdekket at bevisstgjøringen rundt "possible-selves" ble et konkret hjelpemiddel som studentene daglig kunne ta i bruk til å reflektere over og endre egne handlinger i praksis."Possible-selves" virket både motiverende og bevisstgjørende.

Metode

Selvrapporteringsskjema
Samtale

prosjektdeltakere

prosjektleder

Marit Akerø

  • Tilknyttet:
    Prosjektleder
    ved Institutt for estetiske fag ved OsloMet - storbyuniversitetet
1 - 1 av 1