Cristin-prosjekt-ID: 415029
Sist endret: 10. februar 2003, 00:00

Cristin-prosjekt-ID: 415029
Sist endret: 10. februar 2003, 00:00
Prosjekt

Veiledningsbegrepet - hvordan tolkes det og anvendes et i veiledningslitteraturen? I Norsk Pedagogisk Tidsskrift, nr 2/3, 2000, s 139-150 PALLET - en manual for veiledningssamtalen?. I Årbok 2002, Veiledernettverket i Agder, s. 61-75. ISBN 82-7117-449-5.

prosjektleder

Carl Christian Bachke
ved Institutt for helse- og sykepleievitenskap ved Universitetet i Agder

prosjekteier / koordinerende forskningsansvarlig enhet

  • Institutt for helse- og sykepleievitenskap ved Universitetet i Agder

Klassifisering

Vitenskapsdisipliner

Pedagogiske fag

Tidsramme

Avsluttet
Start: 1. mars 1999 Slutt: 30. juni 2002

Beskrivelse Beskrivelse

Tittel

Veiledningsbegrepet - hvordan tolkes det og anvendes et i veiledningslitteraturen? I Norsk Pedagogisk Tidsskrift, nr 2/3, 2000, s 139-150 PALLET - en manual for veiledningssamtalen?. I Årbok 2002, Veiledernettverket i Agder, s. 61-75. ISBN 82-7117-449-5.

Sammendrag

Den første artikklene om veiledningsbegrepet er basert på en studie av mye anvendt litteratur innen veilederutdanninger ved høgskoler/universiteter i Norge. Litt forsiktig kan en si at artikklene ender opp med to konklusjoner. 1) Veiledningsbegrepet er fortsatt upresist, ullent og omdiskutert. 2) Følgende definisjon foreslås gjort gjeldende for "yrkesfaglig veiledning": "Veiledning er å hjelpe en person til å finne frm til/oppdage og7eller sakpe nye løsninger påfaglige og yrkesrelaterte problemer, tenke igjennom disse og etablere et ønske i veisøker om å prøve ut løsningen(e) i det virkelige liv." Den andre artikkelen stiller spørsmålet om en kan lage en syntese mellom faser i veieldningssamtalen og noen vanlige og mye brukte veiledningsmetoder. Forfatteren argumenterer for at det fins en slik fruktbar kobling mellom veileders valg av metoder og timing av disse til bestemte faser i samtalen. Konklusjonen munner ut i en modell, kalt PALLET, og som er et mulig svar på behovet for en manual for veiledningssamtalen.

Vitenskapelig sammendrag

Den første artikklene om veiledningsbegrepet er basert på en studie av mye anvendt litteratur innen veilederutdanninger ved høgskoler/universiteter i Norge. Litt forsiktig kan en si at artikklene ender opp med to konklusjoner. 1) Veiledningsbegrepet er fortsatt upresist, ullent og omdiskutert. 2) Følgende definisjon foreslås gjort gjeldende for "yrkesfaglig veiledning": "Veiledning er å hjelpe en person til å finne frm til/oppdage og7eller sakpe nye løsninger påfaglige og yrkesrelaterte problemer, tenke igjennom disse og etablere et ønske i veisøker om å prøve ut løsningen(e) i det virkelige liv." Den andre artikkelen stiller spørsmålet om en kan lage en syntese mellom faser i veieldningssamtalen og noen vanlige og mye brukte veiledningsmetoder. Forfatteren argumenterer for at det fins en slik fruktbar kobling mellom veileders valg av metoder og timing av disse til bestemte faser i samtalen. Konklusjonen munner ut i en modell, kalt PALLET, og som er et mulig svar på behovet for en manual for veiledningssamtalen.

prosjektdeltakere

prosjektleder
Aktiv cristin-person

Carl Christian Bachke

  • Tilknyttet:
    Prosjektleder
    ved Institutt for helse- og sykepleievitenskap ved Universitetet i Agder
1 - 1 av 1