Cristin-prosjekt-ID: 410795
Sist endret: 21. januar 2017, 18:38

Cristin-prosjekt-ID: 410795
Sist endret: 21. januar 2017, 18:38
Prosjekt

Developing robust and economically viable models for cow-calf suckling in organic dairy systems, fulfilling high standards for animal health, welfare and ethics - 11200903

prosjektleder

Svein Ole Borgen
ved Forbruksforskningsinstituttet SIFO ved OsloMet - storbyuniversitetet

prosjekteier / koordinerende forskningsansvarlig enhet

  • Veterinærinstituttet

Finansiering

  • Norges forskningsråd
    Prosjektkode: 190424

Klassifisering

Vitenskapsdisipliner

Samfunnsøkonomi • Klinisk veterinærmedisinske fag

Tidsramme

Avsluttet
Start: 1. september 2009 Slutt: 1. september 2015

Beskrivelse Beskrivelse

Tittel

Developing robust and economically viable models for cow-calf suckling in organic dairy systems, fulfilling high standards for animal health, welfare and ethics - 11200903

Sammendrag

Målet med prosjektet er å finne fram til dyrevennlige og økonomisk forsvarlige metoder for naturlig melkefôring av kalver innen økologisk melkeproduksjon. Det skal innhentes informasjon fra økologiske melkeprodusenter om hvordan kalvestellet praktiseres i Sverige, Nederland og Norge. Det vil være spesiell fokus på systemer der ku og kalv har kontakt ut over den pålagte tiden. Besetningsbesøk vil bli gjennomført i utvalgte besetninger. Fordeler og ulemper ved de ulike metodene for kalvestell vil bli vurdert. Det vil bli gjennomført økonomiske analyser for å vurdere de utvalgte metoders lønnsomhet. Det vil også bli vurdert byggtekniske løsninger i forhold til velferd og økonomi. Helse- og velferdsparametre vil bli studert både på besetningsnivå og på individnivå. Videre vil vi gjennomføre eksperimentelle undersøkelser i Canada for å vurdere de oppstallingsmetodene og separasjonsmetodene som i første del av prosjektet vurderes som mest aktuelle ut fra en dyrevelferdsmessig og økonomisk vurdering.Studier av forbrukernes inntrykk av og forventninger til økologisk melkeproduksjon, økologiske produkter, dyrevelferd og etikk inngår i prosjektet. Det vil også bli innhentet informasjon om produsentenes holdninger. Filosofien og prinsippene bak økologisk husdyrhold vil bli studert med spesielt henblikk på naturlig adferd, dyrevelferd og etikk i melkeproduksjon.

Vitenskapelig sammendrag

Develop the design elements of an "ideal" organic rearing system for dairy and meat production calves 0-12 weeks of age (combined dairy and meat production), with special reference to naturalness, animal health, welfare and ethics, robustness and economic viability, and investigate consumer attitudes and possibilities for marketing of extra value-products from these such systems such as animal welfare.

This will be done by probing the perspectives of five stakeholders: producers, the organic movement, the consumer, the cow and the young calf.

Sub-goals, in relation to the different stakeholders:
I. The producer: The main aims will be to describe experiences and common practices used by organic producers with different calf rearing systems, focusing on cow-calf contact, as well as key producer values and concerns. We will also evaluate the economic performance of farms with different rearing systems.
II. The organic movement: The main aims will be to analyze the relevant principles and philosophy of organic farming and discuss how these apply to the design of an “ideal” rearing system for organic calves, with special reference to concepts like “animal welfare”, "naturalness" and “natural behaviour”.
III. The consumer: The main aims will be to determine what consumers value in various production methods (e.g. natural cow-calf interactions, calf health, anti-biotic free meat), and compare these values to those of the producers and the organic movement. A secondary aim will be to determine which product attributes or production methods are sufficiently important that consumers are willing to pay a premium.
IV. The cow: The main aims will be to measure how cow health and well-being is affected by the variation in practices typical in organic production (e.g. early versus later separation; methods of separation, health benefits from prolonged nursing).
V. The calf: The main aims will be to measure how calf health and well-being is affected by the variation in practices typical in organic production (e.g., does prolonged contact with the cow accentuate the distress response when calves are eventually separated; do calves benefit in other ways from continued contact; how can separation distress and distress associated with weaning from milk be reduced using management procedures such as fence-line weaning and creep-grazing)?

Metode

Different methods in veterinary medicine and consumer studies.

prosjektdeltakere

prosjektleder
Aktiv cristin-person

Svein Ole Borgen

  • Tilknyttet:
    Prosjektleder
    ved Forbruksforskningsinstituttet SIFO ved OsloMet - storbyuniversitetet

Cecilie Marie Mejdell

  • Tilknyttet:
    Prosjektdeltaker
    ved Husdyr, vilt og velferd ved Veterinærinstituttet

Ann Margaret Grøndahl

  • Tilknyttet:
    Prosjektdeltaker
    ved Institutt for sports- og familiedyrmedisin ved Norges miljø- og biovitenskapelige universitet

Julie Føske Johnsen

  • Tilknyttet:
    Prosjektdeltaker
    ved Husdyr, vilt og velferd ved Veterinærinstituttet
Aktiv cristin-person

Kristian Ellingsen-Dalskau

  • Tilknyttet:
    Prosjektdeltaker
    ved Husdyr, vilt og velferd ved Veterinærinstituttet
1 - 5 av 11 | Neste | Siste »

Resultater Resultater

Country-of-origin preferences for organic food.

Schjøll, Alexander. 2017, Organic Agriculture. OSLOMETVitenskapelig artikkel

Hvor mye melk kan kalven få?

Mejdell, Cecilie Marie; Ellingsen, Kristian; Johnsen, Julie Føske; Larsen, Stig; Ottesen, Nina; Grøndahl, Ann Margaret. 2014, FORMEL-skolen. VETINST, NMBUFaglig foredrag

Country-of-origin preferences for organic food.

Schjøll, Alexander. 2014, Weekly seminar at The Ecology of Food Perception. OSLOMETVitenskapelig foredrag

Attitude vs. action for farm animal welfare: What can we learn from natural field experiments?

Schjøll, Alexander; Alfnes, Frode; Borgen, Svein Ole. 2013, Centre for Consumer Science, School of Business, Economics and Law at University of Gothenburg. NMBU, OSLOMETVitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
1 - 5 av 23 | Neste | Siste »