Sammendrag
Den første artikklene om veiledningsbegrepet er basert på en studie av mye
anvendt litteratur innen veilederutdanninger ved høgskoler/universiteter i
Norge. Litt forsiktig kan en si at artikklene ender opp med to konklusjoner.
1) Veiledningsbegrepet er fortsatt upresist, ullent og omdiskutert. 2)
Følgende definisjon foreslås gjort gjeldende for "yrkesfaglig veiledning":
"Veiledning er å hjelpe en person til å finne frm til/oppdage og7eller sakpe
nye løsninger påfaglige og yrkesrelaterte problemer, tenke igjennom disse og
etablere et ønske i veisøker om å prøve ut løsningen(e) i det virkelige liv."
Den andre artikkelen stiller spørsmålet om en kan lage en syntese mellom faser
i veieldningssamtalen og noen vanlige og mye brukte veiledningsmetoder.
Forfatteren argumenterer for at det fins en slik fruktbar kobling mellom
veileders valg av metoder og timing av disse til bestemte faser i samtalen.
Konklusjonen munner ut i en modell, kalt PALLET, og som er et mulig svar på
behovet for en manual for veiledningssamtalen.
Vis fullstendig beskrivelse
Vitenskapelig sammendrag
Den første artikklene om veiledningsbegrepet er basert på en studie av mye
anvendt litteratur innen veilederutdanninger ved høgskoler/universiteter i
Norge. Litt forsiktig kan en si at artikklene ender opp med to konklusjoner.
1) Veiledningsbegrepet er fortsatt upresist, ullent og omdiskutert. 2)
Følgende definisjon foreslås gjort gjeldende for "yrkesfaglig veiledning":
"Veiledning er å hjelpe en person til å finne frm til/oppdage og7eller sakpe
nye løsninger påfaglige og yrkesrelaterte problemer, tenke igjennom disse og
etablere et ønske i veisøker om å prøve ut løsningen(e) i det virkelige liv."
Den andre artikkelen stiller spørsmålet om en kan lage en syntese mellom faser
i veieldningssamtalen og noen vanlige og mye brukte veiledningsmetoder.
Forfatteren argumenterer for at det fins en slik fruktbar kobling mellom
veileders valg av metoder og timing av disse til bestemte faser i samtalen.
Konklusjonen munner ut i en modell, kalt PALLET, og som er et mulig svar på
behovet for en manual for veiledningssamtalen.
Vis fullstendig beskrivelse