Cristin-prosjekt-ID: 415474
Sist endret: 15. januar 2015, 08:16

Cristin-prosjekt-ID: 415474
Sist endret: 15. januar 2015, 08:16
Prosjekt

Plan for praksis for studenter innen Videreutdanning i AIOB-sykepleie i anestesi-, intensiv-, operasjon- og barneavdelinger ved SSHF Operasjonssykepleie

prosjektleder

Ellen Benestad Moi
ved Institutt for helse- og sykepleievitenskap ved Universitetet i Agder

prosjekteier / koordinerende forskningsansvarlig enhet

  • Institutt for helse- og sykepleievitenskap ved Universitetet i Agder
  • Sørlandet sykehus HF

Klassifisering

Vitenskapsdisipliner

Andre helsefag

Emneord

For • Sykepleie

Tidsramme

Avsluttet
Start: 25. mai 2010 Slutt: 31. desember 2010

Beskrivelse Beskrivelse

Tittel

Plan for praksis for studenter innen Videreutdanning i AIOB-sykepleie i anestesi-, intensiv-, operasjon- og barneavdelinger ved SSHF Operasjonssykepleie

Sammendrag

Dokumentet skal beskrive hva studentene skal forberede seg på og hva de kan lære når de er i praksis som studenter i videreutdanningene i AIOB-sykepleie på anestesi-, intensiv-, operasjons- og barneavdelingene. Hensikten er å tydeliggjøre en progresjon i hva de må og bør lære på de ulike avdelingene, gjerne presisert til hvilke tider i studiet for å synliggjøre forventet nivå i videreutdanningene. Differensieringen forventes å gi studentene en bedre og mer målrettet veiledning, samt gi dem et tydeligere fokus på progresjon ift egen kompetanseheving/utvikling. Dokumentet forventes å være til hjelp i evalueringsarbeidet. Hensikten med å utarbeide en felles plan for praksis er å: ? Gi studenten forståelse av at anestesi-, intensiv-, operasjons- og barnesykepleie har et felles ståsted uavhengig av i hvilken avdeling studenten har praksis ? Sikre at avdelingenes sykepleiekompetanse avspeiles i hva studenten skal lære i sine praksisstudier (dette ansvaret tillegges avdelingen) ? Innfri krav og være i samsvar med rammeplan for videreutdanningene og UiA?s fagplan (dette ansvaret tillegges lærer fra UiA)

Vitenskapelig sammendrag

Dokumentet skal beskrive hva studentene skal forberede seg på og hva de kan lære når de er i praksis som studenter i videreutdanningene i AIOB-sykepleie på anestesi-, intensiv-, operasjons- og barneavdelingene. Hensikten er å tydeliggjøre en progresjon i hva de må og bør lære på de ulike avdelingene, gjerne presisert til hvilke tider i studiet for å synliggjøre forventet nivå i videreutdanningene. Differensieringen forventes å gi studentene en bedre og mer målrettet veiledning, samt gi dem et tydeligere fokus på progresjon ift egen kompetanseheving/utvikling. Dokumentet forventes å være til hjelp i evalueringsarbeidet. Hensikten med å utarbeide en felles plan for praksis er å: ? Gi studenten forståelse av at anestesi-, intensiv-, operasjons- og barnesykepleie har et felles ståsted uavhengig av i hvilken avdeling studenten har praksis ? Sikre at avdelingenes sykepleiekompetanse avspeiles i hva studenten skal lære i sine praksisstudier (dette ansvaret tillegges avdelingen) ? Innfri krav og være i samsvar med rammeplan for videreutdanningene og UiA?s fagplan (dette ansvaret tillegges lærer fra UiA)

Tittel

Plan for practice for students in Continuing Education in AIOB-nursing in anesthesia, intensive care, surgery and pediatric departments at SSHF Surgical nursing

Sammendrag

The document should describe what students should prepare for and what they can learn when they are in practice that students in further education in AIOB-nursing anesthesia, intensive care, operation, and children departments. The purpose is to clarify a progression in what they must and should learn the different departments, often at the times specified in the study to demonstrate the expected level in further education. The differentiation is expected to give students a better and more targeted guidance and give them a clearer focus on progress in relation to their skills / development. The document is expected to be helpful in the evaluation work. The purpose of preparing a joint plan for practice is to: ? Give students an understanding of the anesthesia, intensive care, operation and child care have a common ground regardless of which department the student practice ? Ensure that the department's nursing expertise is reflected in what students should learn in their practical training (this responsibility given department) ? Meet requirements and be consistent with the framework for further education and UiA's curriculum (this responsibility be given learns from UiA)

Vitenskapelig sammendrag

The document should describe what students should prepare for and what they can learn when they are in practice that students in further education in AIOB-nursing anesthesia, intensive care, operation, and children departments. The purpose is to clarify a progression in what they must and should learn the different departments, often at the times specified in the study to demonstrate the expected level in further education. The differentiation is expected to give students a better and more targeted guidance and give them a clearer focus on progress in relation to their skills / development. The document is expected to be helpful in the evaluation work. The purpose of preparing a joint plan for practice is to: ? Give students an understanding of the anesthesia, intensive care, operation and child care have a common ground regardless of which department the student practice ? Ensure that the department's nursing expertise is reflected in what students should learn in their practical training (this responsibility given department) ? Meet requirements and be consistent with the framework for further education and UiA's curriculum (this responsibility be given learns from UiA)

prosjektdeltakere

prosjektleder

Ellen Benestad Moi

  • Tilknyttet:
    Prosjektleder
    ved Institutt for helse- og sykepleievitenskap ved Universitetet i Agder

Linda Iren Mihaila Hansen

  • Tilknyttet:
    Prosjektdeltaker
    ved Institutt for helse- og sykepleievitenskap ved Universitetet i Agder

Anne Haugmoen

  • Tilknyttet:
    Prosjektdeltaker
    ved Sørlandet sykehus HF
1 - 3 av 3