Cristin-prosjekt-ID: 415390
Sist endret: 4. februar 2016, 08:42

Cristin-prosjekt-ID: 415390
Sist endret: 4. februar 2016, 08:42
Prosjekt

Multimodalitet, leseopplæring og læremidler (MULL)

prosjektleder

Elise Seip Tønnessen
ved Institutt for nordisk og mediefag ved Universitetet i Agder

prosjekteier / koordinerende forskningsansvarlig enhet

  • Institutt for nordisk og mediefag ved Universitetet i Agder

Klassifisering

Vitenskapsdisipliner

Anvendt språkvitenskap

Emneord

Multimodalitet • Lese og skriveferdigheter • Leseopplæring • Læring

Tidsramme

Avsluttet
Start: 1. august 2007 Slutt: 31. juli 2010

Beskrivelse Beskrivelse

Tittel

Multimodalitet, leseopplæring og læremidler (MULL)

Sammendrag

Lesing som grunnleggende ferdighet i alle fag er et satsingsområde i skolens nye læreplaner (L2006). Samtidig introduserer norskplanen arbeid med sammensatte tekster. Prosjektet vil undersøke hvilke konsekvenser et utvidet tekstbegrep har fått, og kan ha for leseopplæringen i en multimodal tekstkultur. Den kunnskapen som prosjektet vil generere er tosidig: Det dreier seg på den ene siden om hvordan arbeid med mange modaliteter kan støtte opp under den første leseopplæringen og barnas innføring i skriftkulturen. På den andre siden dreier det seg om å gi grunnlag for bevisst arbeid med å utvikle lesestrategier som tar høyde for realitetene i dagens tekstunivers, der skriften normalt opptrer i samspill med andre modaliteter.

Vitenskapelig sammendrag

Lesing som grunnleggende ferdighet i alle fag er et satsingsområde i skolens nye læreplaner (L2006). Samtidig introduserer norskplanen arbeid med sammensatte tekster. Prosjektet vil undersøke hvilke konsekvenser et utvidet tekstbegrep har fått, og kan ha for leseopplæringen i en multimodal tekstkultur. Den kunnskapen som prosjektet vil generere er tosidig: Det dreier seg på den ene siden om hvordan arbeid med mange modaliteter kan støtte opp under den første leseopplæringen og barnas innføring i skriftkulturen. På den andre siden dreier det seg om å gi grunnlag for bevisst arbeid med å utvikle lesestrategier som tar høyde for realitetene i dagens tekstunivers, der skriften normalt opptrer i samspill med andre modaliteter.

Tittel

Multimodality, literacy and learning

Sammendrag

The new national curriculum in Norway (L2006) states that reading is a basic competence that is a strategic part of learning within all subjects. At the same time the curriculum for Norwegian introduces work with multimodal texts as one of the main areas. This project will investigate to what extent an expanded concept of text has been integrated in early education, and look into the consequences, especially for the teaching of reading within a multimodal text culture. The knowledge generated in this project will be of dual relevance: On the one hand we focus on how work with a variety of modalities can support the initial teaching of reading and introduce children to a culture of writing. On the other hand we aim to establish a solid base for developing strategies of reading relevant to a modern text culture where writing normally interacts with other modalities.

Vitenskapelig sammendrag

The new national curriculum in Norway (L2006) states that reading is a basic competence that is a strategic part of learning within all subjects. At the same time the curriculum for Norwegian introduces work with multimodal texts as one of the main areas. This project will investigate to what extent an expanded concept of text has been integrated in early education, and look into the consequences, especially for the teaching of reading within a multimodal text culture. The knowledge generated in this project will be of dual relevance: On the one hand we focus on how work with a variety of modalities can support the initial teaching of reading and introduce children to a culture of writing. On the other hand we aim to establish a solid base for developing strategies of reading relevant to a modern text culture where writing normally interacts with other modalities.

prosjektdeltakere

prosjektleder

Elise Seip Tønnessen

  • Tilknyttet:
    Prosjektleder
    ved Institutt for nordisk og mediefag ved Universitetet i Agder

Bjørg Solstad Rustad

  • Tilknyttet:
    Prosjektdeltaker
    ved Institutt for pedagogikk ved Universitetet i Agder

Elisabet Haakedal

  • Tilknyttet:
    Prosjektdeltaker
    ved Institutt for religion, filosofi og historie ved Universitetet i Agder

Roy William Johansen

  • Tilknyttet:
    Prosjektdeltaker
    ved Institutt for nordisk og mediefag ved Universitetet i Agder

Magnhild Vollan

  • Tilknyttet:
    Prosjektdeltaker
    ved Institutt for nordisk og mediefag ved Universitetet i Agder
1 - 5 av 6 | Neste | Siste »

Resultater Resultater

Literacy og multimodalitet.

Tønnesen, Elise Seip. 2013, Årsmøte i Dansklærerforeningen. UIAVitenskapelig foredrag

Læreboka som kunnskapsdesign.

Tønnesen, Elise Seip. 2013, Akademika forlag. UIAVitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel

Sammensatte tekster - børns tekstpraksis.

Tønnesen, Elise Seip. 2012, Klim. UIAVitenskapelig antologi/Konferanseserie

Forskning om nye kompetanser.

Tønnessen, Elise Seip. 2012, Besøk fra Kunnskapsdepartementets UH-avdeling. UIAPopulærvitenskapelig foredrag

Multimodal tekstkompetanse og dataspill.

Tønnessen, Elise Seip. 2011, UIAVitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
1 - 5 av 48 | Neste | Siste »