Info
Meny
English
Logg inn
Søk etter prosjekter, resultater og personer
Søk etter prosjekter, resultater og personer
Cristin-prosjekt-ID:
415390
Sist endret:
4. februar 2016, 08:42
Historikk
Cristin-prosjekt-ID:
415390
Sist endret:
4. februar 2016, 08:42
Prosjekt
Multimodalitet, leseopplæring og læremidler (MULL)
prosjektleder
prosjektleder
Elise Seip Tønnessen
ved Institutt for nordisk og mediefag ved Universitetet i Agder
prosjekteier / koordinerende forskningsansvarlig enhet
prosjekteier / koordinerende forskningsansvarlig enhet
Institutt for nordisk og mediefag ved Universitetet i Agder
Klassifisering
Klassifisering
Vitenskapsdisipliner
Anvendt språkvitenskap
Emneord
Multimodalitet • Lese og skriveferdigheter • Leseopplæring • Læring
Tidsramme
Tidsramme
Avsluttet
Start:
1. august 2007
Slutt:
31. juli 2010
Beskrivelse
Beskrivelse
Norsk
Engelsk
Tittel
Multimodalitet, leseopplæring og læremidler (MULL)
Sammendrag
Lesing som grunnleggende ferdighet i alle fag er et satsingsområde i skolens nye læreplaner (L2006). Samtidig introduserer norskplanen arbeid med sammensatte tekster. Prosjektet vil undersøke hvilke konsekvenser et utvidet tekstbegrep har fått, og kan ha for leseopplæringen i en multimodal tekstkultur. Den kunnskapen som prosjektet vil generere er tosidig: Det dreier seg på den ene siden om hvordan arbeid med mange modaliteter kan støtte opp under den første leseopplæringen og barnas innføring i skriftkulturen. På den andre siden dreier det seg om å gi grunnlag for bevisst arbeid med å utvikle lesestrategier som tar høyde for realitetene i dagens tekstunivers, der skriften normalt opptrer i samspill med andre modaliteter.
Vis
fullstendig beskrivelse
Vitenskapelig sammendrag
Lesing som grunnleggende ferdighet i alle fag er et satsingsområde i skolens nye læreplaner (L2006). Samtidig introduserer norskplanen arbeid med sammensatte tekster. Prosjektet vil undersøke hvilke konsekvenser et utvidet tekstbegrep har fått, og kan ha for leseopplæringen i en multimodal tekstkultur. Den kunnskapen som prosjektet vil generere er tosidig: Det dreier seg på den ene siden om hvordan arbeid med mange modaliteter kan støtte opp under den første leseopplæringen og barnas innføring i skriftkulturen. På den andre siden dreier det seg om å gi grunnlag for bevisst arbeid med å utvikle lesestrategier som tar høyde for realitetene i dagens tekstunivers, der skriften normalt opptrer i samspill med andre modaliteter.
Vis
fullstendig beskrivelse
Tittel
Multimodality, literacy and learning
Sammendrag
The new national curriculum in Norway (L2006) states that reading is a basic competence that is a strategic part of learning within all subjects. At the same time the curriculum for Norwegian introduces work with multimodal texts as one of the main areas. This project will investigate to what extent an expanded concept of text has been integrated in early education, and look into the consequences, especially for the teaching of reading within a multimodal text culture. The knowledge generated in this project will be of dual relevance: On the one hand we focus on how work with a variety of modalities can support the initial teaching of reading and introduce children to a culture of writing. On the other hand we aim to establish a solid base for developing strategies of reading relevant to a modern text culture where writing normally interacts with other modalities.
Vis
fullstendig beskrivelse
Vitenskapelig sammendrag
The new national curriculum in Norway (L2006) states that reading is a basic competence that is a strategic part of learning within all subjects. At the same time the curriculum for Norwegian introduces work with multimodal texts as one of the main areas. This project will investigate to what extent an expanded concept of text has been integrated in early education, and look into the consequences, especially for the teaching of reading within a multimodal text culture. The knowledge generated in this project will be of dual relevance: On the one hand we focus on how work with a variety of modalities can support the initial teaching of reading and introduce children to a culture of writing. On the other hand we aim to establish a solid base for developing strategies of reading relevant to a modern text culture where writing normally interacts with other modalities.
Vis
fullstendig beskrivelse
prosjektdeltakere
prosjektdeltakere
prosjektleder
Elise Seip Tønnessen
Prosjektleder
ved Institutt for nordisk og mediefag ved Universitetet i Agder
Bjørg Solstad Rustad
Prosjektdeltaker
ved Institutt for pedagogikk ved Universitetet i Agder
Elisabet Haakedal
Prosjektdeltaker
ved Institutt for religion, filosofi og historie ved Universitetet i Agder
Roy William Johansen
Prosjektdeltaker
ved Institutt for nordisk og mediefag ved Universitetet i Agder
Magnhild Vollan
Prosjektdeltaker
ved Institutt for nordisk og mediefag ved Universitetet i Agder
1
-
5
av
6
|
Neste
|
Siste »
Resultater
Resultater
Literacy og multimodalitet.
Tønnesen, Elise Seip. 2013, Årsmøte i Dansklærerforeningen. UIA
Vitenskapelig foredrag
Læreboka som kunnskapsdesign.
Tønnesen, Elise Seip. 2013, Akademika forlag. UIA
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
Sammensatte tekster - børns tekstpraksis.
Tønnesen, Elise Seip. 2012, Klim. UIA
Vitenskapelig antologi/Konferanseserie
Forskning om nye kompetanser.
Tønnessen, Elise Seip. 2012, Besøk fra Kunnskapsdepartementets UH-avdeling. UIA
Populærvitenskapelig foredrag
Multimodal tekstkompetanse og dataspill.
Tønnessen, Elise Seip. 2011, UIA
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
1
-
5
av
48
|
Neste
|
Siste »