Vitenskapelig sammendrag
Gjennom mitt forskningsprosjekt ønsker jeg å bruke en konkurranse innen undersøkende læring på barnetrinnet, Årets Nysgjerrigper, som kasus. Jeg vil fokusere på elevenes skriving i alle faser av arbeidet, kartlegge tekstene, drivkraften bak skrivingen og hva som kjennetegner didaktikken i forhold til skriving. Jeg ønsker å drøfte i hvilken grad skrivingen kan betegnes som autentisk, og videre om undersøkende læring kan danne rammer for autentisk skriving i en skolekontekst.Prosjektet vil være en kvalitativ kasusstudie av en klasse på barnetrinnet som jobber med Årets Nysgjerrigper. Klassen som blir fulgt vil bli plukket ut særskilt på grunn av lærere med kompetanse og erfaring innen undersøkende læring. Dette strategiske utvalget vil være avgjørende, for rammene for kasuset er en forutsetning for å drøfte autensitet i skrivingen.Jeg vil bruke fenomenologisk etnografisk observasjonsmetode, læreren og elevene skal observeres i sitt naturlige miljø. Materialet mitt vil bestå primært av elevtekster. Videre vil jeg observere undervisningen og følge en fokusgruppe med elever. Jeg må overveie om lydopptak er tilstrekkelig, eller om fokusgruppene bør videofilmes. Intervju med lærer og fokusgruppeelever i ulike faser er også planlagt. Jeg ønsker å undersøke hva som kjennetegner og driver elevenes skriving innen konkurransen med undersøkende læring, fra oppstart til innsending av ferdig rapport. Det foreløpige forskningsspørsmålet er som følger.
Vis fullstendig beskrivelse
Metode
Etnografisk kasusstudie, fenomenologisk tilnærming